Ta informacja zelektryzowała nie tylko opinię publiczną w USA – Meta zmienia system moderacji treści, z opartego na współpracy z niezależnymi weryfikatorami na uwagi społeczności, wzorowanym na Community Notes na X (d. Twitter). Na początek rozwiązanie zostanie wdrożone w Stanach Zjednoczonych. Dodatkowo Mark Zucekerberg ogłosił, że na jego serwisy wrócą treści polityczne, które kilka lat miały niższą widoczność w feedach użytkowników.
W ocenie Zucekerberga organizacje weryfikujące treści popełniały zbyt wiele błędów, dlatego firma chce oprzeć się na zgłaszaniu przez użytkowników konkretnych naruszeń. W ocenie wielu komentatorów zmiana podyktowana jest względami politycznymi – szef Mety zabiega bowiem o przychylność administracji prezydenta Donalda Trumpa, który był na miliardera obrażony za wyrzucenie z Facebooka po szturmie na Kapitol 6 stycznia 2021 roku.

Meta Community Notes
Teraz Meta ogłosiła, że na Facebooku, Instagramie i Threads testowanie Community Notes rozpocznie się we wtorek 18 marca. Koncern początkowo oprze swój system ocen na algorytmie open-source platformy X.
„Pozwoli nam to oprzeć się na tym, co stworzył X i z czasem ulepszyć go na potrzeby naszych własnych platform” - przekazała firma w komunikacie.
Meta zamierza dostosować algorytm X i program Community Notes do Facebooka, Instagrama i Threads. Może zmodyfikować m.in. sposób klasyfikowania i oceniania w Community Notes.
„Tworzymy to w sposób otwarty, ucząc się od współtwórców i sprawdzając, jak działa to w praktyce w naszych produktach” - napisała Meta. „Nie oczekujemy, że ten proces będzie doskonały, ale będziemy go ulepszać w miarę zdobywania wiedzy”. Notatki społeczności nie od razu pojawią się w publicznych postach. Ich treść ma opierać się na ocenach wielu twórców o zróżnicowanych poglądach. Ma to zapewnić, że dodawane konteksty nie będą stronnicze.

Zobacz: Meta na nowo walczy z fałszerstwami na Facebooku i Instagramie. Konto odzyskasz na "wideo-selfie"
W systemie Meta Community Notes zarejestrowało się na razie około 200 tysięcy chętnych do fact-checkingu postów.
Przychody Meta Platforms w czwartym kwartale 2024 roku wyniosły 48,38 mld dolarów, o 21 proc. więcej niż rok wcześniej. W całym ub.r. zwiększyły się w podobnym tempie – o 22 proc. do 164,5 mld.
Na Facebooku, Instagramie, Messengerze i WhatsAppie, we wspomnianym okresie codziennie aktywnych było średnio 3,35 mld internautów, o 0,16 mln więcej niż przed rokiem.











