SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Orlen kupił tytuły Polska Press bez siedzib redakcji. „GW”: będą płacić Niemcom za wynajem

Kupując Polska Press, Orlen przejmuje przede wszystkim tytuły prasowe i internetowe, ponieważ siedziby ich redakcji zostały w rękach niemieckiego właściciela, któremu Orlen będzie musiał płacić za wynajem - podała „Gazeta Wyborcza”. Orlen zapewnia, że umowa kupna obejmuje ponad 20 nieruchomości Polska Press, w tym kilka drukarni.

fot. materiały prasowe Polska Press GrupyArticle

PKN Orlen na początku grudnia 2020 roku ogłosił, że kupuje Polska Press. - Konsekwentnie poszerzamy obszary naszej działalności. Na bazie Sigma Bis zbudowaliśmy od podstaw profesjonalną agencję mediową, która sukcesywnie zdobywa nowych klientów, w tym komercyjnych. Przejęliśmy spółkę Ruch, co ułatwi nam wejście na rynek nowych punktów sprzedaży i rozwój usług e-commerce. Z kolei dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy Orlen, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data. Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN Orlen do 2030 r. i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej - komentował Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Nie podano kwoty transakcji, według nieoficjalnych doniesień wynosi ona ok. 120 mln zł.

Siedziby przejęła od Polska Press niemiecka spółka

Według „Gazety Wyborczej” kupując Polska Press, paliwowy koncern przejmuje same tytuły prasowe i internetowe, bez nieruchomości, z których korzystają ich redakcje. Informując o tym w poniedziałkowym wydaniu, Wojciech Czuchnowski powołuje się na redaktora naczelnego jednej z gazet Polska Press, który mówi, że redakcja kilka lat temu przeniosła się do wynajmowanych biur, a czynsz płaci spółce VGP Nieruchomości.

- To wydzielona z Polska Press spółka, która zarządza wszystkimi budynkami grupy, łącznie z jej centralą przy ul. Domaniewskiej 45 w Warszawie. Jej własnością jest też nowoczesna drukarnia (i siedziba „Dziennika Zachodniego”) w Sosnowcu. Nawet centrala (gdzie mieści się m.in. redakcja dziennika „Polska Times” ) nie jest własnością Polska Press, która za wynajem płaci czynsz do VGP a jej formalnym właścicielem jest wyodrębniona z koncernu spółka ASD Real Estate - opisuje „Gazeta Wyborcza”.

Według jej ustaleń spółka VGP istnieje od 2012 r., od startu działalności zajmuje się handlem nieruchomościami. W tym okresie redakcje tytułów Polska Press wyprowadzały się do zewnętrznych biur, a ich dawne siedziby trafiały na rynek. W 2017 roku VGP kupiło od Polska Press nieruchomości w Gdańsku, Krakowie, Łodzi i Sosnowcu za 92 mln. zł.

- Pieniądze te poszły do HKM jako „zwrot dopłat”, którymi w minionych latach niemiecki właściciel zasilał Polska Press. Łącznie między rokiem 2017 a 2018, do Niemiec zwrócono 221 mln. 427 tys. zł. Ostatnia wielka transakcja nieruchomościowa VGP to sprzedaż siedziby dawnej drukarni w centrum Krakowa, przy Rondzie Grzegórzeckim. Do 2019 r. miały tam swoje redakcje Gazeta Krakowska i Dziennik Polski. Wyprowadzono je do wynajmowanych biur, a drukarnię sprzedano - za 46 mln. zł. - spółce Skanska - wylicza Wojciech Czuchnowski.

Jak pisaliśmy - we wrześniu 2020 r. Polska Press sprzedała jeszcze jedną swoją siedzibę - toruńskich „Nowości”. Dziennikarzy przeniesiono do pracy zdalnej obiecując, im jednak, że nowa redakcja wkrótce powstanie.

Orlen: umowa dotyczy ponad 20 nieruchomości, w tym kilku drukarni

„Gazeta Wyborcza” zapytała, ile nieruchomości wraz z tytułami Polska Press kupił Orlen.  - Transakcja obejmuje biznes prasowy, internetowy i poligraficzny oraz część nieruchomości - napisała Joanna Pazio, rzeczniczka Polska Press. Dopytywana, o jakie nieruchomości chodzi, już nie odpisała. 

- Nie możemy udzielić informacji na temat aktywów grupy wydawniczej oraz szczegółowych planów integracyjnych wobec tej spółki. W momencie realizacji transakcji, PKN ORLEN przejmie wszystkie nieruchomości Polska Press będące w bilansie tej spółki - stwierdziło biuro prasowe Orlenu.

Zaznaczyło też, że transakcja kupna jeszcze się nie zakończyła, ma zostać sfinalizowana do końca stycznia br. po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK-u - Transakcja była szczegółowo analizowana zarówno przez ekspertów naszej spółki, jak i doradców zewnętrznych, a przed podjęciem decyzji zostało przeprowadzone due diligence w obszarze finansowym, prawnym i podatkowym - napisał Orlen w odpowiedzi „Gazecie Wyborczej”.

Więcej konkretów Orlen podał w oświadczeniu przekazanym w poniedziałek przed południem portalowi Wirtualnemedia.pl. Podkreślił, że umowa kupna Polska Press obejmuje „ponad 20 nieruchomości na terenie całej Polski w tym kilku drukarni”. - Trzeba też podkreślić, że Polska Press jest spółką rentowną, która generuje pozytywne przepływy pieniężne. W samym 2019 r. jej przychody wyniosły ponad 398,4 mln zł - podkreślił Orlen.

- Biorąc pod uwagę wyniki finansowe Polska Press oraz synergie wynikające z przejęcia tej spółki przez PKN Orlen, Polska Press będzie dysponowała dużymi możliwościami rozwojowymi - zapewnił koncern paliwowy.

Orlen zaznaczył, że artykuł Wojciecha Czuchnowskiego, zatytułowany „Orlen kupił wydmuszkę. Grupa Polska Press od dawna pozbywała się majątku”, „zawiera nieprawdziwe informacje, które wprowadzają czytelników w błąd”.

UOKiK nie oceni kupna pod kątem pluralizmu

W portfolio prasowym Polska Press Grupy jest ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”), a także prawie 150 tygodników lokalnych (m.in. „Nasza Historia”, „Moto Salon”, „Moto Salon Classic”, „Strefa Biznesu”, „Strefa Agro”) oraz bezpłatna gazeta „Naszemiasto.pl”.

Transakcja kupna Polska Press wciąż nie jest zamknięta. Jeszcze w grudniu ub. roku PKN Orlen złożył do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o zgodę na kupno tego wydawnictwa prasowo-internetowego. Pod koniec grudnia prezes UOKiK w odpowiedzi na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara poinformował, że nie może oceniać kupna koncernu Polska Press przez Orlen pod względem wpływu transakcji na pluralizm mediów, za to oceni przejęcie pod kątem zachowania warunków konkurencji na rynku.

Z naszej analizy wynika, że grupa kapitałowa w 2019 roku  zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały o 8,9 proc., z reklam - o 4,9 proc., a liczba pracowników - o 107 do 2 126.

Średnie rozpowszechnianie płatne razem "Gazety Wyborczej" w listopadzie 2020 roku wyniosło 65 976 egz. Z kolei według badania Mediapanel w listopadzie ub.r. Wyborcza.pl zanotowała 9,38 mln użytkowników i 32,32 proc. zasięgu. Na koniec września z prenumeraty cyfrowej „GW” korzystało 241 tys. internautów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Orlen kupił tytuły Polska Press bez siedzib redakcji. „GW”: będą płacić Niemcom za wynajem

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Olek
Przestrzeni biurowych w dobie pandemii i po pandemii będzie bardzo dużo. Redakcje przenosi się w 3 dni robocze. Postrzegam to jako atut tej transakcji na rzecz Orlenu. A artykuł wyborczej Oczywiście jest tylko polityczny. Zreszta czego się można spodziewać ?
odpowiedź
User
Ano
I dzięki temu było znacznie taniej ☺
odpowiedź
User
Witia
Super. Dzisiaj zespół może pracować zdalnie. Więc o co chodzi. Super pomysł.
odpowiedź