SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Netia ze spadkiem wpływów i 95 mln zł zysku EBITDA, w górę sprzedaż telewizji

Netia opublikowała skonsolidowane wyniki finansowe i operacyjne za III kwartał 2019 r. Grupa wypracowała w tym okresie 320 mln zł przychodów i 95 mln zł zysku EBITDA (wg. MSR 17), co oznacza marżę na poziomie blisko 30 proc.

Article

Na przychody Netii w III kwartale 2019 r. w łącznej kwocie 320 mln zł (-2 proc. kwartał do kwartału, -6 proc. rok do roku) 174 mln zł zostało wypracowane w obszarze komercyjnym B2B (-1 proc. kw./kw.), 141 mln zł (-3 proc. kw./kw.) - w obszarze B2C, a 5 mln zł - przez spółkę Petrotel.

Netia podkreśla, że w jej miksie przychodowym systematycznie rośnie udział usług szerokopasmowych i innych usług (w tym TV w B2C oraz ICT w B2B).

Zysk EBITDA Netii, liczony zgodnie z MSR 17, wyniósł w III kwartale br. 95 mln zł (+6 proc. kw./kw.), co oznacza marżę na poziomie 29,7 proc. Zysk operacyjny (EBIT) wg MSF 17 osiągnął wartość 24 mln zł, natomiast wg MSSF 16 - 26,5 mln zł. Oznacza to wypracowanie przez spółkę marży zysku EBIT w wysokości odpowiednio 7,5 proc. i 8,3 proc. (o ok. 2 pkt. proc. więcej w ujęciu kwartalnym).

Spółka osiągnęła dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF) w wysokości 24 mln zł, zaś zadłużenie netto wyniosło na koniec września br. 224 mln zł (+2 proc. kw./kw.), co stanowi dźwignię finansową w wysokości 0,62x zysku EBITDA za rok 2018.

Netia podkreśla, że na rynku B2B odnotowuje stabilne wyniki we wszystkich głównych liniach produktowych. Spółka konsekwentnie realizuje strategię transformacji i rozwoju zaawansowanych rozwiązań ICT, które zostały ujęte pod marką NetiaNext. W III kwartale br. wyraźnie wzrosła liczba tego typu projektów prowadzonych przez spółkę.

1,37 mln świadczonych RGU, w górę usługi telewizyjne

Na rynku B2C pod koniec września br. liczba świadczonych usług (RGU) wyniosła 1,369 mln. Netii ubyło w III kwartale br. 15 tys. usług, przy czym bilans na sieci własnej operatora wyniósł +7 tys. Na 22-tys. redukcję liczby usług złożyło się 19 tys. usług głosowych (w tym ok. 70 proc. to usługi na sieci obcej) i 6 tys. usług dostępu do internetu na sieci obcej (BSA, LLU na sieci Orange Polska).

Netia sukcesywnie powiększa natomiast bazę użytkowników usług szerokopasmowych na sieci własnej (+4 tys.) oraz usług telewizyjnych, których w III kwartale 2019 r. przybyło 8 tys., czyli dwa razy więcej niż w poprzednim kwartale. Na koniec września br. na rynku B2C Netia świadczyła 549 tys. usług szerokopasmowych i 229 tys. usług TV (wzrost o 13 proc. r/r). Nie zmieniła się natomiast liczba świadczonych usług mobilnych (145 tys.).

Na koniec września br. 760 tys. (wzrost o 7 tys. w stosunku do poprzedniego kwartału) stanowiły usługi świadczone na sieciach własnych Grupy Netia. 56 proc. wszystkich usług w segmencie B2C jest świadczona przy wykorzystaniu sieci własnych. Dla usług szerokopasmowych B2C wskaźnik ten sięga natomiast 70 proc. (+1 pkt. proc. kw./kw., +5 pkt. proc. r/r).

Wskaźnik liczby usług na lokalizację wzrósł do 1,71x, natomiast średni przychód na klienta (ARPU)  wyniósł ponownie 56 zł.

Na przestrzeni trzech kwartałów 2019 r. Netia zwiększyła ARPU generowane przez nowo pozyskanych klientów o ponad 15 proc. (z niespełna 52 zł do prawie 59 zł miesięcznie). Netia podkreśla, że to efekt zmian ofertowych oraz systematycznie poszerzającej się oferty łączy na bazie technologii światłowodowych (oferty do 1 Gb/s).

Przez pierwszych dziewięć miesięcy 2019 r. nakłady inwestycyjne (CAPEX) Netii wyniosły 236 mln zł, z czego 109 mln zł pochłonęły inwestycje sieciowe i projekty technologiczne. W tej kategorii nakładów mieszczą się przypisane i rozliczone inwestycje w ramach projektu modernizacji sieci do standardu światłowodowego (Sieć XXI w.), które wyniosły 22 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Netia ze spadkiem wpływów i 95 mln zł zysku EBITDA, w górę sprzedaż telewizji

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl