SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Najwięksi reklamodawcy 2012 r.: Aflofarm przed Orange i Procter & Gamble

W 2012 roku cennikowo na reklamę w mediach tradycyjnych najwięcej na polskim rynku wydał Aflofarm. Wyprzedził operatorów sieci Orange i T-Mobile oraz koncerny FMCG: Procter & Gamble i Unilevera.

Z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że wydatki reklamowe Aflofarmu Farmacji Polska (cennikowe, bez rabatów) w telewizji, radiu i prasie wyniosły w ub.r. 835,2 mln zł, czyli 11,1 proc. więcej niż rok wcześniej. - Jeszcze 6-7 lat temu najważniejszym kanałem reklamowym Aflofarmu było radio, natomiast w ostatnich latach firma zdecydowała się wejść z dużymi kampaniami do telewizji - komentuje Agnieszka Bogulak-Komorowska, dyrektor mediów w Media Group. - Dodatkowo przedsiębiorstwo wprowadziło sporo nowych produktów, które mocno wspierało marketingowo. A to generuje wyższy budżet reklamowy - wyjaśnia.

O 28,6 proc. wzrosły z roku na rok wydatki marketingowe PTK Centertel, operatora sieci Orange. Wynika to w dużym stopniu z kosztów wiosennej kampanii towarzyszącej rebrandingowi TP na Orange (przeczytaj o niej więcej). - Na pewno był to największy i najkosztowniejszym projekt marketingowy operatora w 2012 roku. Jego budżet reklamowy w II kwartale musiał być rekordowy - ocenia Agnieszka Bogulak-Komorowska.

Za to wyraźnie - o 17,1 proc. - zmniejszyła swoje wydatki reklamowe Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile i Heyah. Spadek można wyjaśnić tym, że w 2011 roku budżet marketingowy telekomu był wyższy ze względu na kampanię wspierającą zastąpienie Ery przez T-Mobile.

Mniej na reklamę wydały też czołowi producenci dóbr szybko zbywalnych: Procter & Gamble Polska - o 8,5 proc., oraz Unilever Polska - aż o 29,6 proc. - Unilever szybko reagował na spadającą konsumpcję, m.in. ograniczając portfolio swoich produktów - mówi Agnieszka Bogulak-Komorowska. - Dodatkowo na rynku panuje recesja, która w mediach powoduje deflację. W efekcie reklamy są po prostu tańsze - zauważa.

Ogółem wydatki reklamowe w telewizji, radiu i prasie były w ub.r. o 0,9 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Z kolei wartość reklamy internetowej w pierwszych trzech kwartałach ub.r. - według IAB - wzrosła w skali roku o 5,4 proc., do kwoty 1,52 mld zł (więcej na ten temat), a wartość reklamy outdoorowej wyniosła 412,9 mln zł (zobacz szczegóły). - Wśród czołowych reklamodawców na internet z pewnością najwięcej wydali operatorzy Orange i T-Mobile. Sieć jest dla nich naturalnym medium komunikacji marketingowej - komentuje Agnieszka Bogulak-Komorowska. Natomiast na outdoorze równie duże wydatki reklamowe co telekomy mogły ponieść koncerny FMCG.

Cennikowe wydatki reklamowe (telewizja, radio, prasa)
 20122011
Aflofarm835 249 192 zł751 658 672 zł
PTK Centertel674 731 582 zł524 450 150 zł
Procter & Gamble DS Polska476 902 454 zł515 443 536 zł
Polska Telefonia Cyfrowa437 269 506 zł527 430 258 zł
Unilever Polska436 149 241 zł619 683 905 zł
wydatki ogółem22 579 992 682 zł22 386 193 546 zł
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Najwięksi reklamodawcy 2012 r.: Aflofarm przed Orange i Procter & Gamble

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Piotr.
Może i P&G byłby na drugim miejscu, jakby nie ta reklama Vizira z Chajzerem, w którym tańszy proszek sypali do szufladki w miejsce płynu do płukania tkanin xD Lipa na MAXXXa :D
odpowiedź