SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Skarga na natężenie kolorów w logotypach stacji. Co na to KRRiT?

Jeden z widzów zwrócił się do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w kwestii oznaczeń wiekowych i logotypów niektórych stacji telewizyjnych, które mogą uszkadzać telewizory OLED. Regulator odesłał go do samych nadawców. KRRiT nie przewiduje też zmian w przepisach, które wyznaczą nowe standardy.

Kanał informacyjny TVP InfoKanał informacyjny TVP Info

Sprawę logotypów i oznaczeń wiekowych poruszaliśmy już kilkakrotnie. W Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej najważniejsze stacje filmowe nie wyświetlają logotypów. Ostrzeżenia przed treściami, które mogą uderzać w rozwój nieletnich są emitowane na planszy na początku danej produkcji.  Kilka krajów europejskich zrezygnowało w określonych godzinach z niektórych oznaczeń. W Polsce muszą być nadawane cały czas. Rok temu temu nałożono dodatkowe obowiązki na nadawców i serwisy streamingowe. Za pośrednictwem symboli S (seks), P (przemoc), W (wulgaryzmy) i N (narkotyki) muszą informować o konkretnych zagrożeniach.

Rada uważa, że w dobie cyfrowej telewizji i EPG, kanały nie mogą zrezygnować z emisji logotypów. -  Uprzejmie informuję, że zapis dotyczący oznaczania programu na ekranie umieszczany jest we wszystkich koncesjach na rozpowszechnianie programu i służy łatwej jego identyfikacji przez widza. Podstawą umieszczania tego zapisu stanowi art. 37 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji: „Art. 37 ust. 2. Koncesja może określać inne warunki prowadzenia działalności, niezbędne dla realizacji przepisów ustawy” - wyjaśniała w sierpniu 2022 roku w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Karolina Czuczman z zespołu rzecznika prasowego KRRiT.  

Problematyczne logotypy

Niektóre logotypy i oznaczenia mogą przeszkadzać nie tylko w seansie filmowym, ale też doprowadzić do uszkodzenia telewizorów typu OLED. Dwa lata temu portal kielce.naszemiasto.pl opisywał przypadek mężczyzny, który przez 11 godzin dziennie oglądał TVP Info. Borykał się z „pasami” na ekranie, bo w jego telewizorze doszło do wypalenia matrycy.

Podobne problemy z logotypami na forach dyskusyjnych zgłaszali m.in. widzowie TVN24 i AXN. Kanały informacyjne ze statycznymi logotypami i paskami w dolnej części ekranu mogą szczególnie prowadzić do takiej sytuacji. Posiadacze urządzeń OLED, nie powinni więc przez wiele godzin oglądać jedną stację, aby ich sprzęt mógł im służyć długo.

Problem mogłoby ograniczyć wprowadzenie obowiązku bardziej półprzeźroczystych logotypów, ale KRRiT nie zajmie się tą kwestią. - Kwestie intensywności natężenia koloru logo stacji, kategorii wiekowej, jak i innych elementów oprawy graficznej programu, nie podlegają kompetencjom KRRiT. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji nadawca kształtuje program samodzielnie (…) i odpowiada za jego treść. Natomiast art. 14 ust. 1 ustawy stanowi, iż nałożenie na nadawcę obowiązku lub zakazu rozpowszechniania określonej audycji lub przekazu może nastąpić wyłącznie na podstawie ustawy. KRRiT nie może zatem ingerować w treść programu tworzonego przez nadawców, jeśli nie ma do tego podstawy prawnej - taką odpowiedź od regulatora otrzymał jeden z widzów. KRRiT zachęca do informowania o takich kwestiach nadawców.

Rada nie przewiduje też w najbliższym czasie zmian ustawowych, które mogłyby zliberalizować kwestię oznaczeń wiekowych. - Przepisy prawa nakładają na nadawców telewizyjnych obowiązek zamieszczania symboli graficznych kategorii wiekowych przez cały czas trwania audycji i przekazów telewizyjnych. Wyjątek stanowią programy informacyjne, sportowe, reklamy, telesprzedaż i przekazy tekstowe, które są ustawowo wyłączone z klasyfikacji wiekowej. Zgodnie z wiedzą Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zmiany w przepisach prawa odnoszące się do poruszonych przez Pana kwestii nie są w najbliższym czasie planowane - można przeczytać w odpowiedzi KRRiT, którą widz opublikował na łamach „Forum SatKuriera”.

Producenci telewizorów: Ryzyko wyeliminowane

O przyczyny problemów z matrycami telewizorów OLED i skalę problemu spytaliśmy producentów. - Zjawisko retencji, czyli właśnie wypalania matrycy poprzez długotrwałe wyświetlanie jednego statycznego elementu na ekranie (np. logo stacji telewizyjnej czy paska nawigacji w grach) występuje w przypadku telewizorów OLED. Wynika to po prostu z konstrukcji samej matrycy z diodami organicznymi i jest efektem nadmiernej eksploatacji sprzętu. Problem wypalenia może pojawić się przy codziennym naprawdę wielogodzinnym korzystaniu z telewizora w tym samym widoku, gdzie na ekranie nieprzerwanie wyświetlany jest jeden niezmienny element, np. logotyp lub pasek z newsami kanału informacyjnego. Właśnie dlatego producenci telewizorów przestrzegają przed takim sposobem korzystania z tych urządzeń - wyjaśniał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Szczerowoda, product manager TV, TP Vision Europe, właściciela marki Philips.

Producenci zapewniają, że ich urządzenia są coraz lepsze i coraz bardziej odporne. - LG już od 10 lat produkuje konsumenckie telewizory OLED, z każdym rokiem udoskonalając technologię wykonania ekranu, a także dodając zaawansowane funkcje jego ochrony. Telewizory LG OLED wykorzystują algorytmy, które wykrywają logo stacji telewizyjnej i zmniejszają jego jasność. W ten sposób ryzyko utrwalenia obrazu na ekranie OLED jest wyeliminowane – przekonywała firma LG Electronics Polska.

Eksperyment z 2-tygodniowym odtwarzaniem TVP Info

Przedstawiciel innego z producentów zdradził nam, że firma przeprowadziła pewien eksperyment. Przez dwa tygodnie na nowych modelach bez przerwy emitowała kanał TVP Info. Nie doszło do zniszczenia ekranów. Do serwisów tej firmy nie zgłaszają się też w ostatnich latach klienci z uszkodzonymi matrycami. Pomagają w tym m.in. nowoczesne algorytmy, które w niewidoczny „ludzkim okiem” sposób przesuwają logotypy albo same modyfikują logotypy, aby nie uszkadzały ekranu.

Joanna Maciejewicz z biura prasowego Sony zwróciła uwagę, że nie tylko kanały telewizyjne mogą uszkodzić matrycę. - Zjawisko wypalenia matrycy dotyczy najczęściej paneli OLED i może pojawić się w wyniku długotrwałego wyświetlania statycznych obrazów na ekranie telewizora, takich jak zdjęcia, plansze z napisami czy paski telewizji informacyjnych. Ekrany OLED Sony dysponują szeregiem funkcji, które mają za zadanie ograniczyć takie ryzyko – zapewniła Wirtualnemedia.pl. Czy zgłasza się wielu klientów, którzy skarżą się na taki problem? - Nie możemy podać szczegółowych danych. Możemy natomiast potwierdzić, że na pewno nie jest to dominująca usterka wśród napraw gwarancyjnych – odpowiedziała przedstawicielka Sony.

Dołącz do dyskusji: Skarga na natężenie kolorów w logotypach stacji. Co na to KRRiT?

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bogus
Ludzie to jednak sa prosci. Dali sobie powciskac te OLEDy i nagle narzekanie. Jak w styczniu kupowalem tv do kuchni to tylko bralem pod uwage LED. Niestety OLEDy beda dalej wciskach, bo za duzo zainwestowali zeby sie wycofac. Za niedlugo bedzie problem kupic nowy telefon, bo prawie kazdy nowy model juz tylko z oled.
odpowiedź
User
Old
Te niby technologie redukujące wypalanie to ściema. Logotypy i paski stacji informacyjnych wciąż się wypalają.
Co do KRRiT - leśne pisowskie dziadki nie nadążają za zmianami technologicznymi. Co za problem wprowadzić odpowiednie przypisy i w dobie telewizji cyfrowej zrezygnować z bzdurnych logotypów i całkowicie nieskutecznych oznaczeń wiekowych (na rzecz blokady rodzicielskiej i znaczników w EPG). Ale ta ekipa ma inne priorytety - ograniczyć działanie TVN/TVN24 czy pomóc matecznej-partii wygrać wybory przy użyciu mediów publicznych.
odpowiedź
User
paluszek Lichockiej
Jak pusto trzeba mieść w głowie by codziennie przez 11 godzin oglądać TVPinfo?
odpowiedź