Frances Haugen oskarża Metę o wspieranie dezinformacji klimatycznej

Facebook nie robi dostatecznie wiele, aby skutecznie walczyć z dezinformacją w serwisie związaną ze zmianami klimatu na Ziemi - twierdzi sygnalistka Frances Haugen. Według wewnętrznych dokumentów firmy fake newsy dotyczące tego problemu mają o wiele większe zasięgi niż wiarygodne źródła informacji, co ma znaczący wpływ na decyzje biznesowe inwestorów.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Jesienią 2021 r. Frances Haugen, sygnalistka i była pracownica Facebooka (należącego obecnie do koncernu Meta) zdradziła w trakcie przesłuchań publicznych, że platformy Facebook i Instagram zagrażają bezpośrednio zdrowiu i dobrobytowi użytkowników, m.in. mają zły wpływ na kondycję psychiczną nastoletnich internautów.

Brak tamy dla dezinformacji

Zeznania Frances Haugen miały fatalny skutek dla wizerunku Mety oraz należących do niej serwisów. Teraz okazuje się, że sformułowane jesienią oskarżenia to nie koniec grzechów Big Techu kierowanego przez Marka Zuckerberga.

Jak informuje „Washington Post” organizacja Whistleblower Aid reprezentująca Haugen wniosła do amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) nową skargę dotyczącą polityki prowadzonej przez Facebooka.

Według nowych zarzutów Facebook, pomimo zapewnień, zdecydowanie nie radzi sobie ze zjawiskiem dezinformacji na temat zmian klimatycznych na Ziemi. Zgodnie z dokumentami serwis uruchomił co prawda Climate Science Information Center (Centrum Naukowej Informacji o Klimacie), jednak wykorzystuje tę platformę głównie do promowania własnych działań proekologicznych, które w dodatku nie muszą być do końca prawdziwe.

Dodatkowo Facebook, zgodnie ze skargą, nie prowadzi skutecznych działań w walce z fake newsami na temat zmian klimatu. Jako przykład podano m.in. fakt, że dezinformujący post grupy Turning Point USA w ciągu tygodnia zgromadził 6,6 mln wyświetleń, podczas gdy dostępne w 150 krajach na świecie wspomniane centrum zanotowało dziennie jedynie 100 tys. odwiedzin. Według Whistleblower Aid świadczy to o tym, że Facebook nie dba w dostatecznym stopniu o ograniczenie zasięgów dezinformacji o klimacie i promowanie sprawdzonych informacji w tym segmencie.

W skardze zaznaczono, że taka polityka Facebooka może mieć istotny, negatywny wpływ nie tylko na opinię publiczną, ale także na inwestorów, którzy coraz częściej podejmują swoje decyzje biznesowe biorąc pod uwagę sytuację klimatyczną oraz ewentualne wydatki konkretnych firm na kwestie związane z czystymi źródłami energii.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Tak wygląda studio Lotto po przełomowej zmianie. Mamy zdjęcia

Tak wygląda studio Lotto po przełomowej zmianie. Mamy zdjęcia

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Netflix zapożycza się na właściciela TVN. Kredyty na pięć lat

Netflix zapożycza się na właściciela TVN. Kredyty na pięć lat