SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nielsen Audience Measurement powiększył panel. Mniejszy odsetek domów z satelitą

Instytut Nielsen Audience Measurement od stycznia 2015 roku powiększył swój panel telemetryczny do 2000 gospodarstw domowych. Jednocześnie spółka wprowadziła w nim zmiany, z których wynika, że spadła w Polsce liczba gospodarstw z anteną satelitarną.

fot. Shutterstock.com Article

Dotąd reprezentujący wszystkie domy i mieszkania w naszym kraju z telewizorem panel telemetryczny obejmował 1750 gospodarstw domowych. Od nowego roku powiększył się on o 250 gospodarstw i liczyć będzie ich już 2000. O tym, że taka zmiana nastąpi informowaliśmy na Wirtualnemedia.pl już kilka tygodni temu (więcej na ten temat). Zwiększenie panelu to ruch, którego od dawna domagali się zwłaszcza nadawcy kanałów tematycznych, które trudniej dokładnie zmierzyć niż duże, ogólnopolskie stacje.

Jednocześnie od stycznia 2015 roku Nielsen zmodyfikował uniwers, czyli model populacji do którego instytut odnosi dane pozyskane z mierników telemetrycznych. Wielkości uniwersów wykorzystywane są przez komputerowy system do obliczania tzw. wag dziennych uczestników panelu, czyli liczby osób w populacji reprezentowanych w danym dniu przez każdego uczestnika panelu.

Uniwers zmieniany jest on co pół roku na podstawie danych z tzw. badania establishment survey prowadzonego przez instytut (pokazuje ono jak i na czym ludzie w Polsce oglądają telewizję) oraz na podstawie aktualizacji ogólnych danych statystycznych przez Główny Urząd Statystyczny.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, z jesiennej fali badania establishment survey wynika, że odsetek gospodarstw z telewizorem w całej populacji gospodarstw w Polsce wzrósł do 96,2 proc. z 95,6 proc. w poprzedniej fali badania.

Wprowadzone od stycznia tego roku zmiany w uniwersie pokazują dalszy, choć niewielki wzrost znaczenia naziemnej telewizji cyfrowej. W nowym uniwersie odsetek gospodarstw domowych odbierających telewizję tylko naziemnie wynosi 33,8 proc., wobec 33,3 proc. w uniwersie wprowadzonym w lipcu 2014 roku. Wzrósł też odsetek gospodarstw domowych z kablówką - z 30,8 proc. do 31 proc. Coraz mniej jest natomiast domów i mieszkań, odbierających telewizję z satelity. W nowym uniwersie stanowią one 35,3 proc. wszystkich gospodarstw, a w poprzednim - 35,9 proc.

Jeszcze większą są zmiany, jeśli chodzi o liczbę odbiorników telewizyjnych w gospodarstwach domowych. W uniwersie z lipca 2014 roku odsetek gospodarstw z jednym telewizorem wynosił 74,8 proc., a w nowym uniwersie jest to już 77,5 proc. Z kolei odsetek domów i mieszkań z dwoma telewizorami spadł z 25,2 proc. na 22,5 proc.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nielsen Audience Measurement powiększył panel. Mniejszy odsetek domów z satelitą

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Biorąc pod uwagę ilość emitowanych kanałów TV aby wyniki były chociaż w 50% realne badania by musiały być przeprowadzane na 30 tys. oglądaczy, bo wiele kanałów sat ma oglądalność na poziomie 10 osób/dobę.
21 10
odpowiedź
User
gość
Czyżby multiroomy patologicznie zakładające, że definicją słowa multi jest liczba 2 się nie sprzedawały?
13 8
odpowiedź
User
Spiskowiec Dziejowy
Bardzo ciekawe, że stało się to dopiero po chwili, w której upadły niezależne od Wielkiej Trójki AtMedia, a stacje tematyczne stały się oczkiem w głowie TVN, Polsatu i TVP.
28 8
odpowiedź
User
@pavv
Przestań się kompromitować, bo nie jesteś tak inteligentny - jak ci się to wydaje.
8 9
odpowiedź
User
Artur
Statystyka jest potężna, ale żeby 2000 domów decydowało o gustach 40-milionej Polski? Jestem zaskoczony. Nie spodziewałem się, że te pomiary są przeprowadzane na tak małej próbie.
11 9
odpowiedź