SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mateusz Borek promuje wódkę. TVP: obowiązuje go Kodeks Etyki Dziennikarskiej

Dziennikarz sportowy Mateusz Borek, związany z Kanałem Sportowym, Viaplay i Telewizją Polską, pojawił się w spocie promującym wódkę Wychowana w Luksusie. - TVP stoi na stanowisku, że jak każdego dziennikarza obowiązuje go Kodeks Etyki Dziennikarskiej. Nawet freelancer dbający o swój dziennikarski status i obiektywizm powinien go przestrzegać - komentuje Telewizja Polska.

Mateusz Borek w spocie wódki Wychowana w LuksusieArticle

Trwający ponad minutę spot, w którym Mateusz Borek promuje wódkę Wychowana w Luksusie, pojawił się w zeszły czwartek na fanpage’u facebookowym marki, obserwowanym przez ponad 2 tys. użytkowników. W filmie dziennikarz prezentuje butelki dwóch wariantów promowanej wódki i zachwala jej smak. Na początku zaznacza, że przekaz jest skierowany do osób dorosłych.

Wpis linkuje do serwisu internetowego marki Wychowana w Luksusie. - Ziemniak i Żyto (POTATO & RYE) Kod MATI20 to 20% zniżki - stwierdzono we wpisie.

Reklamy mocnych alkoholi bardzo ograniczone

Udział Mateusza Borka w spocie wódki skrytykowali niektórzy dziennikarze aktywni na Twitterze. - Dziennikarz sportowy, dziennikarz TVP, człowiek który jest dla wielu młodych ludzi autorytetem, postanowił dorobić reklamując wódę!!! To wszystko w kraju w którym nadużywanie alkoholu jest problemem społecznym, przyczyną dramatów wielu rodzin. O co tu chodzi!? - spytał Michał Janczura z TOK FM. - Coraz mniej dziennikarz, coraz bardziej sportowy influencer. Taka prawda, taki jego wybór - skomentował Łukasz Rogojsz z Gazeta.pl.

- Reklamowanie wódki przez dziennikarza współpracującego z TVP. To jest w ogóle legalne? - spytał Szymon Jadczak z Wirtualnej Polski.

Przytoczył też przepisy bardzo mocno ograniczające działania reklamowe wszystkich alkoholi poza piwem.

W związku z tymi przepisami komunikacja marketingowa alkoholi innych niż piwo jest praktycznie nieobecna w mediach tradycyjnych, a w internecie obejmuje głównie projekty wizerunkowe i sponsoringowe (np. marki mocnych alkoholi pojawiają się w teledyskach muzycznych).

TVP uważa, że Mateusz Borek powinien przestrzegać kodeksu etyki dziennikarskiej

Mateusz Borek nie odpowiedział na nasze pytania dotyczące jego udziału w promocji wódki Wychowana w Luksusie. Sprawy nie skomentowało również polskie biuro prasowe platformy Viaplay, z którą dziennikarz jest związany od jej startu u nas w sierpniu ub.r.

Od drugiej połowy 2020 roku Mateusz Borek współpracuje z Telewizją Polską, komentuje niektóre mecze i prowadzi studia przy transmisjach piłkarskich. Ponadto należąca do Borka firma MB Promotions i Tymex Boxing Promotion Mariusza Grabowskiego w połowie ub.r. podpisały umowę obejmującą transmisje w TVP przez trzy lata minimum 18 gal bokserskich zorganizowanych przez obie spółki.

W Telewizji Polskiej obowiązują od lat „zasady etyki dziennikarskiej”, przy czym dotyczą one osób zajmujących się obszarami informacji, publicystyki, reportażu, dokumentu i edukacji. W jednym z punktów czytamy, że „dziennikarzowi nie wolno występować w reklamie i zajmować się akwizycją reklam ani uczestniczyć w przedsięwzięciach promocyjnych i wypowiadać się w publikacjach promocyjnych z wyjątkiem akcji charytatywnych”.

- Pomimo tego, że Telewizji Polskiej nie wiążą z panem Mateuszem Borkiem żadne stałe kontrakty, to jednak TVP stoi na stanowisku, że jak każdego dziennikarza obowiązuje go Kodeks Etyki Dziennikarskiej. Nawet freelancer dbający o swój dziennikarski status i obiektywizm powinien go przestrzegać - przekazało portalowi Wirtualnemedia.pl centrum informacji Telewizji Polskiej.

W ostatnich latach publiczny nadawca poluzował te zasady wobec prezenterów niezajmujących się informacjami ani publicystyką. Kiedy jesienią 2013 roku dziennikarz sportowy Maciej Kurzajewski i prezenterka Marzena Rogalska, wówczas współprowadząca „Pytanie na śniadanie”, występowali w kampaniach reklamowych (odpowiednio PKO BP i Biedronki), na kilka miesięcy zniknęli z anteny.

Natomiast Tomasz Kammel w 2017 roku uzyskał zgodę TVP na udział w kampanii Swiss Krono, potem reklamował też sieć Play i własną markę skarpet.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Borek reklamuje Tyskie

Mateusz Borek w 2016 roku, kiedy pracował jeszcze w Polsacie, wystąpił, wspólnie z Anną Lewandowską i Łukasze Fabiańskim, był też twarzą kilku marek bukmacherskich, m.in. eToto.

W ub.r. był jednym z bohaterów kampanii piwa Tyskie w ramach komunikacji pod hasłem „Przejdźmy na TY”. Producent Tyskiego od ponad roku współpracuje reklamowo z Kanałem Sportowym (Borek jest jednym z jego udziałowców i głównych twórców), niedawno umowę przedłużono na kolejny rok.

Dołącz do dyskusji: Mateusz Borek promuje wódkę. TVP: obowiązuje go Kodeks Etyki Dziennikarskiej

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
I PO CO CI TO?
Oj Mati, Mati, zawsze imponowała ci kasa i twardziele co dużo mogą, ale jak już zacząłeś się wspinać w tamtą stronę to podwórko zaczęło z ciebie wyłazić. Gale bokserskie z "gwiazdami znanymi z twojego Instagrama", zakłady bukmacherskie (super jak na bezstronnego dziennikarza, bez wpływów w środowisku sportowym), spółka i wspólne projekty z gatunku "wieś tańczy i śpiewa" ze średnio tajemniczym Don Pedro znanym Policji i Służbom (no chyba,, że byłeś na musiku) i teraz ta wóda : ))))
PRowo jesteś mistrzem! Z guru telewizyjnych komentatorów sportowych i lubianego gościa na pozycję któregoś z rzędu promotora walk kogutów opierającego swoją przyszłość na 4 kluczowych dla zdrowia Polaków filarach - hazardzie, piwie, wódzie i waleniu po pyskach!
odpowiedź
User
Pawel
Reklama jakiegokolwiek alkoholu powinna być wszędzie zabroniona.
odpowiedź
User
lololo
Oj Mati, Mati, zawsze imponowała ci kasa i twardziele co dużo mogą, ale jak już zacząłeś się wspinać w tamtą stronę to podwórko zaczęło z ciebie wyłazić. Gale bokserskie z "gwiazdami znanymi z twojego Instagrama", zakłady bukmacherskie (super jak na bezstronnego dziennikarza, bez wpływów w środowisku sportowym), spółka i wspólne projekty z gatunku "wieś tańczy i śpiewa" ze średnio tajemniczym Don Pedro znanym Policji i Służbom (no chyba,, że byłeś na musiku) i teraz ta wóda : ))))
PRowo jesteś mistrzem! Z guru telewizyjnych komentatorów sportowych i lubianego gościa na pozycję któregoś z rzędu promotora walk kogutów opierającego swoją przyszłość na 4 kluczowych dla zdrowia Polaków filarach - hazardzie, piwie, wódzie i waleniu po pyskach!
w punkt na koniec będziecytat z Wesela , Miałeś chamie złoty róg,,
odpowiedź