Giganci technologiczni wydają na lobbing w Unii Europejskiej ponad trzy razy więcej niż przemysł motoryzacyjny

Rosną wydatki globalnych firm technologicznych na lobbing w Unii Europejskiej. Giganci tacy jak Meta czy Google łącznie przeznaczają na ten cel już 40 milionów euro rocznie, ponad trzy razy więcej niż branża motoryzacyjna - wynika z danych Corporate Europe Observatory i LobbyControl.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Giganci technologiczni wydają na lobbing w Unii Europejskiej ponad trzy razy więcej niż przemysł motoryzacyjny

Branża technologiczna coraz więcej wydaje na dbanie o ochronę swoich interesów na terenie Unii Europejskiej. Wydatki te opiewają na 113 milionów euro rocznie, w porównaniu z 97 milionami w 2021 roku.

Nowe dane Corporate Europe Observatory i LobbyControl pokazują, że w ostatnich latach wydatki na lobbing koncernów technologicznych rosną w szybkim tempie. Podmioty z tego sektora przodują w unijnym rejestrze służącym przejrzystości legislacji. Obecnie w instytucjach UE lobbuje 651 firm technologicznych i stowarzyszeń.

10 największych firm technologicznych wydaje na lobbing 40 mln euro, czyli ponad trzy razy więcej niż inne aktywne w tym obszarze sektory, jak producenci aut, z wydatkami na poziomie 12 mln euro.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/lobbing-apple-google-microsoft-jakie-wydatki ##

Amerykańskie koncerny głównymi lobbującymi 

Apple nawet podwoiło swoje wydatki na lobbing z 3,5 mln euro w 2020 r. do 7 mln euro w 2022 r. Liderem jest jednak Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, który w tym roku wydał już na lobbing 8 mln euro, w porównaniu z 5,75 mln euro w całym roku 2021. Koncern Marka Zuckerberga zostawia pod tym względem w tyle Google (5,5 mln euro) i Microsoft (5 mln euro). Na tym tle skromnie wypadają duże chińskie grupy technologiczne, takie jak TikTok wydający na lobbing 900 000 euro i Alibaba (wydatki 600 000 euro).

Autorzy opracowania wskazują we wnioskach, że  w porównaniu do 2021 roku firmy Big Tech wykorzystują coraz więcej zasobów, aby próbować wpływać na politykę UE na swoją korzyść. Zwiększony lobbing związany jest nie tylko z wchodzącymi w życie zmianami legislacyjnym w sektorze cyfrowym (dyrektywa o rynkach cyfrowych DMA, dyrektywa o usługach cyfrowych DSA), ale i nowymi sektorami, których regulacją interesują się unijni urzędnicy - na przykład wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Wyświetl ten post na Instagramie                       Post udostępniony przez Corporate Europe Observatory (@corporateeurope)

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Wojciech Kuśpik w zarządzie Gremi Media, odwołano Radosława Kucko

Wojciech Kuśpik w zarządzie Gremi Media, odwołano Radosława Kucko

Piotr Ikonowicz wyszedł ze studia Republiki po kłótni z Miłoszem Kłeczkiem

Piotr Ikonowicz wyszedł ze studia Republiki po kłótni z Miłoszem Kłeczkiem

Program Tomasza Sekielskiego znów zmienia dzień emisji. Powrót do starego pasma

Program Tomasza Sekielskiego znów zmienia dzień emisji. Powrót do starego pasma

Nowy kabel telekomunikacyjny przez Atlantyk ominie Stany Zjednoczone?

Nowy kabel telekomunikacyjny przez Atlantyk ominie Stany Zjednoczone?

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Australia daje dobry przykład. O słuszności ograniczenia social mediów dzieciom [OPINIA]

Australia daje dobry przykład. O słuszności ograniczenia social mediów dzieciom [OPINIA]