SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nielsen nie narusza ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, prowadząc własne badania

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadził postępowanie wyjaśniające w sprawie badania oglądalności telewizji realizowanego przez firmę Nielsen Audience Measurement. Podjął je wniosku złożonym przez Telewizję Polską. Postępowanie zakończył i nie stwierdził naruszeń.

Article

Postępowanie wyjaśniające w sprawie badań oglądalności prowadzonych przez Nielsena było prowadzona od października 2016 roku. Jego celem było ustalenie czy zasady prowadzenia badań ciągłego pomiaru widowni telewizyjnej przez firmę mogą stanowić naruszenie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Było to postępowanie wyjaśniające, a więc w sprawie, a nie skierowane przeciwko podmiotowi.

Regulator zakończył już dochodzenie, nie stwierdził naruszeń. - Postępowanie wyjaśniające zostało zakończone, zgromadzony materiał nie dał podstaw do stwierdzenia, że mogło dojść do naruszenia ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - poinformowało nas biuro prasowe UOKiK.

Urząd zaczął do postępowanie po wniosku złożonym przez Telewizję Polską. Prezes TVP Jacek Kurski wiele razy publicznie krytykował badania oglądalności prowadzone przez Nielsen Audience Measurement, zarzucając, że nie reprezentuje ono faktycznej oglądalności nadawcy.

TVP przedłużył umowę z Nielsenem

Jednocześnie w maju br. informowaliśmy, że Telewizja Polska podpisała z Nielsen Audience Measurement nową, kolejną umowę na dostarczanie danych telemetrycznych. Zrobiła to bez przetargu, a nowy kontrakt obowiązuje do końca tego roku i opiewa na kwotę ponad 6,6 mln zł netto.

Firma zapowiadała, że w maju powiększy swój panel telemetryczny z 2 tys. do 3,5 tys. gospodarstw domowych. Z powodu pandemii koronawirusa ma nastąpić to jednak dopiero w czerwcu, a na początek zwiększy go o 540 gospodarstw.

W Polsce oglądalność telewizji mierzy AGB Nielsen Research, jednak dane prezentowane przez tę firmę były wielokrotnie krytykowane m.in. przez prezesa Telewizji Polskiej Jacka Kurskiego. Alternatywnie korzysta on z MOR - raz powołując się na Nielsena, raz na dane w modelu oglądalności rzeczywistej.

Natomiast do pomiaru audytorium radia są wykorzystane badania Radio Track, które uznawane są za oficjalne źródło wiedzy nie tylko przez stacje radiowe, ale i przez domy mediowe, brokerów i reklamodawców. To również wspólna „waluta” opisująca rynek radiowy, na podstawie której rozliczany jest rynek reklamy radiowej. Ich metodologia została zaakceptowana przez największe grupy radiowe, które tworzą Komitet Badań Radiowych, sprawują też kontrolę nad realizacją tego badania. Wykonawcą badania jest firma Kantar Polska.

Pomiar internetu realizowany jest przez firmę Gemius na zlecenie PBI. Obecnie panel tego badania obejmuje 10 tys. internautów z zainstalowanym oprogramowaniem rejestrującym ich ruch w internecie i ok. 100 tys. tzw. cookie panelistów. Co istotne – kilkanaście dni temu - firmy te ogłosiły podpisanie umowy, w ramach której będą realizować wspólnie jednoźródłowe badania internetu, telewizji oraz radia. Jego pierwsze wyniki mają być dostępne najpóźniej w lipcu tego roku.

Dodatkowo nad nowym pomiarem mediów pracuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wraz z zespołem Telemetrii Polska w porozumieniu z rynkiem. Prace nad nim trwają od kwietnia 2018 roku.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nielsen nie narusza ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, prowadząc własne badania

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ariadna
To chyba teraz czas na przeprosiny.
O 20-tej w niedzielę na wszystkich antenach TVP?
114 1
odpowiedź