SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Największe stacje tracą widzów na rzecz kanałów tematycznych

W pierwszym półroczu 2009 r. Polacy poświęcili na oglądanie telewizji średnio 3 godziny 42 minuty dziennie. Oznacza to, że spędzamy coraz więcej czasu na oglądaniu telewizji. Rzadziej jednak wybieramy ofertę programową czterech największych stacji.

Największe stacje tracą widzów na rzecz kanałów tematycznych

W pierwszym półroczu 2009 r. Polacy poświęcili na oglądanie telewizji średnio 3 godziny 42 minuty dziennie. W analogicznym okresie 2008 roku zasiadali przed ekranami swoich telewizorów średnio 3 godziny 29 minut - wynika z danych TNS OBOP.

Jednocześnie zmniejszył się łączny udział w rynku największych stacji telewizyjnych - TVP1, TVP2, Polsat i TVN w okresie od stycznia do czerwca 2009 uzyskały łącznie udziały na poziomie 67,1%. W analogicznym okresie 2008 roku wynik ten był wyższy o blisko 5,5 pkt. Procentowych.

W połowie roku zestawienie najlepiej oglądanych stacji otwiera TVP1, która zdecydowanie wyprzedza pozostałe kanały, gromadząc udziały w rynku na poziomie 22,8%. Na drugim miejscu znajduje się TVP2 z udziałami 15,9%, która wyprzedza Polsat - 14,8% oraz TVN - 13,7%. Cztery wiodące stacje uzyskały wyniki gorsze w porównaniu z analogicznym okresem w 2008 roku. Największy procentowy spadek zanotował TVN - 12,1% oraz Polsat - 8,2%. Z kolei TVP2 zmniejszyła udziały o 5,9%, natomiast TVP1 o 5,2%.

wykres1tnsobop

W okresie od stycznia do czerwca br. Polacy najchętniej wybierali polskie seriale emitowane w telewizji publicznej. Liderem w tej kategorii programów okazał się serial "Ranczo". Emisja serialu z 1 marca 2009 roku zgromadziła przed telewizorami średnio 9,4 mln widzów, co stanowiło ponad połowę Polaków (55%) oglądających w tym czasie telewizję. Średnia dla wszystkich tegorocznych emisji serialu "Ranczo" wyniosła 8,8 mln widzów (udziały 55%). Łącznie, przynajmniej przez jedną minutę, serial ten oglądało 25,7 mln osób powyżej 4. roku życia.

wykrestnsobop2

Wśród najlepiej oglądanych programów znalazły się także programy informacyjne: "Sport TVP1" (6,7 mln widzów; udziały 44%), "Wiadomości 19:30" (6,3 mln; 42%) oraz Teleexpress (6,3 mln; 50%). Dla porównania najlepiej oglądane tegoroczne "Fakty" (TVN, 26.01) zgromadziły 4,3 mln widzów przy udziałach na poziomie 30%, a "Wydarzenia" (Polsat, 08.02) - 3,3 mln przy udziałach 24%.

Z kategorii rozrywka w pierwszej dziesiątce uplasował się program "Jaka to melodia", który przyciągnął przed telewizory średnio 6,4 mln osób (48%) oraz druga część transmisji gali "Telekamery Teletygodnia 2009" (6,2 mln; 41%). Wśród najlepiej oglądanych programów znalazły się także transmisje sportowe: pierwsza połowa meczu Polska - Chorwacja w ramach Mistrzostw Świata w Piłce Ręcznej (6,2 mln widzów; udziały 39%) oraz skoki narciarskich z udziałem Adama Małysza.

W rankingu stacji tematycznych liderem pozostają stacje informacyjne TVP Info (udziały 4,2%) oraz TVN24 (udziały 3%). TVP Info uzyskała wynik gorszy o 0,32 pkt. procentowego, ale wciąż pozostaje liderem wśród stacji informacyjnych. Z kolei TVN24 poprawiła nieznacznie swój wynik o 0,11 pkt. procentowego w porównaniu do analogicznego okresu w 2008 r.

Kolejne miejsca zajęły stacje tematyczne skierowane do najmłodszej widowni - "Disney Channel" (wzrost z 0,65% do 0,95%) oraz Jetix (wzrost z 0,56%
do 0,86%).

wykrestematyczne



Pierwsze półrocze br. przyniosło stacjom telewizyjnym przychody reklamowe na poziomie 5,6 mld zł (dane cennikowe, bez uwzględnienia rabatów), co oznacza - mimo kryzysu - wzrost o 5,3% w porównaniu do analogicznego okresu 2008 r. Najwięcej na reklamę przeznaczyły firmy z sektora "żywność" (1,13 mld zł), natomiast największy wzrost wydatków na reklamę miał miejsce w firmach z sektora "telekomunikacja" (wzrost o 43%) oraz "podróże, turystyka, hotele i restauracje" (41%).


wykrestelewizjaaaa



Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: 3281 osób powyżej 4 roku życia, bez uwzględnienia widowni gościnnej. Dane o wydatkach reklamowych są danymi cennikowymi, bez uwzględnienia rabatów; analiza obejmuje okres od 1 stycznia do 28 czerwca w roku 2008 i 2009
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Największe stacje tracą widzów na rzecz kanałów tematycznych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl