SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Orlen po 14 latach rozwiązał umowę z Kolporterem. Prasę ma dostarczać Ruch i Garmond

PKN Orlen zakończył współpracę z Kolporterem, dystrybutorem prasy. Obie spółki współpracowały nieprzerwanie przez 14 lat. Nieoficjalnie wiadomo, że na stacje paliw tego koncernu prasę będzie teraz dostarczać Garmond i Ruch, co jest związane z planem restrukturyzacji tej spółki. PKN Orlen ma być jednym z inwestorów, który uratuje ją ze skraju upadku.

fot. PKN Orlen Article

Rynek dystrybucji prasy w Polsce należy do trzech graczy: Ruchu, Kolportera oraz Garmond Press. Dystrybutorzy mają odpowiednio 29,9 proc. udziału, 51,9 proc. należy do Kolportera, a trzeci w kolejności Garmond - ma 13,1 proc.

Od kilku miesięcy Ruch balansuje na krawędzi upadku - w połowie grudnia ub.r. po raz kolejny zmienił się zarząd spółki, który miał ratować dystrybutora. O roszadach zdecydował Alior Bank, który udzielił Ruchowi dużego kredytu obrotowego, więc obecnie jest jego największym wierzycielem. Jednocześnie informowano, że w ratowanie firmy kolporterskiej zaangażują się inne koncerny państwowe: Orlen i Poczta Polska.

Zapowiadano, że Orlen szybko wykupi od Ruchu zapasy papierosów i odda mu je w komis. Ma to dać dystrybutorowi ok. 20 mln zł zastrzyku finansowego na bieżącą działalność. Docelowo Orlen miał przejąć pion detaliczny Ruchu (obejmujący przede wszystkim ok. 1,7 tys. własnych kiosków), żeby sprzedawać w nim nie tylko prasę, lecz także produkty spożywcze swojej marki O!.

Poczta Polska była przymierzana do przejęcia działalności kolportażowej Ruchu. Firma szybko jednak zaznaczyła, że w takim razie oczekuje wprowadzenia podobnych przepisów jak w krajach zachodu Europy, „w których poczty narodowe są wspierane w tych działaniach przez państwo”.

Orlen i Poczta mają nie chcieć wspierać Ruchu, dopóki jest to podmiot prywatny, należący do holenderskiej spółki Lurena Investments, kontrolowanej przez jego wieloletniego prezesa Igora Chalupca. Natomiast Alior Bank pod koniec grudnia ub.r. złożył do UOKiK-u wniosek o zgodę na tymczasowe przejęcie Ruchu, zaznaczono, że bank nie chce być właścicielem spółki, która do końca stycznia br. ma przedstawić plan restrukturyzacji. W ubiegłym tygodniu Urząd wyraził zgodę na tymczasowe przejęcie dystrybutora przez bank.

Obecnie, jak wynika z naszych informacji, w ubiegłym tygodniu doszło do spotkania zarządu spółki z przedstawicielami Alior Banku oraz wydawców. Przedstawiono im plan restrukturyzacji spółki, który firma miała już dostarczyć nadzorcy sądowemu 25 stycznia br. (rolę nadzorcy sądowego pełni Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja).

PKN Orlen kończy współpracę z Kolporterem

Wszystko wskazuje na to, że docelowo głównym inwestorem Ruchu będzie koncern paliwowy. Z naszych informacji wynika, że spółka w ubiegłym tygodniu zdecydowała się zakończyć współpracę z innym dystrybutorem, który dostarczał prasę na jej stacje paliw przez 14 lat – z Kolporterem.

Potwierdził to Dariusz Materek, rzecznik prasowy Kolportera: - Z dniem 31 stycznia br. zakończyliśmy współpracę z PKN Orlen w zakresie dostaw prasy. Współpracowaliśmy przez 14 lat. O zakończeniu współpracy zdecydował PKN Orlen, a rozwiązanie umowy odbyło się zgodnie z wszystkimi zawartymi w niej zapisami - podkreślił.

Z kolei biuro prasowe PKN Orlen odpowiedziało Wirtualnemedia.pl jedynie, że „finalizuje wybór doradców do przeprowadzenia due diligence”.

- Badanie kondycji finansowej i prawnej spółki Ruch powinno rozpocząć się na początku lutego. Potrwa kilka tygodni, jest to standard dla tego typu procesów. Due dilligence i przedstawione wnioski będą podstawą do podjęcia decyzji biznesowych – podkreślono w przesłanej nam odpowiedzi.

Natomiast Joanna Dzwonkowska, rzecznik prasowa Ruchu na pytanie, czy spółka w ostatnim czasie rozpoczęła współpracę z PKN Orlen w oparciu o umowę na wyłączność odpowiedziała, że „nie może potwierdzić tej informacji”.

- Nieustająco pozyskujemy punkty prasowe, ilość punktów partnerskich netto nie ulega dużym wahaniom, oraz punkty partnerskie na potrzeby obsługi sieci logistycznej dla Paczki w Ruchu. Rozwój sieci logistycznej stanowi jeden z elementów planu operacyjnego zarządu Ruchu w restrukturyzacji. O nowych klientach będziemy na bieżąco informować - zaznaczyła.

Z naszych informacji wynika, że teraz prasę na stacje Orlenu mają dostarczać Ruch i Garmond.

Nowy plan restrukturyzacji Ruchu

W ostatni czwartek doszło do spotkania zarządu Ruchu, Alior Banku oraz wydawców. Przedstawiono plan restrukturyzacji spółki, który firma miała już dostarczyć nadzorcy sądowemu 25 stycznia br. (rolę nadzorcy sądowego pełni Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja). Pytana przez nas o ocenę planu restrukturyzacji nie chce zdradzać szczegółów, przekazała nam jedynie, że "o działaniach Ruchu będzie informować w przyszłym tygodniu".

Wydawcy albo nie chcą w ogóle komentować spotkania, albo wypowiadają się o obecnej sytuacji Ruchu bardzo oszczędnie. Większość ostrożnie podchodzi do wydawania ocen, ale ma nadzieję, że plan znalezienia docelowego inwestora rzeczywiście uda się zrealizować do czerwca br., co zagwarantuje kolporterowi prasy stałą płynność finansową. Sama spółka nie chciała na razie komentować czwartkowych ustaleń, tłumacząc, że do późnych godzin nocnych trwa posiedzenie rady nadzorczej spółki na którym mogą również zapaść istotne dla firmy decyzje.

Z naszych informacji wynika, że przedstawiony plan zakłada redukcji zadłużenia o 75-80 proc. dla dużych wydawców. Porozumiem mają zostać objęci także mniejsi wydawcy, czyli takim którym Ruch zalega do miliona złotych. Tutaj redukcja zadłużenia miałaby wynosić do 50 proc. Do zgody na to ma zachęcić spisanie na straty przez Alior Bank 70 ze 100 mln jego wierzytelności wobec Ruchu.

Jak podał "Puls Biznesu", cały plan zakłada podzielenie Ruchu nad dwie części i sprzedanie ich państwowym przedsiębiorstwom: detal (obejmujący ok. 1,7 tys. kiosków) ma trafić do Orlenu, a logistyka do Poczty Polskiej. Pieniądze z tej sprzedaży mają pozwolić na spłatę zredukowanych długów. Gazeta podkreśla jednak, że do realizacji tego planu potrzeba spełnienia szeregu warunków, z których pierwszy jest taki, że Alior Bank musi przekonać wierzycieli do spisania na straty części wierzytelności. Poczta Polska z kolei zastrzega, że nie zamierza wydawać na cały projekt żadnych pieniędzy, a gotowość do pomocy warunkuje zmianami ustawowymi, które pozwoliłyby na dotowanie przez rząd dystrybucji prasy. Z kolei problemem Orlenu może być - jak pisze "PB" - "postępująca degeneracja sieci" sprzedaży.

W nowym planie restrukturyzacji podano, że według analizy firmy PwC część detaliczna Ruchu została wyceniona na ok. 80 mln zł, natomiast część logistyczna z racji przynoszenia dużych strat ma ujemną wartość, więc powinna zostać przejęta za symboliczną złotówkę

Kolporter ze spadkami, zobowiązania Ruchu w setkach milionów

W 2017 roku firma Kolporter zajmująca się m.in. dystrybucją prasy zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 24,9 proc. do 1,65 mld zł oraz 55,89 mln zł zysku netto (wobec 63,99 mln zł rok wcześniej). Jednocześnie koszty operacyjne spółki zmalały z 2,17 do 1,64 mld zł.

Z kolei Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej, oraz 56,8 mln zł straty netto (w 2016 roku strata netto wyniosła 12,8 mln zł). Oprócz zarządzania własną siecią kiosków i saloników prasowych firma dostarcza prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).

Wobec Alior Banku spółka ma 106 mln zł zobowiązań plus 57 mln zł gwarancji innych wierzytelności. Wydawcom objętym układem firma kolporterska na początku września była winna 164 mln zł, największymi wierzycielami w tej grupie są Ringier Axel Springer Polska (28,7 mln zł, z czego 5 mln zł objęte gwarancjami Alior Banku), Wydawnictwo Bauer (22,8 mln zł, 10 mln zł z gwarancjami), Agora (19,4 mln zł), Edipresse Polska (9,6 mln zł, 2,5 mln zł z gwarancjami), ZPR Media (8,1 mln zł) oraz Infor Biznes i Polska Press Grupa (po 6,8 mln zł). Zobowiązania wobec innych podmiotów wynosiły natomiast 33 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Orlen po 14 latach rozwiązał umowę z Kolporterem. Prasę ma dostarczać Ruch i Garmond

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
seba
restrukturyzacja po polsku ... pokazuje to tylko jak polskie państowe spółki działają
20 6
odpowiedź
User
albinos
Igor Ch. nacisnął guzik? Czas ratować, co się da ;)
8 4
odpowiedź
User
Kamila
Nie ma jak ukrywanie przekrętów p. Igora Chalupca 500mln uplynnic to niemałe wyzwanie Ale brawo za pomysłowość człowiekowi grosza nie podaruje Chalupcowi miliony eh co za kraj
10 4
odpowiedź
User
Myk
Kto podpisuje umowy biznesowe z firmą, która jest zadłużona bardziej niż po uszy i wiadomo, że nie jest w stanie spłacić długów? Taki nowoczesny biznes.
11 4
odpowiedź
User
Grażyna_55
Polscy KIEROWCY sponorami Chalupca b.prezesa Orlenu a ostatnio b.prezesa RUCHU, który doprowadził go na skraj bankructwa.
To ma być sygnał dla wydawców ( prasa z Ruchu w Orlenie), że wszystko będzie ok. Dotąd jeszcze myślalam, że może uczciwie spróbują coś zrobić. Nie życzyłam im najgorzej, ale teraz życze żeby padli. Nakradli, roztrwonili wszystko, kasa popłynęła w prywatne kieszenie Chalupca (350 tys. wynagrodzenia a długi rosły) i reszty, a teraz on w pysk się wszystkim śmieje, bo Orlen, czyli wszyscy kierowcy zapłacą za roztrwonioną przez tego prezesika i zarząd kasę. A gdzie pieniądze ze srzedaży budynków. No i pytanie, ile RUCH zalega gminom za dzierżawę terenów na których soją kioski ? Dlaczego prokurator nie dobrał sie im do ...wszystko zamiotą pod dywan bo magnat bierze w opiekę? A zwykły Kowalski za taki wałek poszedłby siedzieć od razu
11 4
odpowiedź