Multi Communications największą firmą PR

Multi Communications jest największą polską agencją PR z przychodami 10 mln zł w ubiegłym roku - wynika z rankingu opublikowanego w miesięczniku Businessman.pl. Ogółem w naszym kraju działa ok. 100 firm w tej branży, ale to 27 agencji zrzeszonych w Związku Firm PR ma prawie dwie trzecie udziału w rynku.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Multi Communications największą firmą PR
fot. Shutterstock.com

Multi Communications utrzymała w 2007 roku zajmowaną przez wcześniejsze dwa lata pozycję lidera wśród firm PR. Agencja osiągnęła przychody w wysokości nieco ponad 10 mln zł, czyli prawie 0,5 mln zł mniej niż przed rokiem ale i tak wyraźnie wyprzedza konkurencję.

Firmy zajmujące dwie kolejne pozycje w zestawieniu - On Bard PR i Primum Public PR - zanotowały w poprzednim roku spory wzrost przychodów. Wpływy On Board zwiększyły się w porównaniu do 2006 roku o 2,13 mln zł i wyniosły 7,74 mln zł, natomiast Primum Public zarobiło w 2007 roku o 7,21 mln zł, czyli o nieco ponad 3 mln zł więcej niż w 2006 roku. Obie agencje zbliżyły się tym samym pod względem przychodów do Multi Communications.

Wszystkie firmy PR, które znalazły się w pierwszej dziesiątce rankingu miesięcznika Businessman.pl, osiągnęły wpływy powyżej 3 mln zł. Największy spadek przychodów zanotowało GGK Public Relations, które w 2006 roku zarobiło 9,33 mln zł, natomiast w ubiegłym roku tylko 4,08 mln zł, czyli o ponad połowę mniej.

Miesięcznik Businessman.pl szacuje, że w polskiej branży PR działa ok. 300 firm, ale tylko 27 największych z nich jest zrzeszonych w Związku Firm PR. Te agencje zatrudniają kilkanaście, kilkadziesiąt osób, mają spore portfolio klientów i razem kontrolują prawie dwie trzecie rynku. Mniejsze firmy obsługują po kilka podmiotów i mają po kilku pracowników. Najwięcej jest natomiast jednoosobowych agencji składających się ze studentów lub osób wcześniej pracujących w większych firmach z tej branży.

Specyfika polskiego rynku :PR polega na tym, że głównej roli nie odgrywają na nim zagraniczne firmy sieciowe, które jeszcze w latach 90. zniechęciła do uruchamiania działalności w Polsce nieudana inwestycja firmy Burson. Ponadto wiele międzynarodowych koncernów nie korzysta w naszym kraju z usług własnych działów PR, tylko zleca konkretne przedsięwzięcia polskim agencjom.

W ostatnich 3 latach rynek usług PR przeżywa prawdziwy boom, ponieważ liczba klientów ciągle rośnie. - Rynek nie jest jeszcze nasycony - zaznacza Paweł Trochimiuk, prezes Partner of Promotion i obecny prezes Związku Firm PR. -- Gdy dochodzi do sytuacji, że nawet małe firmy odmawiają obsługi, to oznacza to, że jest jeszcze miejsce na kogoś - dodaje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu