Moderatorzy Facebooka i YouTube’a pod psychiczną presją. Podpisują klauzulę o zespole stresu pourazowego

Moderatorzy monitorujący treści publikowane w serwisach Facebook i YouTube muszą podpisywać dokumenty o tym że zdają sobie sprawę z możliwości wystąpienia u nich zespołu stresu pourazowego (PTSD). Zatrudniająca moderatorów firma Accenture wyjaśnia że chce, aby jej pracownicy dokładnie zdawali sobie sprawę z zagrożeń jakie wiążą się z ich obowiązkami zawodowymi.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

O formalnych wymogach jakie muszą spełniać moderatorzy pracujący dla Facebooka i YouTube'a poinformowały „Financial Times” oraz serwis The Verge.

Pracownicy kontrolujący treści na Facebooku i YouTube są zatrudniani przez zewnętrzną firmę Accenture. Moderatorzy wykonują swoje obowiązki jako samodzielni zewnętrzni pracownicy, a ich zadaniem jest usuwanie z platform społecznościowych materiałów niedozwolonych przez ich regulaminy.

Klauzula o PTSD

Moderatorzy Accenture są w swojej pracy narażeni na znaczne obciążenia psychiczne, często bowiem napotykają na drastyczne treści dotyczące np. przemocy czy przestępstw seksualnych dotykających nieletnich.

Z ujawnionych dokumentów wynika, że moderatorzy kontrolujący treści na Facebooku i YouTube są zobowiązani do podpisania specjalnej klauzuli w umowach o pracę. W podpisywanym oświadczeniu każdy z pracowników potwierdza, że zdaje sobie sprawę z faktu, iż przeglądanie drastycznych treści może spowodować u niego kłopoty natury psychicznej, a nawet doprowadzić do wystąpienia zespołu stresu pourazowego (PTSD).

Dla dobra pracowników

W komunikacie Accenture wyjaśnia, że wspomniana klauzula ma na celu wyłącznie uświadomienie pracownikom potencjalnych zagrożeń, a firma regularnie przekazuje zespołowi moderatorów informacje mające zapewnić im jak najbardziej bezpieczne i komfortowe środowisko do wykonywania obowiązków.

Podobne stanowiska zajęły też Facebook oraz Google, do którego należy serwis YouTube. Oba koncerny oświadczyły krótko, że nie znają treści wspomnianych oświadczeń, jednak wymagają od swoich partnerów zewnętrznych udzielania pracownikom wszelkiego wsparcia, także tego związanego z ich zdrowiem psychicznym.

W przeszłości moderatorzy platform społecznościowych kilkakrotnie skarżyli się mediom, że praca którą wykonują jest bardzo wyczerpująca psychicznie. Jeden z takich pracowników wyznał, że po rezygnacji ze stanowiska moderatora jeszcze przez wiele tygodni nie zasypiał nie mając w zasięgu ręki broni, którą wcześniej kupił dla własnej obrony.

W III kwartale 2019 roku holding Alphabet zanotował 20-proc. wzrost przychodu, ale jego zysk netto zmalał o ponad 2 miliardy dolarów. Większość przychodu wygenerował należący do Alphabet koncern Google, który w ciągu kwartału osiągnął 33,9 miliarda dolarów wpływów z reklam.

W III kwartale 2019 roku Facebook zanotował przychód na poziomie ponad 17,6 miliardów dolarów, a zysk netto sięgnął ponad 6 miliardów dolarów. Liczba użytkowników odwiedzających co miesiąc społecznościowy portal to obecnie blisko 2,5 miliarda.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Jacek Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Jacek Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]

Koniec "Afryka Express", show TVN wraca do Azji. Z Izabellą Krzan w roli prowadzącej

Koniec "Afryka Express", show TVN wraca do Azji. Z Izabellą Krzan w roli prowadzącej

3 kanały z koncesjami KRRiT. Regulator zaakceptował wniosek Kanału Zero TV

3 kanały z koncesjami KRRiT. Regulator zaakceptował wniosek Kanału Zero TV

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj
Materiał reklamowy

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj

Reklama zewnętrzna dociera do 89 proc. Polaków. Liderem niezmiennie AMS

Reklama zewnętrzna dociera do 89 proc. Polaków. Liderem niezmiennie AMS