SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Załamanie oglądalności stacji sportowych, niemal zerowe wyniki Eurosport 1, Canal+ Sport i Eleven Sports 1

W ostatnim tygodniu oglądalność większości kanałów sportowych spadła do śladowych wartości. Eurosport 1 miał 0,02 proc. udziału, a Canal+ Sport i Eleven Sports 1 - po 0,01 proc. - Sportowe stacje widz ogląda głównie wtedy, kiedy transmitowane są wydarzenia - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska z One House.

Dawid Kubacki podczas konkursu TCS 2019/2020 w Oberstdorfie; fot. PAP Article

Kilkanaście dni temu z powodu rozwoju epidemii koronawirusa zarówno w Polsce, jak i na świecie w trybie nagłym odwołano niemal wszystkie bieżące imprezy sportowe. Wstrzymane zostały takie wydarzenia, jak m.in. PKO BP Ekstraklasa, Liga Mistrzów UEFA, Liga Europy EUFA, mecze towarzyskie reprezentacji, PŚ w skokach narciarskich i MŚ w lotach narciarskich. Organizatorzy na inny termin przenieśli również duże imprezy, które miały się odbyć za parę miesięcy - m.in. Euro 2020, czy Letnie Igrzyska Olimpijskie 2020.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Odwołanie imprez sportowych natychmiast wpłynęło na ogromny spadek oglądalności kanałów sportowych, które niemal z dnia na dzień zostały zmuszone do zaprzestania transmisji na żywo. W okresie od 16 do 22 marca 2020 roku najchętniej oglądalnym kanałem w segmencie był TVP Sport, którego udział w grupie 4+ wyniósł 0,37 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez One House.

W porównaniu do tygodnia 9-15 marca udział stacji spadł o 30,19 proc., a do tygodnia 2-8 marca - 51,95 proc. Z kolei względem lutego br. wynik zmalał o 58,43 proc.

Drugi był Polsat Sport, którego udział w zeszłym tygodniu wyniósł 0,23 proc. O ile względem poprzedniego tygodnia oglądalność stacji wzrosła o 64,29 proc., to w porównaniu do tygodnia 2-8 marca nastąpił spadek wynoszący 45,24 proc. (względem lutego br. w dół o 30,30 proc.).

Podium uzupełnia Polsat Sport Fight. Wynik tej stacji w okresie od 16 do 22 marca br. wyniósł 0,08 proc. Zmniejszył się o odpowiednio 11,11 proc., 27,27 proc. i 11,11 proc.

Ogromne spadki oglądalności odnotowały czołowe kanały sportowe Eurosportu, Canal+ i Eleven Sport. Eurosport 1 w zeszłym tygodniu miał 0,02 proc. (w dół o odpowiednio 96,77 proc., 96,08 proc. i 96,97 proc.), a Canal+ Sport i Eleven Sports 1 - po zaledwie 0,01 proc. (spadki w przypadku pierwszej stacji wyniosły 75 proc., 95,65 proc. i 94,44 proc., wynik drugiej stacji względem 9-15 marca się nie zmienił, względem 2-8 marca zmalał o 88,89 proc., a względem lutego br. - 93,33 proc.

Sumaryczny rynkowy udział wszystkich stacji sportowych na polskim rynku (monitorowanych przez Nielsen Audience Measurement) w ostatnim tygodniu wyniosła 0,91 proc. Był to pierwszy tydzień, w którym praktycznie nie odbywały się imprezy sportowe. W porównaniu do poprzedniego tygodnia - wówczas miały miejsce ostatnie relacje - widownia spadła o 48,59 proc. Względem tygodnia 2-8 marca (wówczas imprezy jeszcze się odbywały, ale często bez udziału publiczności) strata wyniosła 65,53 proc. Z kolei w porównaniu do lutego br. kanały sportowe odnotowały spadek średnich udziałów o 68,62 proc.

- Obecna sytuacja pokazuje, że sportowe stacje widz ogląda głównie wtedy, kiedy transmitowane są wydarzenia na żywo. Kanały z tego segmentu w obecnej sytuacji nie mogą sobie pozwolić na zaprzestanie nadawania programu. Muszą swoje ramówki wypełnić innymi pozycjami, dlatego miedzy innymi postawiły na retransmitowanie najbardziej atrakcyjnych archiwalnych wydarzeń sportowych, takich jak m.in. wyścigi Formuły 1, w których Robert Kubica stawał na podium - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, head of media w agencji One House.

Wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 pierwsze miejsce w okresie od 16 do 22 marca br. również zajął TVP Sport, którego udział wyniósł 0,27 proc., po spadkach o odpowiednio 37,21 proc., 61,43 proc. i 62,50 proc.

Łączny SHR% wszystkich stacji wyniósł 0,72 proc. (spadek o odpowiednio 44,62 proc., 60,66 proc. i 67,71 proc.).

TVP Sport liderem oglądalności w 2019 roku

W zeszłym roku zdecydowanym liderem oglądalności wśród stacji sportowych był TVP Sport. Największy wzrost w zestawieniu zanotował Eleven Sports 1, a na czele spadków uplasował się nSport+ - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

Udział TVP Sport w 2019 roku wyniósł 1,25 proc. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej wynik ten zwiększył się o 28,82 proc.

TVP Sport od 7 czerwca 2018 roku nadaje na MUX-3, na którym zastąpił TVP Rozrywkę. Z kolei od 22 grudnia 2018 roku stacja w jakości HD jest dostępna również na ósmym multipleksie DVB-T (wraz z TVP Rozrywką, która powróciła do naziemnej telewizji cyfrowej).

Drugi był Polsat Sport, którego udział wzrósł o 13,05 proc. do poziomu 0,54 proc. Stacja awansowała z miejsca trzeciego.

Podium uzupełnia Eurosport 1, który rok wcześniej był drugi. Wynik tej stacji w 2019 roku wyniósł 0,50 proc. Zmniejszył się o 6,17 proc.

4. pozycję, z udziałem wynoszącym 0,16 proc. (po wzroście o 81,61 proc. - największym w zestawieniu), znalazł się kanał Eleven Sports 1.

Z kolei największy spadek w zestawieniu odnotował będący ósmy w zestawieniu nSport+, którego udział zmniejszył się o 25,77 proc. do 0,07 proc. Rok wcześniej stacja ta była siódma.

Od września ub.r. w panelu Nielsen Audience Measurement dostępne są dwa nowe kanały platformy Canal+: Canal+ Sport 3 i Canal+ Sport 4, które uruchomione zostały 10 lipca ub.r. Pierwsza z tych stacji w zeszłym roku zanotowała średnio 0,006 proc. udziału, a druga - 0,001 proc.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Załamanie oglądalności stacji sportowych, niemal zerowe wyniki Eurosport 1, Canal+ Sport i Eleven Sports 1

24 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mag
A jak tam Kanał Sportowy, bo jeszcze niedawno pisaliście o nim każdego dnia?
49 6
odpowiedź
User
Gie
Eurosport odkąd wszedł do rodziny TVN, powinien mieć informacyjny kanał sportowy. Raz że byłby kanałem rezerwowym w przypadku zbyt dużej liczby transmisji live a po drugie teraz miałby szansę redukować straty jakimś studiem, rozmowami ze sportowcami itp. Na Eurosportach od 2 tygodni nie było nic na żywo. Polsaty, TVP Sport czy Eleven non stop mają jakieś programy na żywo. Na Eurosporcie bawili się w jakieś studia zajmują czas transmisji live a o kanale informacyjnym nie pomyśleli.
30 5
odpowiedź
User
@Gie
Gadanina dużo kosztuje i nic nie daje. Dobitnie pokazują to tabelki.
21 2
odpowiedź
User
mike
Jak na 2000 czy 3000 gospodarstw można wyliczyć realną oglądalność 0,01%. Przecież to równie dobrze może być błąd!
20 3
odpowiedź
User
enum
W tej branży totalna klapa.Od gwiazd do ochroniarzy.
16 3
odpowiedź