SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nowy obszar ekspansji centrów handlowych

Po nasyceniu rynku największych miast powierzchnią handlową, wlatach 2007-2008 przewidywana jest ekspansja centrów handlowych wmiastach o populacji 100-350 tys. mieszkańców - wynika z raportuCentrum im. Adama Smitha "Rozwój handlu w Polsce".

Eksperci podkreślają w raporcie, że dynamicznemu rozwojowihandlu w Polsce towarzyszy wzrost inwestycji. W latach 1994-2006zainwestowano w branżę ok. 20 mld USD, w tym ok. 85 proc. stanowiłyinwestycje europejskich sieci handlowych.

Po okresie dynamicznego rozwoju hipermarketów i sklepówdyskontowych prognozowany jest szybki rozwój kanału supermarketów,w którym silną pozycję zdążyły zdobyć polskie przedsiębiorstwa,m.in.: Piotr i Paweł, Bomi i Alma.

Centrum im. Adama Smitha zwraca uwagę w raporcie, że nasila sięproces koncentracji w handlu. W 2006 r w Polsce odnotowano 398fuzji i przejęć, z czego w handlu detalicznym i hurtowym 39.Koncentracji na rynku towarzyszy wzmocnienie pozycji negocjacyjnejsieci handlowych względem dostawców.

Z drugiej strony - jak podkreślają autorzy raportu - współpracaz sieciami daje dostawcom pewność otrzymania zapłaty za dostarczonytowar i może być szansą dla producentów działających w skalilokalnej na osiągnięcie ogólnopolskiego zasięgu i eksportproduktów.

Sieci handlowe działające w Polsce blisko współpracują zkrajowymi producentami, 90-95 proc. asortymentu sprzedawanego przezczołowe sieci handlowe wyprodukowano w Polsce.

Wraz z rozwojem handlu w Polsce rośnie zatrudnienie. Z danychCentrum im. Adama Smitha wynika, że 16 proc. zatrudnionych w Polscepracuje w handlu, a pięć największych sieci handlowych zatrudniaokoło 90 tys. pracowników. W latach 1995-2005 zatrudnienie w handluwzrosło o 8 proc., podczas gdy liczba pracujących w gospodarcespadła o 17 proc.

Również w 2006 roku zatrudnienie w handlu rosło szybciej, niż wcałej gospodarce. Kobiety stanowią ponad połowę zatrudnionych whandlu i aż 67 proc. zatrudnionych w handlu detalicznym, znaczniewięcej, niż wynosi średnia zatrudnienia kobiet w gospodarce.

Autorzy raportu zwrócili też uwagę, że w ostatnich latachzmniejsza się liczba zwolnień z pracy "w drodze wypowiedzenia umowyprzez zakład pracy". Ten spadek widoczny jest w skali całejgospodarki oraz w branży handlowej, w której przypadki takichzwolnień zdarzają się relatywnie rzadziej niż w innychbranżach.

Największy wpływ na tempo i kierunek zmian zachodzących wpolskim handlu wywierają - według autorów raportu - strukturademograficzna oraz ekspansja europejskich sieci handlowych.

38 mln Polaków mieszka w blisko 54,5 tys. miejscowości, spośródktórych zaledwie 600 stanowią miasta o populacji przekraczającej 5tys. mieszkańców, podkreślają eksperci z Centrum im. AdamaSmitha.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nowy obszar ekspansji centrów handlowych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl