SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ruszyła kampania społeczna "Pełnosprawni w miłości". Krzysztof Dobies: "ma zmieniać myślenie i przełamywać tabu"

Od kilku dni w najważniejszych stacjach telewizyjnych można zobaczyć spoty promujące ogólnopolską kampanię społeczną "Pełnosprawni w miłości" organizowaną przez Fundację Avalon. Widzowie zobaczą w spotach trójkę osób z niepełnosprawnością̨ ruchową oraz ich bliskich.

Article

Ania Klecha od dziecka żyje z niepełnosprawnością. Jakiś czas temu amputowano jej niefunkcjonalną część nogi. Nowoczesna proteza, która stała się jej znakiem rozpoznawczym, podniosła nie tylko jej sprawność fizyczną, ale pomogła również w pełni zaakceptować siebie i swoje ciało. Teraz na Facebooku i Instagramie funkcjonuje jako "Dziewczyna z Fioletową Nogą". - Piszę tam o zmianach i wyzwaniach, o niepełnosprawności i życiu z protezą oraz o tym, że protezy kończyn mogą, a nawet powinny być, nie tylko funkcjonalne, ale też estetyczne i kobiece - mówi Ania.

Ania Klecha i Miłosz Przybyłek występują w jednym ze spotów reklamowych Fundacji Avalon. Poznali się na planie filmowym kampanii "Pełnosprawni w miłości". - W życiu prywatnym i zawodowym nigdy nie poznałem dziewczyny z niepełnosprawnością. Wiadomo, że gdzieś na początku często pojawia się ten dystans, onieśmielenie. Po chwili rozmowy z Anią kompletnie zapomniałem, że nosi protezę - mówi Miłosz Przybyłek.

Sylwia i Tomek są ze sobą od czterech lat. Poznali się dzięki telewizyjnemu reportażowi. Jego bohaterką była Sylwia. - Gdy jesteś niepełnosprawna, nikt nie zauważa, że dorosłaś. Nadal jesteś tą małą dziewczynką, którą trzeba się opiekować. Nikomu nie przychodzi na myśl, że chcesz spotkać na swojej drodze mężczyznę, który pokocha Ciebie i twoją niepełnosprawność, z którym mogłabyś założyć rodzinę - mówi Sylwia Stankiewicz. Tomek odszukał ją w internecie. Teraz są rodzicami dwójki chłopców - trzyletniego Oliwiera i kilkutygodniowego Kacperka.

- Niektórzy mówią, że jesteśmy odważni. Jednak to nie kwestia odwagi, a prawdziwej chęci życia tak naprawdę, na maksa, a nie tylko przeżycia - mówi Tomek Stankiewicz.

Ania i Artur poznali się dwa lata przed wypadkiem. Po nim Artur Wachowicz został sparaliżowany i zaczął jeździć na wózku, którym porusza brodą. - Okazało się po wypadku, że te burze i wspólnie przeżyte przygody zaowocowały solidnym uczuciem. To była i jest miłość - mówi Artur.

Dziś Ania z Arturem są małżeństwem, mają córeczkę, Hanię. Stworzyli dom na własnych zasadach, w których ograniczenia i problemy są rozwiązywane niestandardowymi sposobami, bo - jak mówią - ich życie też jest niestandardowe. Większość obowiązków domowych i tych związanych z opieką nad córką wykonuje Ania. - Małżeństwo i rodzicielstwo daje nam niebywale dużo szczęścia, radości, satysfakcji, wzruszeń, ale też wyzwań i codziennego testowania siebie: cierpliwości i wytrwałości - mówi Ania Wachowicz.

Artur dodaje, że wychodząc na spacer z córką, nie musi się obawiać o to, czy ma wygodne buty, tylko czy bateria w wózku elektrycznym jest naładowana. Kiedy Hania się zmęczy, nie bierze jej na ręce, ale córka siada mu na kolanach. - Gdy Hania siedzi na moich kolanach, jest spokojna, jak nigdzie indziej. Może jeszcze jest za mała, by rozumieć pojęcie niepełnosprawności, ale to jak mi pomaga na co dzień i jak naturalnie się zachowuje przy mnie, daje obraz tego, że gdy chodzi o miłość, ograniczenia faktycznie nie istnieją - mówi Artur.

"Trzeba walczyć ze stereotypami"

Ania i Miłosz, Sylwia i Tomek, Ania i Artur z Hanią - to bohaterowie kampanii społecznej "Pełnosprawni w miłości", która wystartowała 24 grudnia. Organizuje ją Fundacja Avalon, która od 15 lat wspiera osoby z niepełnosprawnościami (OzN) oraz przewlekle chore. Kampania jest współfinansowana ze środków PFRON. Ma na celu zmianę postrzegania niepełnosprawności.

Jak mówi Krzysztof Dobies, dyrektor generalny Fundacji Avalon, projekt powstał z potrzeby przełamywania społecznego tabu związanego z seksualnością i rodzicielstwem OzN. - Wykluczenie ze sfery relacji intymnych i rodzicielstwa to jedna z najbardziej krzywdzących postaw, jakie powszechnie obserwujemy w polskim społeczeństwie w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami. Nie możemy zaakceptować odmawiania komukolwiek prawa do spełnionej miłości - mówi Krzysztof Dobies. - Nasza kampania ma zmieniać myślenie, przełamywać tabu oraz sprawić, by nie dziwił nas widok osoby z niepełnosprawnością z partnerem lub partnerką, czy także z dzieckiem. Takie stereotypy są tylko w naszej świadomości i trzeba z nimi walczyć.

Jak dodaje Krzysztof Dobies, do stworzenia projektu zaproszono trzy osoby z niepełnosprawnością ruchową wraz z bliskimi, które swoim życiem i działalnością zrywają z mitami i stereotypami. W materiałach promujących ideę kampanii pokazują swoje życie rodzinne i miłosne, takim jakie jest, bez koloryzowania.

- Jest wiele pytań, na które warto odpowiedzieć, aby zerwać ze społecznym tabu. Czy kobieta z niepełnosprawnością może zostać mamą? Czy sparaliżowana osoba może mieć wspaniałe życie rodzinne? Czy dziewczyna po amputacji może mieć życie partnerskie? Oczywiście! Osoby z niepełnosprawnościami prowadzą życie rodzinne i miłosne jak każdy - mówi Lusine Duryan, koordynatorka projektu Sekson, w ramach którego Fundacja Avalon realizuje kampanię "Pełnosprawni w miłości".

- W kampanii nie ograniczamy się do ogólników, ale poszukujemy różnych kontekstów, okazji, momentów, w których pokazujemy, że osoby z niepełnosprawnością ruchową spełniają się w roli rodzica, partnera - że są pełnosprawni w miłości. Wierzymy, że im więcej różnorodnych punktów widzenia, przykładów, opowieści, zostanie przedstawionych, tym lepiej trafimy do świadomości Polaków - dodaje.

Kampania nie tylko w telewizji

Ania Klecha, Miłosz Przybyłek, Sylwia i Tomek Stankiewiczowie oraz Ania i Artur Wachowiczowie z córeczką Hanią występują w spotach telewizyjnych i towarzyszącej kampanii sesji zdjęciowej. "Pełnosprawni w miłości" swoim zasięgiem obejmie nie tylko telewizję, ale też radio, media społecznościowe, internet, współpracę z influencerami oraz outdoor.

Fundacja Avalon jest jedną z największych organizacji pozarządowych w Polsce wspierających osoby z niepełnosprawnościami i przewlekle chore. Ma siedzibę w Warszawie, jednak swoim wsparciem obejmuje osoby potrzebujące z całej Polski. Fundacja oferuje pomoc potrzebującym w obszarze finansowym, a także prowadzi programy społeczne i edukacyjne, które mają na celu aktywizację OzN, a także zmianę postrzegania osób z niepełnosprawnościami w polskim społeczeństwie. Fundacja Avalon wspiera aktualnie ponad 12 tys. osób z całej Polski.

Dołącz do dyskusji: Ruszyła kampania społeczna "Pełnosprawni w miłości". Krzysztof Dobies: "ma zmieniać myślenie i przełamywać tabu"

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jutub
Bardzo ciekawa kampania!
odpowiedź
User
Magda
Że też takie rzeczy trzeba tłumaczyć.
odpowiedź
User
przegryw
Niestety w dzisiejszych czasach wystarczy mieć twarz poniżej średniej i już praktycznie nie ma szans na kobietę, a co mówić o niepełnosprawności...
odpowiedź