SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Newsweek.pl musi sprostować tekst o „polskich obozach koncentracyjnych”

Sąd Najwyższy odmówił przyjęcia skargi kasacyjnej w sprawie wyroku, nakazującego serwisowi Newsweek.pl (grupa Ringier Axel Springer Polska) opublikowanie sprostowania w sprawie „polskich obozów koncentracyjnych, tworzonych przez Polaków”. Proces wytoczył firmie Maciej Świrski, prezes Reduty Dobrego Imienia.

Maciej Świrski, prezes Reduty Dobrego Imienia (fot. TVP Info) Article

W styczniu 2017 roku serwis Newsweeek.pl opublikował tekst Pauli Szewczyk pt. „Po wyzwoleniu nazistowskich obozów Polacy ponownie je otworzyli? »Mała zbrodnia« Marka Łuszczyny”. Znalazły się tam sformułowania o „obozach koncentracyjnych, tworzonych przez Polaków” i o „polskich obozach koncentracyjnych”.  

Maciej Świrski podał do sądu portal po tym, jak ten odmówił zamieszczenia sprostowania tych sformułowań. W styczniu ub.r. zapadł wyrok nakazujący zamieszczenie sprostowania, ale wydawca Newsweek.pl odwołał się od niego. W maju ub.r. Sąd Apelacyjny podtrzymał wyrok pierwszej instancji, a wtedy RASP złożył skargę kasacyjną.

Świrski wskazał, że skarga taka w tej sytuacji nie jest zasadna, a Sąd Najwyższy podzielił ten pogląd i odmówił przyjęcia kasacji. Serwis musi więc opublikować sprostowanie. - W tej sprawie najistotniejsze jest to, że w ocenie wszystkich sądów jestem osobą zainteresowaną i mogę występować o sprostowanie nieprawdziwych informacji w kontekście prawdy historycznej. I oświadczam: będę dalej to czynić - przekazał Maciej Świrski w komunikacie.

- Od strony prawnej to absolutna nowość i z pewnością precedens. Sądy wszystkich instancji, łącznie z Sadem Najwyższym, stwierdziły, że nie ma potrzeby, by w materiale prasowym było imię i nazwisko Macieja Świrskiego. Wystarczające jest, że tekst dotyczy Polaków i wówczas Maciej Świrski - jako Polak, dodatkowo z uwagi na swoje zaangażowanie społeczne i organizacyjne - może wystąpić ze sprostowaniem - zauważa dr Monika Brzozowska-Pasieka, pełnomocniczka prawna szefa Reduty Dobrego Imienia. - Sąd I instancji argumentował dodatkowo, że istnieją takie dobra osobiste jak tożsamość narodowa oraz godność narodowa, a nieprawdziwe informacje o tzw. „polskich obozach koncentracyjnych” naruszają te dobra. Z taką argumentacją zgodziły się wszystkie sądy - zaznacza.

Biuro prasowe Ringier Axel Springer Polska nie chciało komentować tego orzeczenia sądowego.

Według badania Gemius/PBI w marcu br. Newsweek.pl zanotował 2,92 mln realnych użytkowników, 8,94 mln odsłon oraz 2 minuty i 38 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego.

W zeszłym tygodniu Sąd Apelacyjny w Krakowie orzekł, że Ringier Axel Springer Polska musi zapłacić Krystianowi Brodackiemu 100 tys. zł zadośćuczynienia i emitować przeprosiny przez tydzień na stronie głównej Onetu. Powodem jest naruszenie dóbr osobistych poprzez publikację archiwalnej fotografii z kobietami prowadzonymi w 1940 roku na rozstrzelanie jako zapowiedzi tekstu o prostytucji podczas II wojny światowej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Newsweek.pl musi sprostować tekst o „polskich obozach koncentracyjnych”

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
privat
Newsweek.pl to część piątej kolumny w Polsce.
3 0
odpowiedź