SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

„Newsweek” zamieścił sprostowania od Grzegorza Biereckiego i Krajowej SKOK

W nowym numerze „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) opublikowano sprostowania do tekstu sprzed trzech lat przesłane przez Grzegorza Biereckiego i Krajową SKOK. To realizacja prawomocnego wyroku sądowego.

Od lewej: Grzegorz Bierecki i Tomasz Lis Article

Sprostowania dotyczą artykułu Michała Krzymowskiego i Wojciecha Cieśli „Dobrodziej prawicy śpi spokojnie”, który zamieszczono w „Newsweek Polska” w lutym 2016 roku. Dziennikarze opisali postępowanie gdańskiej prokuratury dotyczące przepływów finansowych między luksemburską spółką, której członkiem zarządu jest Grzegorz Bierecki (senator PiS i współtwórca systemu SKOK) a krajowymi SKOK-ami. Śledztwo jesienią 2015 roku, tuż przed wygraniem wyborów parlamentarnych przez Zjednoczoną Prawicę, przejął inny prokurator, a dwa miesiące później je umorzono.

W zamieszczonych właśnie sprostowaniach Bierecki i Krajowa SKOK wyliczają kilka nieprawdziwych informacji z artykułu i komentują je.

Sprostowania po wyroku Sądu Najwyższego

Bierecki i Krajowa SKOK sprostowania do redaktora naczelnego „Newsweeka” przesłali zaraz po publikacji tekstu Krzymowskiego i Cieśli. Ponieważ nie zostały one zamieszczone, skierowali pozew o sprostowanie. Sąd Okręgowy w Warszawie nakazał publikację sprostowań, podkreślając, że są one rzeczowe i odnoszą się do faktów.

Pełnomocnicy szefa „Newsweeka” złożyli apelację, uzasadniając, że sprostowanie od Biereckiego jest zbyt długie, bo licząc wraz z danymi, do którego tekstu się odnosi, jego objętość przekracza dwukrotność prostowanej treści. We wrześniu 2017 roku Sąd Apelacyjny oddalił to odwołanie, oceniając, że objętość sprostowania jest zgodna z przepisami Prawa prasowego. Wtedy pełnomocnicy naczelnego „Newsweeka” skierowali wniosek kasacyjny do Sądu Najwyższego.

Wniosek został oddalony w połowie kwietnia br. Argumentowano, że informacji o tekście, którego dotyczy (jego tytuł, nazwiska autorów i data publikacji) sprostowanie, nie można wliczać do jego objętości, tylko uwzględniać w niej jedynie jego merytoryczną część. A jeśli chodzi o sprostowanie od Grzegorza Biereckiego, część merytoryczna nie jest dwukrotnie dłuższa od fragmentu artykułu „Newsweeka”, do którego się odnosi.

Ponadto zasądzono od redaktora naczelnego „Newsweeka” koszty postępowania kasacyjnego poniesione przez Grzegorza Biereckiego i Krajową SKOK.

Według danych ZKDP w lutym br. średnia sprzedaż ogółem „Newsweek Polska” wynosiła 78 723 egz., o 11,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast serwis Newsweek.pl w marcu br. zanotował 2,92 mln realnych użytkowników i 8,94 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Newsweek” zamieścił sprostowania od Grzegorza Biereckiego i Krajowej SKOK

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Fox
Wolne media, wolne sądy...
8 0
odpowiedź