SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Francuski telekom Iliad chce przejąć Play, daje 39 zł za akcję

Play Communications 10 sierpnia dostał wstępną ofertę kupna 100 proc. jego akcji przez francuską firę telekomunikacyjną Iliad. Oferuje ona 39 zł za akcję Play

Article

- Spółka podkreśla, że negocjacje dotyczące potencjalnej transakcji są na wczesnym etapie, a ich wynik oraz prawdopodobieństwo pomyślnego zakończenia nie są pewne. Spółka poinformuje o kolejnych krokach podjętych w trakcie negocjacji w oddzielnych raportach bieżących - stwierdzono w komunikacie giełdowym Play.

- Bezpośrednią przyczyną podania informacji poufnej do wiadomości publicznej było ogłoszenie w dniu 21 Września 2020 r. przez Iliad Purple S.A.S., spółkę zależną w całości należącą do Iliad, wezwania do zapisywania się na sprzedaż 100% pozostających w obrocie akcji w spółce - dodano.

W wezwaniu Iliad Purlpe zaproponował 39 zł za akcję Play. Zaznaczono, że średnia arytmetyczna cen akcji Play, którymi handlowano na giełdzie przez ostatnie 6 miesięcy wynosi 30,6 zł. Tym samym cena w wezwaniu jest od niej o 27,4 proc. wyższa.

Zapisy do sprzedaży walorów Play będą przyjmowane od 19 października do 17 listopada. W wezwaniu pośredniczy biuro maklerskie Santander Bank Polska.

Główni akcjonariusze Play sprzedadzą akcje po 39 zł

Iliad poinformował, że rada dyrektorów Play zaaprobowała ogłoszenie wezwania na wszystkie akcje po 39 zł za sztukę oraz że koncern zawarł wiążącą umowę zakupu po tej cenie  40-proc. pakietu kontrolnego od dwóch "referencyjnych akcjonariuszy" polskiego telekomu.

- Nasza rada dyrektorów jednogłośnie zaaprobowała umowę, będąc mocno przekonana i jej strategicznym dopasowaniu oraz potencjale tworzenia wartości dla akcjonariuszy Play - uzasadnił Jean-Marc Harion, od połowy ub.r. prezes Play.

Francuski koncern zamierza sfinansować to przejęcie z posiadanych obecnie środków i finansowania dłużnego. - Transakcja ta sprawi, że Iliad stanie się szóstym co do wielkości operatorem telekomunikacyjnym w Europie [pod względem liczby abonentów telefonii mobilnej z wyłączeniem M2M] - skomentował Thomas Reynaud, CEO Iliad.

- Play i Iliad mają wiele wspólnego. Obie firmy weszły na ustabilizowane rynki telekomunikacji jako nowe podmioty kwestionując status quo, wprowadzając innowacyjne i proste oferty, które były w najlepszym interesie klientów. Dlatego też połączenie sił obu firm jest logicznym biznesowo ruchem. Po dokonaniu tej transakcji Play wkracza w nowy rozdział. Dokonania zespołu Play na rynku usług mobilnych są doskonałym fundamentem do dalszego rozwoju, w szczególności w segmencie stacjonarnych usług szerokopasmowych i ultra-szybkich usług szerokopasmowych, co do których iliad wniesie swoje doświadczenie. Cieszymy się, że iliad wkracza na polski rynek - zapewnił szef Iliad.

Iliad ma 26 mln klientów we Francji i Włoszech

W komunikacie prasowym Play poinformowano, że Grupa Iliad jest obecna we Francji i Włoszech, mając tam 26 mln klientów. Firma zatrudnia 11 tys. osób

Wyliczono też podobieństwa francuskiego i polskiego telekomu. - Play i iliad mają tą samą historię. Obie firmy weszły na swoje ustabilizowane rynki telekomunikacyjne jako ostatni gracze. Od tamtej pory rozwijały się niezwykle szybko i obu udało się zostać liderami na swoich rynkach, zachowując wciąż filozofię bycia challengerami - opisano.

- Play i Iliad wyróżniają się nieszablonowym podejściem do rynku telekomunikacyjnego. Play i Iliad mają wspólne DNA. Obie firmy posiadają silne marki oparte o wyraźne pozycjonowanie stosunku wartości do ceny. Innowacyjność, prostota i odpowiedzialność są podstawą strategii firm - dodano.

- Jesteśmy przekonani, że Iliad wesprze Play w utrzymaniu konkurencyjnej pozycji na polskim rynku oraz w inwestycjach w rozwój usług telekomunikacyjnych w Polsce, z korzyścią dla polskich klientów detalicznych oraz przedsiębiorców. Jednocześnie, jesteśmy w Play przekonani, że ta transakcja przyczyni się do międzynarodowego rozwoju grupy Iliad - podkreślono.

- Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione podobieństwa i korzyści, zarząd Play pozytywnie podchodzi do oferty złożonej przez iliad. Widzimy przed nami wiele ekscytujących wyzwań na polskim rynku, takich jak: rozwój technologii 5G, wdrożenie oferty sieci szerokopasmowej, rozwój usług chmurowych oraz zaproponowanie nowego podejścia do telewizji. Cieszymy się, że będziemy mogli podjąć te wyzwania z naszym nowym przyszłym udziałowcem - stwierdził Jean-Marc Harion.

Play od trzech lat na warszawskiej giełdzie

Głównymi akcjonariuszami Play są obecnie Tollerton Investment Limited (ma 24,58 proc. kapitału) i Kenbourne Invest (20,06 proc.).

W połowie 2017 roku Play zadebiutował na rynku głównym warszawskiej giełdy. W zeszły piątek jego kurs urósł o 7,4 proc. do 28,10 zł. Przy takiej cenie kapitalizacja telekomu wynosi 7,17 mld zł.

Play z minimalnym spadkiem wpływów w pandemii

W drugim kwartale br. wpływy Play Communications zmalały o 0,2 proc. do 1,75 mld zł, przede wszystkim wskutek spadku przychodów ze sprzedaży towarów (głównie urządzeń kupowanych przez klientów) o 14,4 proc. do 373,5 mln zł oraz spadku z usług w modelu prepaidowym o 6,2 proc. do 166,9 mln zł.

- Po okresie, w którym nasza uwaga skupiała się na zabezpieczeniu ciągłości działania i zapewnieniu wsparcia klientom w związku z pandemią COVID-19, w drugiej połowie drugiego kwartału stopniowo powróciliśmy do normalnego działania. 4 maja ponownie otworzyliśmy nasze punkty sprzedaży w centrach handlowych, a obecnie w naszej siedzibie pracuje blisko jedna trzecia pracowników - opisał w komunikacie prasowym Jean Marc Harion, prezes P4, głównej spółki zależnej Play Communications.

Za to wpływy firmy z usług w modelu abonamentowym zwiększyły się o 1,8 proc. do 1 mld zł, z innych usług - o 30,4 proc. do 51,9 mln zł (wpływ na to ma głównie przejęcie w połowie ub.r. Grupy S3 mającej sieć światłowodową i klaster data center.), a wpływy z połączeń między sieciami - o 11,9 proc. do 332,8 mln zł.

Dynamika przychodów w pierwszym kwartale br. była wyższa, więc w całym minionym półroczu wzrosły o 1,6 proc. do 3,5 mld zł.

12,45 mln aktywnych klientów, 59 tys. korzysta z Play Now TV Box

Na koniec czerwca br. Play miał 12,45 mln aktywnych klientów, wobec 12,51 mln rok wcześniej. Liczba abonentów wzrosła o 1,1 proc. do 8,99 mln, a użytkowników ofert prepaidowych zmalała o 4,5 proc. do 3,45 mln.

Z oferty Play Now TV Box korzystało 59,2 tys. klientów, wobec 17,6 tys. rok wcześniej.

W samym zeszłym kwartale ubyło 213,6 tys. użytkowników Play: 15,2 tys. abonentów i 198,4 tys. klientów prepaidowych, natomiast liczba użytkowników Play Now TV Box wzrosła o 11,8 tys.

W całym półroczu liczba klientów Play zmalała o 281,3 tys. W trzecim kwartale znacząco w górę z pewnością pójdzie liczba użytkowników prepaidowych, po tym jak telekom w zeszłym tygodniu sfinalizował przejęcie Virgin Mobile Polska za 59 mln zł.

Średni przychód miesięczny od abonenta (ARPU) w zeszłym kwartale wynosił 40,1 zł, a od użytkownika prepaidowego - 20,7 zł. Rok wcześniej było to odpowiednio 38,8 i 20,5 zł.

W efekcie łączne ARPU poszło w górę z 33,5 do 34,7 zł.

- Z powodzeniem uruchomiliśmy nowe plany mobilnego i domowego Internetu oferujące dostęp do 5G. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na proste rozwiązania komunikacyjne uruchomiliśmy pierwszą w Polsce własną usługę czatu RCS. Kontynuujemy również rozbudowę naszej oferty telewizyjnej o kanały informacyjne TVN dodane do naszych pakietów telewizyjnych, natomiast podpisanie umowy z Canal+ wkrótce wzbogaci ofertę Play Now TV Box o dostęp online do liniowych kanałów TV i bibliotek VOD Canal+ - wylicza Jean Marc Harion.

19 proc. mniej na marketing

Koszty operacyjne Play Communications w zeszłym kwartale wyniosły 1,35 mld zł, co wobec 1,22 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 1,9 proc. Wydatki na połączenia międzysieciowe, roaming i inne koszty usług poszły w górę z 442,1 do 464,7 mln zł, na deprecjację i amortyzację - z 221,3 do 240,4 mln zł, a koszty ogólne i administracyjne - z 217,7 do 236,5 mln zł. Natomiast koszty sprzedanego sprzętu zmalały z 348,8 do 310,4 mln zł.

Wśród kosztów ogólnych i administracyjnych te pracownicze poszły w górę o 14,6 proc. do 80,8 mln zł, a utrzymanie sieci i energię - o 23,1 proc. do 49,3 mln zł. Natomiast nakłady marketingowe ograniczono o 19,2 proc. do 27,8 mln zł.

W drugim kwartale pogorszyły się wskaźniki rentowności Play Communications: zysk operacyjny zmalał rok do roku z 418,6 do 382,1 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - z 644,3 do 630,2 mln zł, skorygowana marża EBITDA - z 36,6 do 35,9 proc., a zysk netto - z 253,8 do 237,6 mln zł.

- Nasze wyniki za pierwszą połowę roku świadczą o odporności naszego modelu biznesowego na sytuację związaną z pandemią. Generowanie gotówki pozostaje na dobrym poziomie pomimo spowolnienia przychodów operacyjnych i skorygowanej EBITDA z powodu niższej sprzedaży telefonów podczas lockdownu. Oczekujemy teraz na powrót ekonomicznego zaufania konsumentów w drugiej połowie 2020 r. - komentuje prezes P4

8,2 tys. stacji bazowych, 13 proc. populacji w zasięgu 5G

Na koniec czerwca br. Play miał 8 225 stacji bazowych, o 11,4 proc., w pierwszej połowie br. uruchomił 357 nowych, a 260 tylko w drugim kwartale.

W zasięg oferowanej przez telekom sieci 4G LTE jest już 99 proc. populacji kraju, natomiast 42 proc. stacji bazowych zostało uaktualnionych do standardu 5G Ready.

Na początku czerwca Play uruchomił sieć 5G na częstotliwościach z pasm 2100 MHz, początkowo w 33 miastach. W sprawozdaniu podał, że 5G Legacy jest obecnie dostępne w 58 miastach obejmujących 12,9 proc. populacji.

Mniejszy wzrost wpływów wskutek spadku sprzedaży smartfonów

W sprawozdaniu Play stwierdził, że jego całoroczne przychody wzrosną mniej niż o 2-3 proc. prognozowane na początku br.

- Ponieważ trudno będzie całkowicie skompensować sytuację z pierwszej połowy roku, przewidujemy niższy wzrost przychodów operacyjnych w całym roku 2020. Jednocześnie skorygowana EBITDA powinna nadal mieścić się w przedziale 2,5-2,6 mld zł. Bez zmian w naszych planach dotyczących gotówkowych nakładów inwestycyjnych, nasza perspektywa w zakresie generowania wolnych przepływów pieniężnych dla właścicieli kapitału własnego i w zakresie polityki dywidendowej pozostaje niezmieniona - wyliczył Jean Marc Harion.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Francuski telekom Iliad chce przejąć Play, daje 39 zł za akcję

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adrian
Dla obecnych udziałowców Play to szansa życia, żeby się tego pozbyć.
odpowiedź
User
Polak katolik
Dała Ci Era znać swym testamentem, byś się nie bawił polskim elementem...
odpowiedź
User
Czy tak będzie?
Mam nadzieje, że zniosą opłatę za wymianę karty SIM
odpowiedź