SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mobilny serwis WWW dla Kolporter

Sklep internetowy Kolporter.pl oferuje swoim Klientom blisko 100000 produktów w tym: książki, muzykę, film i gry. Kolporterpostanowił stworzyć nowy kanał dostępu dla swoich klientów.

Podczas spotkań z klientem powstała idea stworzenia mobilnegoserwisu internetowego. Internet mobilny jest medium łączącymelastyczność Internetu (głównie serwisów WWW) i dostępnościtelefonów komórkowych. Według badań Outlook 2007: The Future is Nowopublikowanych przez Fortune w 2007 Rynek mobilny już dziś jestnajwiększą platformą dystrybucyjną na Świecie. Już w 2006 Ipsospodawał, że około 28% użytkowników telefonów komórkowych korzystałoza ich pomocą z Internetu. Widać powstający wielki rynek, z wielomaużytkownikami nie korzystającymi dotychczas z Sieci. W Japonii jużw ubiegłym roku ilość telefonów z dostępem do Sieci przekroczyłailość komputerów.

Strategia mobilna

Prace rozpoczął etap budowania strategii mobilnej. Niektóre znowych telefonów potrafią pokazywać klasyczne serwisy WWW. Nieoznacza to jednak, że user-experience tych serwisów jest optymalnydla użytkownika mobilnego. Może zdarzać się tak, że treśćposzukiwana szczególnie przez użytkowników mobilnych będzie wserwisie klasycznym trudna do odnalezienia (zwłaszcza zograniczonej przeglądarki urządzenia mobilnego). Zdarza się także,że poszczególne strony klasycznego serwisu nie działają poprawniena urządzeniu mobilnym. Problemem dla użytkowników mobilnych będzieteż zbyt duży rozmiar klasycznych stron WWW (czas oczekiwania ikoszt pobrania danych). Skupiono się zatem na zdefiniowaniu potrzebużytkowników mobilnych oraz połączeniu ich z celami biznesowymiklienta.

Strategia mobilna ma łączyć cele biznesowe z celamifunkcjonalnymi użytkowników.

Cele biznesowe

  • Budowanie lojalności w stosunku do marki (zachęcenie dokontaktu także bez uczestnictwa komputera).
  • Nakłanianie do częstszego (cyklicznego) kontaktu z marką.
  • Dotarcie do nowych grup docelowych (osoby nie posiadającedostępu do Internetu z komputera domowego).
  • Budowanie wizerunku innowacyjnego serwisu (wyróżnik na tlekonkurencji).
  • Generowanie nowego biznesu poprzez nowy kanał dotarcia doklientów, dostawców, mediów.

Cele użytkownika

  • Dostępność informacji w dowolnym czasie i przestrzeni.
  • Możliwość korzystania z serwisu w trakcie podróży i innychnietypowych miejscach.
  • Duża niezawodność medium - korzystanie w sytuacjachawaryjnych.


Analiza kontekstu użytkownika iprojektowanie
Analiza kontekstu użytkownika to kolejna faza projektu. Miała onana celu weryfikację strategii mobilnej oraz stworzenie koncepcjiserwisu. Etap ten miał na celu dobre poznanie odbiorców serwisu.Prace rozpoczęto od analizy danych rynkowych, demograficznych orazanalizy innych serwisów odwiedzanych przez tę grupę (przeglądkonkurencji).
Zaangażowanie użytkowników w etapie projektowania serwisu dla nichjest najlepszym sposobem na poznanie ich potrzeb - jest to takżekluczowa czynność w projektowaniu User-Centered Design. Wprojekcie wykorzystano zatem proste testy użyteczności doweryfikacji koncepcji serwisu.
Na bazie analizy kontekstu użytkownika stworzono finalną koncepcjęserwisu: Mobilny serwis internetowy mobi.kolporter.pl umożliwiadostęp do najciekawszej oferty ze sklepu Kolporter.pl. Użytkownicymogą czytać recenzje bestsellerów, zamawiać ulubione książki orazpoznać nowości. W serwisie dostępne są cztery grupy produktów -książki, muzyka, gry i filmy.

W tym etapie ustalono też architekturę informacji. Uwzględniałaona także opisanie źródeł danych i sposobów ich konwersji do wersjimobilnej.

nhgfhhfgrys1


Rysunek 1 - Mapa serwisu uwzględnia źródła danych dla serwisumobilnego oraz te elementy, które zostaną dodane już po konwersjido formatu mobilnego

Zaprojektowano też makiety dla kluczowych podstron serwisu. Naich bazie przygotowana została szata graficzna.

dsdsdadrys2
Rysunek 2 - Makieta jednej z podstroi

Projektowanie graficzne
Na podstawie stworzonej architektury informacji oraz makietzaprojektowano grafikę spójną z szatą Kolporter.pl ale czytelną namałych wyświetlaczach.

fsfsfsrys3
Rysunek 3 - Projekt graficzny strony głównej

Wdrożenie
Mobilna wersja serwisu Kolporter.pl bazuje na rozwiązaniuBiznesMobi Serwer dostarczanym przez BiznesMobi.pl. Oprogramowanieto przenosi wybrane elementy serwisu WWW do formatu mobilnego.

Biznesmobi Serwer cyklicznie odwiedza wskazanestrony w serwisie WWW. Pajączek skanujący inteligentnie parsuje kodHTML i generuje z niego dane w formacie XML. Dane z formatu XML sąnastępnie transformowane poprzez warstwę formatowania danych dopostaci kodu XHTML. Kod ten tworzy strukturę mobilnej wersjiserwisu.

Kod mobilnej wersji serwisu jest utrzymywany naBiznesmobi Serwer. Klient tworzy odpowiednie przekierowanie lubkupuje odpowiednią domenę, którą kieruje na Biznesmobi Serwer. Tymsamym Klient nie jest obciążany technicznymi aspektami tworzeniaserwisu mobilnego.

Podczas transformacji możliwe jest dodaniekomunikatów, grafiki, reklam, brandingu występującego tylko wwersji mobilnej serwisu.

Elementy serwisu jakie podlegająoptymalizacji:
Koszt - bardzo często użytkownicy mobilni są rozliczani za pobranedane. Należy minimalizować koszty na jakie ich narażamy poprzezlekki layout serwisu.
Szybkość działania - dostęp mobilny odbywa się zazwyczaj wolniejniż na popularnych łączach szerokopasmowych. Należy zastosowaćtechniki umożliwiające minimalizację opóźnień.
Nawigacja - charakterystyka urządzeń mobilnych wymaga zupełnieinnego zaprojektowania user-experience. Należy brać pod uwagę małewymiary wyświetlacza, pracę w ciężkich warunkach, możliwośćwystąpienia nawigacji z klawiatury lub ekranu dotykowego oraz wieleinnych czynników.
Poprawne działanie - urządzenia mobilne nie wykształciły jeszczespójnego standardu technologicznego. Należy dopasowywać serwowanedane w zależności od wykrytej przeglądarki w urządzeniu. Należy teżprzeprowadzić testy serwisu w najpopularniejszychurządzeniach.
Kontekst - potrzeby użytkowników mobilnych są diametralnie różne odpotrzeb użytkowników klasycznych. Konieczna jest analiza potrzebdla ustalenia wartości kluczowych dla użytkownika mobilnego.

Podsumowanie
Projekt trwał 4 tygodnie. Mobilny projekt aktualnie buduje listęlojalnych użytkowników. To pierwszy krok Kolportera w stronęmobilnego sklepu internetowego. W przyszłości planowana jestrozbudowa serwisu o kolejne funkcje.
Serwis odwiedzić można pod adresem: http://mobi.kolporter.pl/

Dołącz do dyskusji: Mobilny serwis WWW dla Kolporter

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl