SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Media publiczne potrzebują stabilnego finansowania

Społeczeństwo ma prawo do obiektywnych informacji o wysokiej jakości. A takie zapewniają media publiczne - podkreślali uczestnicy panelu „Czy Unia Europejska przeżyje bez europejskich mediów publicznych” w czasie Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

<!-- 0.5092s -->

Juliusz Braun, prezes zarządy Telewizji Polskiej  powiedział, że telewizje komercyjne nadają program, aby widzowie oglądali reklamy. Dla telewizji publicznych najważniejsza jest jakość programu. Ale audycje o wysokiej jakości  są  droższe i mniej efektywne ekonomicznie. Jeśli znikną z ramówki to odbije się to na jakości debaty publicznej. - Obecnie, w dużej mierze, TVP jest finansowana z reklam, co obniża jakość programów. Dlatego najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie powszechnej opłaty na rzecz mediów publicznych - dodał.

Od 1 stycznia 2013 roku taki powszechny obowiązek opłaty na media publiczne wprowadzają Niemcy. - Nie wiem, czy model niemiecki jest najlepszy, ale działa – stwierdził Aleksander Scheuer, dyrektor generalny Europejskiego Instytutu Prawa Mediów. Jego zdaniem media publiczne muszą mieć stabilne finansowanie, nie mogą być zależne od biznesu.-Jeśli będą silne, to mniej możemy się przejmować ich koncentracją. Jeśli zaś będą słabe, musimy zadbać o ich pluralizm - dodał.

Ingrid Deltenre, dyrektor generalna Europejskiej Unii Nadawców przekonywała, że potrzebna jest też silna, niezależna prasa. Bo bez niej nie ma mocnych mediów publicznych. W wielu krajach - podkreślała - abonament płaci 80-90 proc. obywateli. W Polsce jest inaczej. Może to kwestia edukacji, może przestarzałego sposób poboru opłat?  W Niemczech wszyscy płacą po równo, w Szwecji lub Finlandii obywatele uiszczają opłatę w zależności od wysokości pensji. W tych krajach nikt nie kwestionuje potrzeby finansowania i istnienia mediów publicznych.

Dla Grzegorza Hajdarowicza, prezesa zarządu Presspubliki niezbędne dla demokracji jest istnienie wolnych mediów, ale już niekoniecznie publicznych. Media prywatne też mogą być pluralistyczne. Zwrócił on  uwagę, że w Europie pogrążonej w kryzysie coraz większą rolę będą odgrywać media narodowe. Tymczasem w Polsce zaczynają dominować niemiecko-francuskie grupy medialne.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Media publiczne potrzebują stabilnego finansowania

27 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
olo
jestem za zamknieciem mediow publicznych
i zadnego finansowania
niech zarabiaja filmami dla ludu o milosci
i gotowaniu zupy i łzawych pogrzebach dla narodu
to jest ich misja
8 8
odpowiedź
User
lub czasopisma
A ten znowu żebrze! Nie nadaje sie na to stanowisko, nie jest managerem, nigdy nie kierował żadna dużą spółką, jego wiedza o telewizji jest taka jak każdego innego widza, który ma jedynie codziennie pilota w ręku. Jak długo to jeszcze potrwa...
8 8
odpowiedź
User
szara komórka
Jaka jakość, panie prezesie? Sepleniący prezenterzy z polipami w nosach? Aroganckie prezenterki, które gigantyczne kontrakty zawdzięczają układom mężów lub przyjaciół? Mnożenie bytów redakcyjno-produkcyjnych, kanałów dla stołków polityków? Rekordy powtórek, cztery miesiące laby w roku? Gigantomania we władzach, a zarobki poniżej minimum krajowego w regionach to też jakość? Umowy niezgodne z prawem pracy, zwalnianie twórców i niezależnych dziennikarzy - to też norma "jakości" pańskiej firmy. Efekt służby wyłącznie politykom przy władzy po latach jest taki, że ludzie ani nie chcą na to płacić, ani oglądać nepotyzmu do kwadratu. Ta TV już dawno nie jest publicznym medium, a pan tylko się ośmiesza, żenada.
8 8
odpowiedź
User
***
jeszcze nie znacie niusa który niebawem obiegnie świat, spodnie wam do kolan się zsuną, ale niebędzie to zły nius bo realnie zmierzy się z niepotrzebnym hłamem w tvp i da kasę dla tych co naprawdę poczebójom .... da wiem o tym kilkadziesiont milionuf ostrzendnosci A POLaCY ZA GRANICOM PRZESTANOM SIE WSTYDZIĆ POLSKIEJ TELEWIZJI
8 8
odpowiedź
User
Czeslaw
Reklamy muszą być w mediach publicznych. Bo to jest dobre dla jakości programu. Jesli by media publiczne miały byc finanosowane tylko z abonamentu, to w szybkim tempie oderwą się od rzeczywistości. Staną się zabawką dla elity i sposobem na finanoswanie środowisk artystycznych. Jesli chciecie zniszczyć media publiczne, sprowadzić je do roli 4 programu Polskiego Radia, to zabierzcie im reklamy i dajcie duzo pieniędzy z abonamentu.
Konkluzja: musi być abonament ale musi być i reklama. Proporcje dla radia 80:20. lub 70:30.
8 8
odpowiedź