SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

O 17,7 proc. spadła reklama outdoorowa w III kw.

W III kwartale br. wydatki na reklamę zewnętrzną były w Polsce o 17,7 proc. mniejsze niż rok wcześniej, a w trzech kwartałach br. - o 6,2 proc. mniejsze.

<!-- 0.5092s -->

Dane Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej pokazują, że na reklamę outdoorową od stycznia do września br. przeznaczono 412,97 mln zł, a w samym III kwartale - 125,23 mln zł. O ile w I połowie br. wielkość tych wydatków była podobna jak w ub.r., o tyle w III kwartale zmalała o 17,7 proc.

IGRZ uzasadnia ten spadek o wiele niższymi wydatkami na reklamę zewnętrzną partii politycznych (w III kwartale ub.r. przeznaczyły na to ponad 8 mln zł) oraz firm z sektora telekomunikacyjnego (o prawie 10 mln zł mniej). Wyraźnie zwiększyły swoje inwestycje w tym zakresie jedynie firmy z segmentów rozrywki i kultury oraz motoryzacji i transportu - odpowiednio o 11 i 16,5 proc.

Od kilku lat najwięcej na reklamę zewnętrzną przeznaczają podmioty z sektorów sprzedaży, żywności, rozrywki i kultury oraz telekomunikacji.

UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ
sektor III kw. 2012 III kw. 2011 III kw. 2010
Sprzedaż 23,58% 21,99% 21,19%
Rozrywka/kultura 16,34% 12,10% 15,96%
Żywność 12,62% 11,35% 11,73%
Telekomunikacja 9,77% 14,37% 13,78%
Motoryzacja/transport 6,74% 4,76% 4,17%


- W obliczu wyników III kwartału br. problematycznym wydaje się osiągnięcie na koniec tego roku wyniku porównywalnego do ubiegłego - przyznaje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. - Faktem jest, że IV kwartał rozpoczął się dość obiecująco (bardzo dobre wykorzystanie powierzchni ekspozycyjnych w październiku), ale statystyki lat poprzednich dają możliwość prognozy na poziomie minus 5 proc. w stosunku do 2011 roku - dodaje.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2012 r.
kategoria sprzedaż w zł
I kw. 2012 II kw. 2012 III kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 26 027 377 27 017 809 27 378 501
Pozostałe z sektora Sprzedaż 2 927 860 3 912 688 2 158 147
Piwo 1 500 103 10 681 324 2 997 347
Napoje 2 654 806 10 897 419 4 473 832
Pozostałe z sektora Żywność 5 459 896 9 343 453 8 330 948
Filmy kinowe 5 952 560 3 348 413 4 534 698
Stacje TV 3 575 181 2 028 252 3 454 190
Stacje radiowe 349 815 566 684 633 826
Magazyny 3 251 44 513 20 712
Gazety codzienne 345 491 63 378 308 952
Edukacja 4 056 151 1 500 894 2 879 341
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 1 887 301 8 948 536 8 627 647
Internet 899 347 909 335 419 272
Systemy telefonii komórkowej 14 730 047 17 696 177 11 417 760
Telefonia stacjonarna 217 714 619 070 0
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 1 331 026 747 531 399 526
Środki osobistej pielęgnacji ciała 1 757 153 4 619 501 2 422 729
Produkty zdrowotne/leki 1 766 084 1 552 763 217 620
Samochody 7 466 577 8 585 169 5 255 035
Oleje/Paliwa 0 198 080 0
Stacje benzynowe 1 064 884 1 021 792 572 848
Transport 2 150 835 3 583 923 1 953 893
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 1 368 996 1 613 605 664 174
Banki 4 212 020 7 577 988 3 555 098
Ubezpieczenia 951 291 379 940 1 092 695
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 1 740 975 1 969 439 2 306 432
Proszki do prania 1 153 102 113 530 1 764 355
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 623 645 33 978 2 008
Akcje społeczne non-profit 560 922 2 624 231 1 881 056
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 78 423 52 406 23 799
AGD/RTV 898 544 2 440 354 427 964
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 1 100 378 1 363 227 1 783 594
Biura podróży 582 258 2 145 018 804 052
Usługi medyczne 333 516 839 167 574 715
Pozostałe z sektora Usługi 5 434 840 2 910 698 3 462 597
Budownictwo 3 814 550 4 260 949 3 935 572
Produkty dla dzieci 135 638 0 353 800
Odzież/obuwie 3 242 424 6 510 280 5 133 388
Produkty dla zwierząt 79 870 0 278 879
Przemysł 59 167 1 081 364 461 961
Rolnictwo/ogrodnictwo 5 722 725 384 14 174
Kampanie polityczne 17 870 241 043 287 957
Nieokreślony sektor 9 251 434 11 192 843 7 970 355
ŁĄCZNIE 121 769 044 165 962 146 125 235 449


Z kolei na reklamę tranzytową w trzech kwartałach br. wydano 14,54 mln zł, a w samym III kwartale - 4,69 mln zł. W III kwartale te wydatki wzrosły w skali roku o 19,8 proc. i stanowiły 3,7 proc. całej sprzedaży reklamy zewnętrznej.

- W ciągu pięciu lat wielkość wpływów z tytułu sprzedaży reklamy tranzytowej zmniejszyła się blisko dwuipółkrotnie. Nie zanotowaliśmy w tym czasie spadku braku zainteresowania tą formą sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych ze strony firm działających na rynku OOH. Decydujący wpływ na ten stan rzeczy miały i mają znaczące ograniczenia w możliwościach korzystania z taboru tramwajowego i autobusowego w największych miastach i aglomeracjach Polski. Chodzi przede wszystkich o ograniczenia w zakresie stosowanych formatów i rodzajów powierzchni reklamowych - komentuje Lech Kaczoń. - Wydaje się, że z punktu widzenia ewentualnego bieżącego rozwoju sprzedaży w zakresie reklamy tranzytowej, niezbędne jest przede wszystkim elastyczne podejście samorządów do tej formy reklamy. Dotyczy to zwłaszcza systemu wynajmu powierzchni ekspozycyjnych firmom OOH, bazującego na ogólnie obowiązujących na rynku reklamowym zasadach udzielania rabatów ilościowych i jakościowych (okres sprzedaży powierzchni) - uważa Kaczoń.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2012 r.
kategoria sprzedaż w zł
I kw. 2012 II kw. 2012 III kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 449 957 643 104 613 787
Pozostałe z sektora Sprzedaż 37 765 96 550 105 739
Piwo 54 160 96 667 53 000
Napoje 0 191 267 24 000
Pozostałe z sektora Żywność 157 365 93 553 385 132
Filmy kinowe 142 596 50 450 108 986
Stacje TV 1 500 245 310 243 997
Stacje radiowe 0 0 36 134
Magazyny 0 0 0
Gazety codzienne 11 455 2 880 2 880
Edukacja 142 209 52 102 313 473
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 74 294 490 201 324 785
Internet 8 400 0 45 625
Systemy telefonii komórkowej 0 582 929 3 700
Telefonia stacjonarna 0 4 550 0
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 0 0 0
Środki osobistej pielęgnacji ciała 0 260 620 0
Produkty zdrowotne/leki 503 562 70 712 110 146
Samochody 46 814 46 514 153 132
Oleje/Paliwa 0 0 0
Stacje benzynowe 0 332 190 13 000
Transport 91 118 432 788 251 774
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 13 803 6 677 20 762
Banki 251 529 1 584 061 336 570
Ubezpieczenia 85 853 11 000 174 000
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 32 275 404 374 118 483
Proszki do prania 0 0 0
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 0 0 0
Akcje społeczne non-profit 31 153 89 351 221 670
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 0 0 0
AGD/RTV 0 0 0
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 118 865 493 478 222 140
Biura podróży 77 498 56 883 68 099
Usługi medyczne 0 100 139 19 999
Pozostałe z sektora Usługi 32 050 18 613 69 191
Budownictwo 226 670 128 765 195 302
Produkty dla dzieci 0 0 345 670
Odzież/obuwie 71 770 47 229 82 586
Produkty dla zwierząt 0 0 0
Przemysł 8 830 529 697 27 253
Rolnictwo/ogrodnictwo 1 500 1 500 1 500
Kampanie polityczne 6 504 0 1 030
Nieokreślony sektor 4 989 700 0
ŁĄCZNIE 2 684 484 7 164 854 4 693 545


Lech Kaczoń zauważa, że od roku 2009 wpływy na całym rynku reklamy zewnętrznej w Polsce wynoszą netto w granicach 600 mln zł rocznie. - Wynika to przede wszystkim ze spowolnienia gospodarczego i stagnacji na rynku reklamy. W takiej sytuacji zwiększanie obciążeń dla firm reklamy zewnętrznej wiąże się z utratą atrakcyjności ich ofert. Nierzadko „przerzuca” budżety reklamowe na inne media - ocenia prezes IGRZ.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: O 17,7 proc. spadła reklama outdoorowa w III kw.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl