SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa Polsat Plus zaprezentowała autobus na wodór

NesoBus to zasilany wodorem autobus, którego premiera miała miejsce w poniedziałek. Za jego stworzenie odpowiada Grupa Polsat Plus, która zapowiada uruchomienie seryjnej produkcji w połowie przyszłego roku.

Prototypowy model NesoBusa (fot. materiały prasowe)Prototypowy model NesoBusa (fot. materiały prasowe)

W poniedziałek Grupa Polsat Plus zaprezentowała prototypowy model NesoBusa - autobusu zasilanego na wodór.

NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest zdaniem twórców najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata.

Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBus - polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 rok w powstającej w Świdniku fabryce.

Grupa Polsat Plus podkreśla, że komunikacja miejska ekstremalnie zanieczyszcza powietrze w miastach. Każde zanieczyszczenie powietrza może być przyczyną chorób – nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii itp. Stworzyliśmy autobus wodorowy, który napędzany zielonym wodorem nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze.

NesoBus, jak zaznaczono, jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza dwutlenkiem węgla to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.

Jak działa autobus na wodór?

NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.

Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.

Marka autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.

Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Autobus jest zbudowany od podstaw z myślą o technologii wodorowej – dzięki czemu bardzo łatwo jest np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg.

Autobus jest zbudowany modułowo, można dopasować go do potrzeb konkretnych miast. Zatrudnionych zostało 25 konstruktorów, którzy dostosują autobus do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników.

Autobus jest zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.

NesoBus – premiera polskiego autobusu wodorowego

Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu. Firma planuje rozpocząć produkcję seryjną w Polsce – na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów

Grupa podkreśla, że jest dumna z budowy fabryki w Świdniku - regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Planowane jest tam produkowanie ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka ma zostać oddana do użytkowania w przyszłym roku.

- W drugim kwartale przyszłego roku chcemy mieć możliwości produkcyjne na produkcję ponad 100 autobusów rocznie z możliwością rozbudowy do 200 autobusów rocznie – mówił w poniedziałek Maciej Stec, wiceprezes zarządu Grupy Polsat Plus ds. strategii i nowych obszarów rozwoju biznesowego. Dodawał, że liczy również na eksport autobusów.

- W pełni jesteśmy przygotowani do produkcji seryjnej - dodał Tomasz Jasłowski, dyrektor ds. produkcji spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.

W autobusie ma być darmowy dostęp do internetu 5G, a także porty USB i miejsca ładowania indukcyjnego do smartfonów czy laptopów.

Wewnątrz znajdzie się pięć wyświetlaczy pokazujących informacje dla pasażerów (informacje o trasie, bieżące informacje pogodowe, wiadomości lokalne, z kraju i świata, informacje o konkretnych lokalizacjach, przez które przejeżdża autobus – np. zabytki, centra usług, handlu, szkoły, kina teatry – oraz reklamy), a na zewnątrz sześć wyświetlaczy bocznych plus po jednym z przodu i z tyłu. Autobus ma być wyposażony w 360-stopniowy monitoring.

W poniedziałek zapowiedziano, że trwają już prace również nad 18-metrowym modelem autobusu.

W pierwszym kwartale br. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 2,99 mld zł wpływów sprzedażowych (niemal tyle samo co rok wcześniej) oraz spadek zysku netto jednostki dominującej o 44,8 proc. do 214,9 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Grupa Polsat Plus zaprezentowała autobus na wodór

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
No dobra, tylko skąd wezmą ten wodór?
odpowiedź
User
Adrian
No dobra, tylko skąd wezmą ten wodór?


Z własnych instalacji produkcyjnych, które powstają równolegle.
odpowiedź
User
Tomek
"Oczyszczam powietrze". Dajcie mi aspirynę.
odpowiedź