Lewiatan: firmy powinny odpisywać 1 proc. podatku na naukę

Minister nauki i szkolnictwa wyższego chce, żeby firmy mogły odpisywać 1 proc. podatku na rzecz instytucji naukowych.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

„To świetny pomysł. Należy jednak rozważyć czy pieniądze z odpisu podatkowego nie powinny trafić tylko do instytucji badawczo -rozwojowych, które już współpracują z biznesem” - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

„Każdy pomysł, który może zwiększyć poziom wydatków na badania i innowacje jest dobry. W 2011 roku firmy zapłaciły prawie 32 mld zł podatku CIT. Gdyby wszystkie skorzystały z możliwości odpisania 1 proc. podatku to do instytucji naukowych mogłoby trafić ponad 300 mln zł.  To nie jest duża kwota, a na początku byłaby na pewno jeszcze niższa, jeśli uwzględnić, że na badania i rozwój przeznaczamy rocznie ok. 10 mld zł, z tego mniej niż  3 mld zł to wydatki przedsiębiorstw. Pieniądze z odpisu mogłyby zwiększyć zaangażowanie firm w finansowanie badań o ok. 10 proc. Ale powinny przede wszystkim trafić do tych uczelni, instytutów naukowych, które współpracują z biznesem i mogą się pochwalić realizowanymi  już wspólnie z firmami projektami. Zmobilizowałoby to wiele innych ośrodków badawczo-rozwojowych i uczelni które w ogóle nie utrzymują żadnych kontaktów z biznesem, do rozpoczęcia współpracy i zrobienia czegoś razem. Pieniądze musiałby być przeznaczone tylko na finansowanie projektów badawczych” - dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

masz / isb / pr
Autor artykułu:
masz / isb / pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana