SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wpływy wydawcy OKO.press wzrosły do 2,6 mln zł. Serwis ze 194 tys. zł kosztów i 1 mln użytkowników miesięcznie

Fundacja Ośrodek Kontroli Obywatelskiej OKO wydająca serwis OKO.press w ub.r. zanotowała 2,57 mln zł wpływów z darowizn i dotacji oraz 15,6 tys. zł zysku netto, wobec 2,17 mln zł wpływów i 235,9 tys. zł zysku netto rok wcześniej. Funkcjonowanie witryny kosztuje miesięcznie 194,3 tys. zł, w jej zespole pracuje ponad 20 osób.

Redakcja OKO.press Article

W ub.r. Fundacja Ośrodek Kontroli Obywatelskiej OKO osiągnęła 2,57 mln zł wpływów z działalności statutowej, co wobec 2,17 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 18,4 proc. Organizacja zajmuje się przede wszystkim tworzeniem serwisu OKO.press działającego od połowy 2016 roku.

Na stronie nie są emitowane reklamy, a fundacja nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej. W styczniu br. została zarejestrowana jako organizacja pożytku publicznego, dzięki czemu od przyszłego roku będzie można na nią przekazywać 1 proc. podatku dochodowego.

Dwa razy więcej z dotacji, 1,7 mln zł na OKO.press

W ub.r. fundacja zanotowała 1,91 mln zł z darowizn, wobec 1,84 mln zł rok wcześniej. Natomiast przychody z dotacji wzrosły z 322,6 do 654,5 tys. zł.

Na OKO.press podano, że fundacja uzyskała granty m.in. od Sigrid Rausing Trust, Open Society i Fundacji im. Stefana Batorego.

Koszty działań statutowych wyniosły w ub.r. 2,45 mln zł, z czego 1,7 mln zł poszło na funkcjonowanie OKO.press, a 742,3 tys. zł na realizację zadań określonych w warunkach dotacji. W 2017 roku wydatki na portal wyniosły 1,59 mln zł, a na pozostałe cele statutowe - 160,7 tys. zł.

Do tego dochodzą koszty operacyjne, które w ub.r. osiągnęły wartość 94,7 tys. zł (w tym 58,8 tys. zł na usługi obce) wobec 161,8 tys. zł rok wcześniej (152,8 tys. zł na usługi obce). Fundacja poniosła też 6 tys. zł kosztów finansowych, podczas gdy w 2017 roku były one zerowe.

OKO.press podaje, że według danych z grudnia ub.r. miesięczny budżet serwisu to 194,3 tys. zł. Z tej kwoty 99,1 tys. zł idzie na wynagrodzenia dziennikarzy, 21,3 tys. zł na honoraria autorów zewnętrznych, 30,9 tys. na administrację, obsługę prawną, promocję i fundraising, 21,8 tys. zł na IT, 13,2 tys. zł na grafiki i materiały wideo, a 8 tys. zł na realizację sondaży.

W zespole OKO.press pracują 23 osoby: 18 dziennikarzy (pięć osób jako redaktorzy, dwie nie pobierają wynagrodzenia) oraz pięć osób odpowiadających za kwestie techniczne, administracyjne i promocyjne.

Na koniec roku fundacja zatrudniała jedną osobę na etacie. W zarządzie organizacji są Piotr Pacewicz (jako prezes) i Anna Okazaki-Pindur, a w radzie - prof. Monika Płatek, prof. Marcin Król, pierwszy zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej” Jarosław Kurski, redaktor naczelny „Polityki” Jerzy Baczyński i Jacek Kucharczyk. Żadne z racji tych funkcji nie pobiera wynagrodzenia.

732 tys. zł w inwestycjach, pożyczone 145 tys. zł

W ub.r. Fundacja OKO zanotowała 119,1 tys. zł zysku z działalności statutowej, wobec 416,8 tys. zł rok wcześniej. Przy spadku kosztów ogólnego zarządu w skali roku ze 161,8 do 94,7 tys. zł zysk operacyjny zmalał z 255 do 24,3 tys. zł, a zysk netto - z 235,9 do 15,6 tys. zł.

Fundacja zapłaciła w ub.r. 2,8 tys. zł podatku dochodowego, a w 2017 roku - 17,4 tys. zł.

Na koniec ub.r. miała 732 tys. zł w inwestycjach krótkoterminowych (wobec 320,9 tys. zł rok wcześniej), nie dysponowała natomiast żadnymi środkami w kasie ani na lokatach bankowych.

Dzięki osiągniętemu zyskowi fundusz własny fundacji zwiększył się w ciągu roku z 240,9 do 256,5 tys. zł.

Z drugiej strony wartość jej zobowiązań wzrosła ze 192,7 do 645,4 tys. zł, głównie wskutek pojawienia się 397,6 tys. zł rozliczeń międzyokresowych. Zobowiązania krótkoterminowe wynosiły na koniec ub.r. 243,2 tys. zł (wobec 192,7 tys. zł przed rokiem), z czego 145 tys. zł to otrzymana pożyczka.

Ponad milion czytelników OKO.press miesięcznie

Fundacja OKO została założona wiosną 2016 roku przez Helenę Łuczywo, Seweryna Blumsztajna, Jacka Rakowieckiego, Jana Ordyńskiego i Piotra Pacewicza. Start OKO.press wsparły m.in. Agora Holding i wydawca „Polityki”.

Serwis specjalizuje się w weryfikowaniu informacji pojawiających się w dyskusjach publicznych oraz dziennikarstwie śledczym.

Według badania Gemius/PBI jesienią 2016 i wiosną 2017 roku witryna notowała miesięcznie ok. 500-700 tys. realnych użytkowników (co dawało 2-2,7 proc. zasięgu w polskim internecie) i 1,4-2,1 mln odsłon.

Natomiast w br. OKO.press w każdym miesiącu oprócz marca odwiedziło ponad 1 mln internautów, a liczba odsłon wynosiła od 3,11 mln marcu do 5,02 mln w styczniu. Serwis nie jest audytowany w badaniu Gemius/PBI, więc nie ma statystyk czasu spędzanego w nim przez użytkowników.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wpływy wydawcy OKO.press wzrosły do 2,6 mln zł. Serwis ze 194 tys. zł kosztów i 1 mln użytkowników miesięcznie

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ghjk
Soros jak zwykle wspiera swoich braci ;)
39 17
odpowiedź
User
Od Darmiena
Ciemno, że oko wykole...
23 8
odpowiedź
User
Ania
Robicie dobrą robotę. Tak trzymać!
19 29
odpowiedź
User
BARNABA
To pierwsze treści, za jakie płacę w internecie. Trzymam mocno kciuki!
13 26
odpowiedź
User
wlad
gdzie by nie powąchać, czuć swąd GW.
30 11
odpowiedź