Meta jest gotowa zaangażować Trumpa do walki z unijnym batem regulacyjnym

Nowy szef polityki globalnej Meta Platforms podczas monachijskiej konferencji bezpieczeństwa zapowiedział, że koncern nie zawaha się poprosić o wsparcie administracji Donalda Trumpa, jeśli Unia Europejska będzie „atakować” ich produkty.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Meta jest gotowa zaangażować Trumpa do walki z unijnym batem regulacyjnym
Mark Zuckerberg (fot. Newscom/PAP)

Szefem ds. globalnej polityki Meta Platforms jest od niedawna Joel Kaplan, wieloletni działacz Partii Republikańskiej, a od 2011 roku wiceprezesem koncernu ds. globalnej polityki publicznej. Jego awans odczytano jako próba ocieplenia relacji biznesów Marka Zuckerberga z Donaldem Trumpem, z którym kilka lat relacje były chłodne. Po szturmie na Kapitol w 2021 roku Meta zablokowała konta ustępującego wtedy prezydenta.

Trump pomoże Mecie?

Joel Kaplan był w ubiegłym tygodniu prelegentem Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa, na której wyłożył priorytety polityki Mety w relacjach z państwami UE.

Zdaniem dyrektora Mety, do administracji Trumpa będzie należeć ocena, czy grzywny nakładane przez Komisję Europejską przeciwko amerykańskim firmom technologicznym należy uznać za niesprawiedliwe.

„Kiedy firmy są traktowane inaczej i w sposób, który je dyskryminuje, należy to zasygnalizować rodzimemu rządowi danej firmy” - powiedział Kaplan w odpowiedzi na pytanie Stephanie Flanders z agencji Bloomberg.

„Chociaż chcemy pracować w ramach prawa, które uchwaliła Europa - i zawsze będziemy – to kiedy będziemy podejrzewali, że zostaliśmy potraktowani niesprawiedliwie, będziemy to sygnalizowali” - powiedział w stolicy Bawarii Kaplan.

Trump na kursie kolizyjnym z Europą 

Donald Trump protekcjonistyczne podejście do amerykańskich bigtechów wymienił na liście priorytetów swojej polityki gospodarczej.

Na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos stwierdził, że grzywny UE na amerykańskie firmy technologiczne są „formą opodatkowania” - i przytoczył „kilka bardzo dużych skarg”.

Meta obecnie jest objęta dochodzeniem na mocy unijnego prawa dotyczącego moderowania treści, Digital Services Act, którego nieprzestrzeganie grozi kara do 6 proc. globalnych przychodów ze sprzedaży, za potencjalny brak ochrony nieletnich.

W kwietniu 2023 roku koncern została ukarany gigantyczną grzywną 1,2 miliarda euro przez irlandzki organ nadzorczy (gdzie siedzibę ma europejska filia Mety) w wyniku decyzji Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD). Regulator uznał, że koncern w niewłaściwy sposób przekazywał dane osobowe do Stanów Zjednoczonych.

W lipcu 2024 roku Komisja Europejska i europejskie organy ochrony konsumentów orzekły, że Meta może naruszać prawo ochrony konsumentów przez swoim modelem biznesowym, polegającym na braku personalizowanych reklam na platformach Meta w zamian za opłatę użytkownika. Koncern mógł wprowadzać ludzi w błąd szeregiem praktyk na stronach Facebooka i Instagrama, wywierających na użytkownikach presję akceptacji określonych warunków korzystania z serwisu.  

W listopadzie ubiegłego roku Meta otrzymała grzywnę w wysokości prawie 800 milionów euro za nieuczciwe rynkowo powiązanie platformy sprzedażowe Marketplace z Facebookiem. Dzięki temu mechanizmowi dostęp do Facebook Marketplace mieli wszyscy korzystający z Facebooka, nawet jeśli sami się nie zapisali. Koncern z Doliny Krzemowej już zapowiedział odwołanie.

W ostatnich tygodniach Meta zasygnalizowała również, że prawdopodobnie nie podpisze kodeksu postępowania opracowywanego przez UE dla dostawców zaawansowanych modeli sztucznej inteligencji.

Władze Mety uważają, że unijne regulacje dławią innowacje i rozwój. W podcaście Joe Rogana Mark Zuckerberg Zuckerberg wyraził niedawno oczekiwanie wsparcia własnego rządu w sporach z unijnym regulatorem.

„Administracja USA odgrywa rolę w obronie [amerykańskiego przemysłu technologicznego] za granicą” – argumentował.

W czwartym kwartale 2024 roku Meta Platforms osiągnęła historycznie wysokie zyski i przychody - te drugie wyniosły 48,38 mld dolarów przy wzroście o 21 proc. rok do roku. W całym ub.r. wzrosły o 22 proc. do 164,5 mld.

Przychody reklamowe we wspomnianym okresie wyniosły 46,78 mld dolarów, wobec 38,71 mld rok wcześniej. Na Facebooku, Instagramie, Messengerze i WhatsAppie codziennie aktywnych było 3,35 mld internautów, o 0,16 mln więcej niż przed rokiem.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK