SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mimo spadków sprzedaży rynek prasy ma się dobrze (opinie)

Sprzedaż drukowanych wydań dzienników już od kilku lat systematycznie spada. Potwierdzają to najnowsze dane ZKDP za pierwsze półrocze br. - Mimo spadków niezmiennie uważam, że z prasą wcale nie jest tak źle - komentuje Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy.

Wiesław Podkański

Wiesław Podkański

Jak już informowaliśmy, według danych ZKDP w I półroczu br. jedynym dziennikiem, który zanotował wzrost średniej sprzedaży w porównaniu z okresem styczeń - czerwiec 2012, była „Gazeta Polska Codziennie” (wzrost o 3,28 proc.). Najpopularniejszym polskim dziennikiem pozostaje „Fakt” (Ringier Axel Springer) - tytuł ten zanotował w omawianym okresie spadek sprzedaży o 11,01 proc. W przypadku „GW” (Agora) spadek wyniósł 15,12 proc., natomiast sprzedaż „Super Expressu” (Murator) spadła już tylko o 4,49 proc. Największy spadek zanotowała „Rzeczpospolita” (Gremi Media) - wyniósł on w porównaniu z pierwszym półroczem 2012 aż 24,5 proc. (więcej na ten temat).

Jak wynika z prezentowanych badań, stosunkowo najmniejsze spadki na rynku prasy drukowanej notują wydawane w Polsce tabloidy. W pierwszym półroczu 2013 najmniejszy spadek w porównaniu z pierwszym półroczem 2012 zanotował „Super Express”. Sławomir Jastrzębowski, redaktor naczelny „SE” mówi w rozmowie z nami, że - jego zdaniem - gazety papierowe mają przed sobą kilka lub kilkanaście dochodowych lat. - Tu optymizm się kończy, a zaczyna praca, której efekty nie są pewne. Niestety, nic nie wskazuje na zatrzymanie się tendencji spadkowej sprzedaży. Branża walcząc o jak najniższe spadki kupuje czas na przekształcenie dochodowych przedsięwzięć papierowych w dochodowe internetowe. Łatwo nie jest, bo internauci są pewni, że dziennikarze pracują za miskę ryżu i nie trzeba im płacić pieniędzmi - mówi nam Jastrzębowski.

- Modele, w których profesjonalne portale informacyjne zarabiają wyłącznie na reklamach, trudno w tej chwili spiąć biznesowo, nawet jeśli posiłkuje się legalnym niestety podkradaniem treści z gazet, a na redaktorów zatrudnia średnio rozgarnięte dzieci, którym nie szło na studiach. Więc co będzie? Będzie parę bankructw i parę przejęć. Będzie też parę wydawnictw, które z powodzeniem przejdą piekło przepoczwarzenia się z papieru w wydania cyfrowe ocalając zespoły redakcyjne. Na przyrost tkanki tłuszczowej w branży przez kilka następnych lat raczej bym nie liczył - stwierdza Jastrzębowski.

Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy twierdzi, że - jego zdaniem - sytuacja prasy nie wygląda aż tak źle, jak by mogło się wydawać. - Oczywiście różnie jest w poszczególnych segmentach rynku. Wiadomo powszechnie o pewnych problemach gazet ogólnopolskich i regionalnych. Ale z drugiej strony urósł segment tygodników opinii, rośnie prasa branżowa, całkiem dobrze ma się prasa lokalna, z sukcesem wchodzą nowe czasopisma. I to wszystko w bardzo niesprzyjającym otoczeniu: kurczy się sieć kolportażowa w szczególności w mniejszych miejscowościach, czytelnicy migrują do internetu, gdzie znajdują pełne wersje swoich ulubionych tytułów - tyle, że za darmo (tutaj pojawia się problem piractwa) - mówi Podkański.

- Nowe pomysły legislacyjne, zarówno europejskie, jak i polskie, często dyskryminują prasę, np. product placement, niekorzystne rozwiązania podatkowe - np. maksymalna stawka VAT na e-wydania. Ten katalog można by jeszcze rozbudowywać. I na koniec bardzo ważna uwaga: w mediach USA znacząco wyprzedzają Europę i kreują pewne tendencje rynkowe. W ostatnim roku giganci biznesu masowo wykupują tytuły i wydawnictwa prasowe. Ostatni przykład to „Washington Post”. A więc powraca moda na prasę, a jej rynkowa atrakcyjność rośnie. Natomiast to, że prasa musi się zmieniać pod wieloma względami, to rzecz oczywista - podkreśla Wiesław Podkański.

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Mimo spadków sprzedaży rynek prasy ma się dobrze (opinie)

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Olo
Podkański niech sie lepiej nie wymądrza. Jednym z problemów dzisiejszego dziennikarstwa jest tabloidyzajca mediów, którą wprowadzał do Polski Podkański Faktem. Jak może być wiarygodny wydawca gazety, która informuje czytelników, że w Krakowie Wisłą płynął wieloryb???
29 9
odpowiedź
User
Irekkk
Pacjent w stanie przedagonalnym a Podkanski twierdzi, że nie jest żle....
25 8
odpowiedź
User
o_mamo...
Titanic tonie ale prezes dalej rozkoszuje się grą orkiestry...;)
Widać ze mu dobrze płacą:D
22 11
odpowiedź
User
1234
Czy to oznacza ze Gazeta Wyborcza jeszcze nie upadnie.
16 12
odpowiedź
User
muoje
GW sprzedaje mniej niż 200 tys. dziennie i jest w kiepskiej kondycji. Fakt ma się nieźle, ale takie mamy społeczeństwo i tyle. Tworzy się takie media jakich chcą czytelnicy czy widzowie (patrz nowa ramówka TVN)
Niestety gdyby wydawcy chcieli tworzyć coś bardziej ambitnego, to od razu mogliby pozamykać wydawnictwa i redakcje, gdyż mieli by promil oglądalności/czytelnictwa. A co z tego ma czytelnik - to co chce czyli papkę informacyjną, a reklamodawca ma medium dzięki któremu dotrze do tych "ambitnych" czytelników/widzów/użytkowników itd..
13 12
odpowiedź