SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Po decyzji UOKiK-u Play będzie zwracał klientom ofert prepaidowych niewykorzystane środki

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał operatorowi sieci Play zwrot klientom ofert prepaidowych niewykorzystanych środków na ich kontach. Telekom nie będzie odwoływał się od tej decyzji, wnioskowanie o zwrot niezużytych środków umożliwi klientom pod koniec listopada

Article

We wrześniu 2016 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie niezwracania przez cztery największe telekomu niewykorzystanych środków klientom ofert na kartę.

W poniedziałek UOKiK poinformował, że zobowiązał spółkę P4, operatora sieci Play do wprowadzenia mechanizmu zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. Telekom ma to zrobić w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się decyzji, a wcześniej poinformować wszystkich klientów usług prepaidowych o takiej możliwości (osoby mające ponad 65 lat mają taką informację otrzymać SMS-owo).

W komunikacie UOKiK-u opisano, że we wzorcach umów usług przedpłaconych operator sieci zastrzegał, że w przypadku utraty ważności konta niewykorzystana kwota lub jednostki rozliczeniowe zostają anulowane. Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, było kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Natomiast jeśli konsument tego nie zrobił, bo np. zapomniał, a chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki. Według regulatora mogło go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli otrzymał lepszą ofertę.

- Kolejna decyzja dotyczy sieci Play, która nie oddawała swoim klientom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Działamy konsekwentnie i porządkujemy rynek nakazując operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług. Klienci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne oraz Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

Regulator powołuje się na obowiązujący od grudnia 2018 roku Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej zawierający przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług prepaidowych muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki. Mogą przy tym pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie.

UOKiK zaznacza, że zwrot niewykorzystanych środków za usługi prepaidowe od dawna obowiązuje już w krajach takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania.

Jak klienci Play mogą dostać zwrot?

Operator sieci Play nie zamierza odwoływać się od decyzji prezesa UOKiK. - Jako Play wprowadzamy korzystne dla klientów oferty i rozwiązania. Cieszymy się, że kwestia zwrotu pozostałych środków z doładowań została uregulowana oraz że mamy czas niezbędny na wdrożenie takiego mechanizmu. Klienci ofert na kartę i MIX będą mogli skorzystać z tego procesu pod koniec listopada - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Sylwerski z biura prasowego telekomu.

O zwrot niewykorzystanych środków za usługi prepaidowe mogą ubiegać się klient w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu ważności połączeń przychodzących. Powinien złożyć taki wniosek pisemnie, mailowo, telefonicznie lub w punktach sprzedaży Play.

Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania. W ciągu 30 dni od złożenia wniosku, niewykorzystane pieniądze zostaną przelane na rachunek bankowy wskazany przez klienta. Operator sieci Play może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną, przy czym UOKiK określił, że jej wysokość nie może jednak przekroczyć 20 zł.

- Praktyczny przykład: konsument doładował konto kwotą 50 zł. Była to oferta promocyjna więc otrzymał dodatkowe 25 zł i na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł . W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną - opisano w komunikacie UOKiK-u.

W drugim kwartale br. Play Communications zanotował spadek przychodów operacyjnych rok do roku o 0,2 proc. do 1,75 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 1,9 proc. zysk netto zmalał z 535,8 do 237,6 mln zł. Telekom na koniec czerwca miał 12,45 mln aktywnych klientów, w tym 8,99 mln abonentów i 4,35 mln użytkowników usług prepaidowych. W drugim kwartale wydał na marketing 19,2 proc. mniej niż rok wcześniej.

T-Mobile ma zwrócić środki, kara dla operatora Plusa

W lipcu br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że w ramach jego postępowania T-Mobile Polska zobowiązał się do zwrotu niewykorzystanych środków użytkownikom ofert prepaidowych. Zwrot mogą uzyskać klienci korzystający z usług T-Mobile od minimum 6 miesięcy.

Na początku br. w ramach tego postępowania UOKiK uznał, że Polkomtel, operator sieci telekomunikacyjnej Plus, naruszył interesy klientów, nie zwracając użytkownikom taryf prepaidowych niewykorzystanych środków. Firma ma zapłacić 20,43 mln zł kary.

- Konsumentów zachęcamy do składania reklamacji – każdy może się powołać na decyzję UOKiK i żądać zwrotu niewykorzystanych środków - dodano w komunikacie UOKiK-u.

- Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Arkadiusz Majewski, starszy specjalista w dziale komunikacji korporacyjnej w Polkomtelu.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Po decyzji UOKiK-u Play będzie zwracał klientom ofert prepaidowych niewykorzystane środki

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ert
Bardzo dobra decyzja.
odpowiedź