SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Onet i TV Republika podały wziętą z Twittera nieprawdziwą informację o śmierci Benedykta XVI

W poniedziałek w serwisach Onet.pl i TelewizjaRepublika.pl pojawiła się niesprawdzona informacja o śmierci papieża Benedykta XVI, która szybko okazała się fałszywa. Oba teksty zostały już usunięte.

Article

Informacja o rzekomej śmierci Benedykta XVI pojawiła się na twitterowym profilu podpisanym jako: Franz Lackner OFM (to arcybiskup Salzburga). Wpis podchwycili niektórzy polscy dziennikarze aktywni na Twitterze.

Wiadomość o śmierci poprzedniego papieża podały Onet.pl i TelewizjaRepublika.pl. W tym pierwszym portalu tekst składał się zaledwie z tytułu oraz stwierdzenia: „Więcej informacji wkrótce”.

Szybko okazało się, że wiadomość o śmierci Benedykta XVI jest nieprawdziwa. Zwrócono uwagę, że twitterowy profil Franza Lacknera założono w styczniu br. i jak dotąd pojawiło się na nim zaledwie pięć wpisów. Profil nie ma też oznaczenia jako zweryfikowany, czyli faktycznie należący do tej osoby.

Po godz. 14:30 na profilu pojawiła się informacja, że to konto satyryczne, które prowadzi włoski dziennikarz Tommasso Debenedett, znany z tworzenia fake newsów.

- W wyniku błędu redaktora, w Onecie na kilkadziesiąt sekund ukazał się dziś tekst o śmierci papieża. Tekst został przygotowany, ale nie miał być publikowany, bo czekał na potwierdzenie, którego na szczęście nie było. Nasz błąd, przepraszam - poinformował Bartosz Węglarczyk, dyrektor programowy Onetu.

- Jak można podawać informację o takiej wadze na podstawie konta, z którego wyszły 3 tweety i które obserwuje 300 osób? Bez potwierdzenia z jakiegokolwiek innego źródła - zapytał Sławomir Wikariak z „Dziennika Gazety Prawnej”. - Jedno założone na szybko konto, które obserwuje głównie polskich dziennikarzy. 4 tweety, z tego dwa o „śmierci Benedykta XVI”. I masa polskich mediów oraz dziennikarzy bez żadnej refleksji podaje dalej jako newsa. I my chcemy kształtować opinię publiczną? - skomentował Marcin Makowski z „Do Rzeczy”.

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Onet i TV Republika podały wziętą z Twittera nieprawdziwą informację o śmierci Benedykta XVI

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Sebastian
Boże , a skąd onet i TV Republika wzięli informację. Obaj wpadli jak śliwka w kompot. Oszukując stracą co popadnie
odpowiedź
User
internauta
Ślepa walka o kliki trwa w najlepsze. Kto pierwszy ten lepszy, nieważne czy zgodnie z prawdą.
odpowiedź
User
Zenada
Weglarczyk dałeś ostro d..y
odpowiedź