SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

NBCUniversal ukarany przez KE za ograniczenia w sprzedaży gadżetów. Musi zapłacić 14,3 mln euro

Koncern NBCUniversal został ukarany przez Komisję Europejską grzywną w wysokości ponad 14,3 mln euro za ograniczenia w sprzedaży transgranicznej na terenie Unii Europejskiej. Amerykańska firma w nieuprawniony sposób wybierała unijne rynki na których mogły być oferowane gadżety z postaciami z filmów, do których NBCUniversal posiada prawa.

Article

O karze nałożonej na należący do Comcasta koncern medialny NBCUniversal poinformowała Margrethe Vestager, wiceszefowa Komisji Europejskiej.

„E.T.” nie dla Hiszpanów

NBCUniversal jest producentem wielu znanych filmów i programów telewizyjnych. Firma czerpie przychody m.in. ze sprzedawania rozmaitych przedmiotów (kubki, torby, ubrania czy buty) ozdobionych wizerunkami postaci filmowych, do których NBCU posiada prawa autorskie.

Jak wyjaśnia KE na rynkach unijnych amerykański koncern od 2013 do 2019 r. stosował niedozwolone praktyki dotyczące handlu transgranicznego. Okazuje się, że NBCUniversal wybiórczo traktował sprzedawców licencjonowanych produktów w poszczególnych krajach i ograniczał dostępność tych przedmiotów.

Komisja Europejska podaje przykład, w którym sieć sklepów działająca w Hiszpanii nie mogła kupić partii pidżam z wizerunkiem „E.T.” od belgijskiego producenta tylko dlatego, że miał on od NBCU zakaz sprzedawania tych produktów na rynek hiszpański. Na podobnej zasadzie np. klienci w Szwecji nie mogli kupić w internecie t-shirtów z obrazkami z filmu „Big Lebowski”.

14,3 mln euro kary

W związku z tymi praktykami KE podjęła decyzję o nałożeniu na amerykańską firmę kary w wysokości ponad 14,3 mln euro. Regulator przyznał jednocześnie, że NBCUniversal współpracował aktywnie w prowadzonym postępowaniu, dlatego grzywna została ostatecznie zredukowana o 30 proc.

Uzasadniając karę nałożoną na NBCU Margrethe Vestager podkreśliła, że strategia przyjęta przez amerykańską firmę w jawny sposób naruszała europejskie przepisy antymonopolowe. Podobne postępowanie godzi w podstawy jednolitego unijnego rynku i nie może być tolerowane na terenie UE.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: NBCUniversal ukarany przez KE za ograniczenia w sprzedaży gadżetów. Musi zapłacić 14,3 mln euro

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl