Giganci technologiczni wydają na lobbing w Unii Europejskiej ponad trzy razy więcej niż przemysł motoryzacyjny

Rosną wydatki globalnych firm technologicznych na lobbing w Unii Europejskiej. Giganci tacy jak Meta czy Google łącznie przeznaczają na ten cel już 40 milionów euro rocznie, ponad trzy razy więcej niż branża motoryzacyjna - wynika z danych Corporate Europe Observatory i LobbyControl.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Giganci technologiczni wydają na lobbing w Unii Europejskiej ponad trzy razy więcej niż przemysł motoryzacyjny

Branża technologiczna coraz więcej wydaje na dbanie o ochronę swoich interesów na terenie Unii Europejskiej. Wydatki te opiewają na 113 milionów euro rocznie, w porównaniu z 97 milionami w 2021 roku.

Nowe dane Corporate Europe Observatory i LobbyControl pokazują, że w ostatnich latach wydatki na lobbing koncernów technologicznych rosną w szybkim tempie. Podmioty z tego sektora przodują w unijnym rejestrze służącym przejrzystości legislacji. Obecnie w instytucjach UE lobbuje 651 firm technologicznych i stowarzyszeń.

10 największych firm technologicznych wydaje na lobbing 40 mln euro, czyli ponad trzy razy więcej niż inne aktywne w tym obszarze sektory, jak producenci aut, z wydatkami na poziomie 12 mln euro.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/lobbing-apple-google-microsoft-jakie-wydatki ##

Amerykańskie koncerny głównymi lobbującymi 

Apple nawet podwoiło swoje wydatki na lobbing z 3,5 mln euro w 2020 r. do 7 mln euro w 2022 r. Liderem jest jednak Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, który w tym roku wydał już na lobbing 8 mln euro, w porównaniu z 5,75 mln euro w całym roku 2021. Koncern Marka Zuckerberga zostawia pod tym względem w tyle Google (5,5 mln euro) i Microsoft (5 mln euro). Na tym tle skromnie wypadają duże chińskie grupy technologiczne, takie jak TikTok wydający na lobbing 900 000 euro i Alibaba (wydatki 600 000 euro).

Autorzy opracowania wskazują we wnioskach, że  w porównaniu do 2021 roku firmy Big Tech wykorzystują coraz więcej zasobów, aby próbować wpływać na politykę UE na swoją korzyść. Zwiększony lobbing związany jest nie tylko z wchodzącymi w życie zmianami legislacyjnym w sektorze cyfrowym (dyrektywa o rynkach cyfrowych DMA, dyrektywa o usługach cyfrowych DSA), ale i nowymi sektorami, których regulacją interesują się unijni urzędnicy - na przykład wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Wyświetl ten post na Instagramie                       Post udostępniony przez Corporate Europe Observatory (@corporateeurope)

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych