Trenerki fitness i medalista w skoku o tyczce z zarzutami od UOKiK. Za słabo oznaczali na Instagramie wpisy sponsorowane?

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca niejednoznaczne oznaczanie treści reklamowych trójce twórców instagramowych: Katarzynie Dziurskiej, Katarzynie Oleśkiewicz-Szubie oraz lekkoatlecie Piotrowi Liskowi. Chodzi o wpisy promujące m.in. produkty firmy Olimp Laboratories, której postawiono zarzut kryptoreklamy.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W komunikacie opisano, że prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął cztery postępowania, w których postawił zarzuty nieprawidłowego oznaczania materiałów reklamowych w mediach społecznościowych.

Zarzut kryptoreklamy postawiono spółce Olimp Laboratories zlecającej reklamy swoich produktów influencerom w social mediach. Według ustaleń UOKiK spółka zawierała z twórcami umowy, w których zobowiązywała się do zapłaty za publikację postów i relacji na Instagramie na temat produkowanych przez nią suplementów diety i innych produktów, a twórców namawiała do "stosowania niejasnych oznaczeń, sprzecznie do zaleceń komunikowanych od samego początku przez Urząd”. Influencerzy mieli bowiem oznaczać posty czy relacje takimi hashtagami jak: #olimpad #nazwaproduktu.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/falszywe-opinie-produkty-w-internecie-jak-odroznic-rady-uokik-zarzuty-opinie-pro-sn-marketing,7169845330953857a ##

- Stosowanie hashtaga składającego się z połączenia nazwy firmy z anglojęzycznym skrótem „AD” niewiele ma wspólnego z transparentnymi działaniami reklamowymi w internecie, zwłaszcza, że Olimp Laboratories w mailach do swoich partnerów biznesowych nawiązuje do „mocnego zainteresowania UOKiK poczynaniami influencerów na portalach Social Media” – zauważa prezes UOKiK.

„Influencerzy nie mogą bezrefleksyjnie słuchać reklamodawców”

Ponadto prezes UOKiK postawił zarzuty niejednoznacznego oznaczania materiałów reklamowych na Instagramie (zarówno tych zleconych przez spółkę Olimp Laboratories, jak i innych reklamodawców) trzem influencerom z branży fitness - Katarzynie Dziurskiej, Katarzynie Oleśkiewicz–Szubie oraz Piotrowi Liskowi.

Twórcy w swoich wpisach promują za wynagrodzeniem produkty różnych reklamodawców i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru tych postów oraz relacji.

- Zebraliśmy materiały, które potwierdziły, że nieoznaczanie postów komercyjnych w sieci nie wynika z zaniedbań twórców, a wytycznych reklamodawców. To niedopuszczalne i nie zamierzamy tego tolerować. Za nieprawidłowe oznaczanie treści sponsorowanych odpowiedzialność ponieść może zarówno sam influencer, jak i reklamodawca, z którym współpracuje - mówi Tomasz Chróstny.

- Influencerzy nie mogą bezrefleksyjnie robić tego, co im każe reklamodawca. Są przedsiębiorcami, co wiąże się nie tylko z wykonaniem usługi i otrzymywaniem wynagrodzenia, ale też z koniecznością przestrzegania obowiązków natury prawnej oraz dobrych obyczajów - dodaje prezes UOKiK.

 

Katarzyna Dziurska jest trenerką fitness, oferuje w internecie m.in. plany treningowe w modelu subskrypcyjnym. Jej profil instagramowy obserwuje 449 tys. użytkowników.

Katarzyna Oleśkiewicz-Szuba to utytułowana zawodniczka bikini fitness, na swojej stronie sprzedaje m.in. e-booki kulinarne, a jej profil na Instagramie ma 106 tys. followersów.

Z kolei Piotr Lisek uprawia zawodowo skoki o tyczce, ma w dorobku medale lekkoatletycznych mistrzostw świata i Europy, w 2016 roku zajął czwarte miejsce w konkursie na igrzyskach olimpijskich, jest rekordzistą Polski. Jego profil instagramowy śledzi 58 tys. internautów.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/nie-ufamy-influencerom-nachalna-promocja,7169853344327297a ##

W komunikacie UOKiK zaznaczono, że rozpoczęte postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

UOKiK ukarał 6 influencerów za brak współpracy

Postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów w mediach społecznościowych jest prowadzone przez UOKiK od jesieni ub.r. - Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco - tłumaczył wtedy Tomasz Chróstny.

- Przede wszystkim widzimy, że nasze działania informacyjne prowadzone od końca ubiegłego roku o rozpoczęciu piętnowania scamu w sieci przyczyniły się do pozytywnych zmian. Uruchomienie specjalnego adresu internetowego scam@uokik.gov.pl, na który każdy może zgłosić nieoznaczone współprace czy scamerskie treści - znacznie ułatwiło nam zbieranie pozyskiwanie informacji z rynku. W każdym miesiącu otrzymujemy kilkadziesiąt różnego rodzaju sygnałów - mówił prezes UOKiK portalowi Wirtualnemedia.pl na początku czerwca.

Za brak współpracy z UOKiK została ukarana grzywnami szóstka twórców. Mają zapłacić łącznie 139 tys. zł, z czego najwięcej Marek "Kruszwil" Kruszel (50 tys. zł ), Julia "Maffashion" Kuczyńska (30 tys. zł ) i Marcin Dubiel (25 tys. zł).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek