SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Najlepsze reklamy powstałe w czasie pandemii koronawirusa

Przedstawiciele branży reklamowej i public relations wyróżniają polskie kreacje T-Mobile i Biedronki, powstałe w czasie izolacji. Najlepszą zagraniczną reklamą okazała się produkcja 20-Second Soap. Marketerzy zwracają uwagę, że marki zmieniły komunikację, ich spoty są teraz empatyczne, wspierające i dodające otuchy w czasie kryzysu.

Print screen reklamy T-Mobile "Jesteśmy dla Ciebie"Article

Bartosz Łopiński, współzałożyciel Propsy PR, zauważa, że większość marek reklamuje się teraz w kontekście koronawirusa, przekazując swoim klientom komunikaty: jest pandemia, ale cały czas działamy, wdrażając dodatkowe procedury bezpieczeństwa. - To zapewne treść, którą od swoich marek chciałaby usłyszeć spora część ich klientów. Jednak nie ma w tych reklamach za dużo kreatywności, każda z nich jest w zasadzie do siebie podobna, zarówno w warstwie koncepcyjnej, jak i realizacyjnej. Ciężko więc wyróżnić najlepsze - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Łopiński.  

Uwagę eksperta zwróciła kreacja od T-Mobile, której zaletą jest prostota przekazu. - Marka w prima aprilis postanowiła komunikować się hasztagiem #GiveThanksNotPranks, przekazując swoim odbiorcom prosty komunikat: dzisiaj mamy taki czas, że zamiast dowcipów podziękujmy tym, którzy na to najbardziej zasługują - podkreśla Bartosz Łopiński.

 

 

- Innym ciekawym przykładem jest rzemieślniczy browar Ale Asylum z Madison, który odpowiadając na zdenerwowanie swoich klientów sytuacją izolacji, wypuścił na rynek piwo o mało subtelnej nazwie "FVCK COVID", reklamując je sugestywną kreacją otwieranej puszki. Post opatrzony został stwierdzeniem, że zdaniem naukowców "zdjęć nie da się usłyszeć", co oni humorystycznie chcą podważyć. Komunikat i kreacja bardzo dobrze dopasowane do klientów, chociaż dla niektórych może wydawać się niepoprawna czy nawet niegrzeczna - mówi Łopiński.

"Reklama T-Mobile imponuje klasą ujęć"

Jacek Redźko, chief creative officer i partner w ASAP&ASAP Communication, uważa, że w Polsce brakuje "przewrotnych reklam, ogrywających sytuację bez patosu czy powielania schematów".

- Reklama T-Mobile "Jesteśmy dla Ciebie" to dla mnie bezdyskusyjny numer jeden w Polsce. Chociaż nakręcona bez wychodzenia z domu, imponuje wysoką klasą ujęć filmowych i naturalnym aktorstwem. Świetny montaż i doskonała reżyseria. Film idealnie przekazuje emocje, dopasowane do oferty marketera. Czapki z głów przed twórcami - mówi nam Redźko.

Reklamę doceniają także eksperci z Havas Media Group. - Wykorzystuje ujęcia nakręcone w domu, bardzo naturalne, przyłapujące domowników na codziennych czynnościach, w rozgardiaszu i zamęcie dnia codziennego. Marka pokazuje tym samym, że jest blisko swoich odbiorców, wie jak wygląda ich życie i jak im pomóc w tych codziennych zmaganiach - podkreślają Małgorzata Ziółkowska i Marta Prokop.

Na tę reklamę wskazuje również Katarzyna Pilawa, PR manager w WĘC PR. - To produkcja, która w całości powstała w domach aktorów i niezwykle realistycznie obrazuje nasze życie w czasach pandemii. To, co najbardziej urzeka w niej to trudy, z jakimi borykamy się na co dzień podczas pracy na home office oraz sprawowania opieki nad dziećmi. Reklama buduje emocjonalną więź z aktorami, przedstawia obrazy naszego życia podzielonego między komputerem a wychowaniem dzieci, fitnessem przed telewizorem a gotowaniem. Produkcja od T-Mobile bardzo wpływa na nasze emocje, budując przekaz, że nie jesteśmy sami w zmaganiu się z problemami i bolączkami życia w "czasach zarazy" - podkreśla Katarzyna Pilawa.

Reklama T-Mobile to także jeden z typów Alberta Wallina, dyrektora kreatywnego i współwłaściciela agencji Marka Boska. - Podobnie jak Biedronka sieć T-Mobile postawiła na empatię i emocje. Spoty nakręcone w domach przez aktorów dają wrażenie autentyczności. Również oferta produktowa została wytłumiona w stosunku do całości przekazu spotu. Dodatkowe podkreślenie komunikatami - „jesteśmy dla Ciebie” czy „wspieramy Ciebie, jak możemy” - zwiększa poczucie empatii ze strony marki. To dość ciekawy zwrot akcji, ponieważ dotychczasowe spoty operatora z magentą w logo nie były szczególnie wybijające się. Dzięki szybkim decyzjom oraz sprawnej realizacji udało się mocno wybić wizerunek telekomu i osadzić go w dość pozytywnych i emocjonalnych skojarzeniach - uważa Albert Wallin.

"Reklama Ubera to minimalistyczna perełka"

Z polskich reklam specjalista z ASAP&ASAP Communication wyróżnia też kreację Kompanii Piwowarskiej "Kapitalna domówka". - Oparta na prawdziwym insightcie - tak naprawdę wyglądają teraz imprezy w szerszym gronie. Może chwilami nieco kiczowaty obrazek, ale skutecznie ogrywa nową rzeczywistość i trendy. Dzielone ekrany znamy wszyscy z wideokonferencji, a wirtualne podawanie sobie przedmiotów między "okienkami" jest aktualnie na topie w formatach video - uważa Jacek Redźko.

Najlepszą zagraniczną reklamą jest zdaniem eksperta "Don't move" Ubera. - Autentycznie minimalistyczna perełka. Jeśli less is more, to ta reklama jest prawdziwym złotem. Nie ma co tu opisywać, to trzeba zobaczyć - wystarczą trzy sekundy.

"Produkty zeszły na dalszy plan, króluje empatia"

Albert Wallin z Marki Boskiej zwraca uwagę, że najpopularniejszą techniką jest obecnie "self production, czyli spoty kręcone w domach przez aktorów, bądź domowników, co buduje klimat ciepła i bliskości". - W obszarze pomysłów zdecydowanie króluje empatia. Produkty schodzą na dalszy plan i spoty nie mają tak silnego wydźwięku sprzedażowego jak wcześniej, co uważam za strzał w dziesiątkę w kategorii budowania lojalności konsumenckiej - podkreśla Wallin.

Najlepszą reklamą jest według niego wielkanocny spot Biedronki. - Jeronimo Martins od lat bardzo intensywnie pracuje nad wizerunkiem ciepłej i przyjaznej sieci dyskontów. Biorąc pod uwagę zasięgi, jakie generuje i lojalność klientów, zdecydowanie jest to udany kierunek. Biedronka nie zawiodła również w czasie izolacji. Spot wielkanocny był bardzo mocno nacechowany emocjonalnie. Podkreśliły to zdjęcia wykonane w domach, które mocno uwypukliły naturalność przekazu. Produkty zostały zredukowane do prezentacji potraw wielkanocnych. Stonowany głos lektora oraz muzyka dodatkowo nadały charakteru intymności. Całość przygotowana z dużym wyczuciem smaku i taktu - uważa dyrektor kreatywny Marki Boskiej.

Spot "Wielkanoc" typuje również Jacek Redźko z ASAP&ASAP Communication. - Premia za odwagę, bo to jedna z pierwszych, polskich reklam oparta o ujęcia home-made i ze smartfonów. Naturalny kontekst, bo wszyscy znamy takie święta z autopsji i fajny, nieprzesłodzony nastrój. Insight, ale ograny w naturalnie, bez efekciarstwa - podkreśla specjalista.

- Kolejne spoty są równie dobre. Podziękowania dla klientów i pracowników za wzajemne zrozumienie w tym trudnym czasie jest moim zdaniem strzałem w dziesiątkę. Mało która marka zwraca uwagę na to, że jej pracownicy muszą mierzyć się z zupełnie nowymi zagrożeniami i wyzwaniami. Podziękowania dla klientów są bardzo sprytnym zabiegiem, który ma za zadanie zwrócić uwagę na niecodzienną sytuację i to, że należy zadbać o komfort sprzedawcy - zaznacza Albert Wallin.

Spot Biedronki, dziękujący pracownikom, doceniły również Małgorzata Ziółkowska i Marta Prokop z Havas Media Group. - Marka zdecydowała się zawrzeć w spocie reklamowym podziękowania dla zespołu, który zapewnia klientom stały dostęp do niezbędnych produktów - zaznaczają specjalistki.

"Kampania Verve próbuje wpływać na zmianę przyzwyczajeń"

Karolina Wojciechowska, PR & new business manager w OX Media, z polskich reklam docenia przekaz kampanii „Gdy to się skończy”, którą współtworzą czytelnicy portalu Gazeta.pl, a partnerem jest BNP Paribas. - Akcja daje asumpt do stworzenia własnych planów na czas po pandemii, celów, co pozytywnie motywuje do walki z codziennością - podkreśla specjalistka.

- Z zagranicznych realizacji na uznanie zasługuje kampania agencji Verve Live z Irlandii "20-Second Soap", próbująca aktywnie i w bardzo prosty sposób wpływać na zmianę przyzwyczajeń, w tym przypadku mycia rąk - uważa Wojciechowska.

Tę kreację wyróżniają także Małgorzata Ziółkowska i Marta Prokop z Havas Media Group. - Porusza bardzo ważny temat mycia rąk - większości z nas zajmuje to niewiele czasu, a na pewno mniej niż wymagane 20-30 sekund. Prosty patent na jedną z najprostszych i dostępnych metod ochrony przed wirusem - podkreślają specjalistki.

Marcin Jasiński, managing director BE7 brand affection agency, zwrócił uwagę na reklamę marki SneakerStudio. - Branża modowa jako jedna z pierwszych przyjęła cios na klatę zadany przez COVID-19. Krakowska marka SneakerStudio według dobrej zasady marketingowej - podczas kryzysu "dostosuj, działaj i nie przestawaj" - wypuściła spot, w którym dodaje otuchy swoim klientom w trudnej sytuacji. "Zostań w domu, śledź trendy i przygotuj się na to, co przyniesie nowa rzeczywistość" - to clue przekazu zrealizowanego w trakcie pandemii projektu. Dobry pstryczek w nos dla wszystkich marketingowców, którzy wstrzymali działania reklamowe, fajne i charakterne hasło dla klientów, którzy przerzucają się na zakupy online i atrakcyjne działanie wizerunkowe marki. Reklama doskonale łączy ważną społecznie akcję i najnowsze trendy, pozostając wierna strategii wypracowanej przez markę - podkreśla specjalista.

Z zagranicznych kreacji Marcin Jasiński wyróżnia reklamę szwedzkiej firmy ze Sztokholmu, która specjalizuje się w szkoleniach marketingowych. - Kiedy na rynku panuje stagnacja i regres, branża gier notuje pokaźne wzrosty. Przykładem jest reklama przygotowana przez Berghs School of Communication, która wpisuje się w budowanie komunikacji na bazie afektu. Mamy na świecie zabójczy wirus, o którym media nie dają nam zapomnieć - powiadamiają nas nieustannie o nowych zachorowaniach, śmiertelnych przypadkach. Aby komunikacja do nas trafiła, musi być zbudowana na emocjach, nawet kontrowersyjnych. To, co zwraca uwagę to prosty, mocny, zaskakujący i czytelny komunikat podszyty szczytnym celem: zostań w domu i graj! Ratujesz życia, zabijając potwory w grach. Bardzo trafnie opisał to jeden z współtwórców kreacji i komunikacji: "Siedzenie w domu i granie w gry wideo nigdy nie było tak pozytywne. W tym samym czasie uśmiercasz potwora w grze i zabijasz koronawirusa w prawdziwym życiu - po prostu zostając w domu".


 

"Sieci handlowe zmieniły komunikację"

Najlepszą polską reklamą powstałą w czasie pandemii jest, zdaniem Michała Zębika, PR account managera w agencji Good One PR, reklama Żabki "Mały sklep, wielcy ludzie".

- Reklama Żabki to tylko jeden z przykładów na to, jak działające w Polsce sieci handlowe zmieniły swoją komunikację w związku z pandemią. Większość z nich (jeśli nie wszystkie), w ten lub inny sposób podkreślają swoją odpowiedzialność, troskę i solidarność w trudnych czasach. Warte uwagi są spoty, w których sieci dziękują swoim pracownikom za ich pracę i poświęcenie. Z jednej strony mamy w nich pokazane dbanie o klienta (niezależnie od warunków może liczyć na tak samo dobrą obsługę), z drugiej – mocny employer branding. Kasjerzy, których praca rzadko była wiązana z odpowiedzialnością czy prestiżem, dziś stają się bohaterami naszych czasów. Co ważne, za słowami padającymi w reklamach idą konkretne czyny. Sklepy doceniają swoich pracowników, nie tylko publicznie bijąc im brawo, ale też przyznając podwyżki i premie - uważa Michał Zębik.

Z zagranicznych reklam specjalista z Good One PR wyróżnia kreację Ubera "Thank You For Not Riding”. - Reklama Ubera stworzona w nawiązaniu do pandemii zwraca na siebie uwagę. Przede wszystkim dlatego, że firma … odradza klientom korzystanie ze swoich usług. Mamy tu więc całkowicie niestandardowy jak na reklamę przekaz. Spot ma jednak mocno wizerunkowy charakter, pokazujący społeczną odpowiedzialność twórców popularnej aplikacji. Widać to w jego formie i przesłaniu, które podsumowuje hasło „Stay home for everyone who can’t. Thank you for not riding with Uber” („Zostań w domu dla wszystkich, którzy nie mogą. Dziękujemy, że nie jeździsz Uberem”) - podkreśla Michał Zębik.

Jak dodaje specjalista, w reklamie zastosowano rozwiązanie obecne także w spotach innych marek (np. Jack Daniels czy T-Mobile), czyli "pokazanie codziennych trosk, wyzwań i aktywności podejmowanych przez nas w trakcie przymusowego pobytu w domu".

- Chwalona przez jednych reklama, wśród wielu odbiorców wzbudza jednak kontrowersje. Zarzuca się jej, że pokazana w niej społeczna odpowiedzialność biznesu nie uwzględniła kierowców jeżdżących z Uberem. Większość z nich już teraz boryka się z poważnymi problemami, a promowany przez firmę przekaz sprawia, że pracy będzie dla nich jeszcze mniej - podkreśla Zębik.

"Pozytywny przekaz dla Poznania"

Uwagę Tomasz Węca, prezesa WęC PR, zwróciła kreacja "Stay strong Poznań" instagramowego profilu the.collection. - W mojej głowie najdłużej pozostają kampanie, które w dobie walki z koronawirusem niosą pozytywny przekaz dla społeczeństwa. Świetnie podsumowuje to właściciel instagramowego profilu the.collection, który zwraca uwagę, że czasami wystarczy kilka dobrze dobranych słów, by wszystkim dodać, tak bardzo potrzebnej przecież, siły i nadziei. Właściciel profilu jest autorem billboardu z pozytywnym przekazem dla Poznania, gdzie mieszka. Podobny ruch wykonał także Uber, odstępując kilka lokalizacji na rzecz dodającej otuchy kampanii WOŚP - komentuje Tomasz Węc, prezes zarządu WĘC PR.

 

 

Z zagranicznych reklam zespół WĘC PR docenia kreację holenderskiej firmy piwowarskiej. - Jedną z najbardziej atrakcyjnych reklam, które powstały w czasie pandemii koronawirusa, jest kampania marki Heineken, która nie tylko wywiera pozytywne emocje, ale także nawiązuje do aktualnej sytuacji, z którą cały świat musi sobie radzić. Nie raz mogliśmy się przekonać, że treści w których jest uwzględniony real-time marketing (RTM) cieszą się dużym uznaniem odbiorców. W tym przypadku nie jest inaczej - film "Ode to Close", który powstał w ramach kampanii marki Heineken, w ciągu 10 dni wygenerował na YouTube ponad 64 tys. wyświetleń i blisko 700 polubień. Kampania to nie tylko dobry przykład solidnego RTM-u, ale także akcja CSR (z ang. corporate social responsibility), która zaprasza społeczeństwo do odpowiedzialnych kontaktów towarzyskich - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Kamil Świstowski, PR executive w WĘC PR.  

"Marki schematycznie podchodzą do spotów"

Maciej Radziemski, strategy director agencja LUCKYYOU, uważa, że w czasie pandemii mało jest wyróżniających się przekazem reklam.

- „Every COVID-19 Commercial Is Exactly The Same” – jest w tym szczera prawda. Wideo o takim tytule wprost pokazuje, jak marki w dość schematyczny sposób podchodzą do tworzenia spotów w czasie pandemii. Poruszająca klasyczna muzyka, odwołanie się do wartości i korzeni, split screeny nagrywane w domu, komunikaty „byliśmy zawsze z wami”, czy też „zawsze możecie na nas liczyć”. Dlatego wybierając subiektywnie najciekawsze reklamy, postawiłem na dwie, które wyróżniają się  wykorzystaniem narzędzi lub insightem - podkreśla Maciej Radziemski.

Za użycie dobrych narzędzi marketingowych specjalista z agencja LUCKYYOU docenił reklamę Porsche Polska „Żeby nie kusiło. Zostań w domu.” - Bardzo ciekawy przykład recyclingu treści reklamowych, czyli wykorzystania starych spotów, do stworzenia nowej reklamy. Nośnika, który namawia fanów motoryzacji i porsche… do odłożenia kluczyków i pozostania w domu. Świetnym przedłużeniem akcji było wysłanie przez markę pokrowców na samochody (tak by ich nie kusiły) do wybranych influencerów, mających porsche.

Wysoką ocenę za "urzekający insight" Maciej Radziemski wystawia reklamie Dove „Courage is Beautiful”, stworzonej przez Ogilvy Canada. - Piękny i poruszający sposób złożenia hołdu pracownikom amerykańskiej służby zdrowia, będący jednocześnie częścią długoterminowej kampanii Dove „Real Beauty”. W krótkim i prostym video Dove dziękuje medykom, pokazując ich zmęczone, opuchnięte twarze, które na nowo definiują piękno i odwagę - mówi ekspert.

"Netflix trafia do tych, którzy są poza domem"

Małgorzata Ziółkowska i Marta Prokop z Havas Media Group wytypowały niecodzienną outdoorową reklamę Netflixa. - Wszyscy heavy userzy Netflixa i innych platform streamingowych, z utęsknieniem czekają na kolejne odcinki swojego ulubionego serialu. Netflix odkrywa część tajemnicy, a dodatkowo "wychodzi" na zewnątrz, czyli reklamuje się w medium, w którym teoretycznie nie musi (większość jego użytkowników jest w sieci), ale trafia do tych, którzy z jakichś powodów nadal znajdują się poza domem.

- Jeżeli chodzi o polski rynek, nasze wyróżnienie wędruje do marki Tyskie i warszawskiej agencji Bardzo. Za pozytywny i pokrzepiający przekaz. Za odwołanie się do istotnych dat historycznych, subtelne zestawienie ich z nową rzeczywistością i świetne nawiązanie w haśle. No i oczywiście, za wartość wizualną i zachowanie spójności komunikacji. Czekamy na ciąg dalszy tej kampanii! - mówi nam Monika Nowakowska, creative&content manager agencji JAḾEL.

Wśród zagranicznych reklam specjalistka wyróżnia Nike z kampanią „Play for the world”, za którą odpowiada agencja Wieden+Kennedy Portland. - Za minimalizm i prostotę realizacji, które podbijają przekaz. Za motywację do ruchu podczas ogólnoświatowego bezruchu. I za to, że Nike nigdy nie rozczarowuje. Zdecydowanie nasz ulubiony spot w nurcie Covid-19 - podkreśla Monika Nowakowska.

"Teraz najlepsze są działania CSR"

Olga Krzemińska-Zasadzka, CEO agencji Power, uważa, że w obecnej sytuacji najlepsze akcje reklamowe, to działania CSR, które podejmują wiodące marki i organizacje w Polsce. naszym kraju.

- Na pierwszym miejscu jest dla mnie Fundacja WOŚP, która organizując akcję "Wygramy i pójdziemy wszyscy razem na spacer" – zebrała ponad 15 mln zł. To gigantyczna kwota, z której do tej pory zakupiono: łóżka do intensywnej terapii, kardiomonitory, indywidualne pakiety ochrony biologicznej, maski, respiratory, przyłbice i kombinezony ochronne dla medyków. Do akcji włączyły się wiodące firmy i marki, a także tysiące obywateli naszego kraju. To gigantyczna akcja i gigantyczna pomoc, która płynie tam, gdzie jest teraz najbardziej potrzebna - uważa Olga Krzemińska-Zasadzka.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Najlepsze reklamy powstałe w czasie pandemii koronawirusa

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
e
reklama heiekena, nike i ubera naj
odpowiedź
User
Jacek
Agencja robiąca reklamę dla MCDonalds trochę niefortunnie wybrała podkład, mi się kojarzy jednoaznacznie ze sceną tortur ze Wściekłych Psów, wczoraj akurat leciała podczas filmu. Uszko do hamburgerka?
odpowiedź
User
ekspert
Błogosławieni ci, którzy nie mając nic do powiedzenia, nie oblekają tego faktu w słowa
odpowiedź