SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Plus nie ma 97 proc. zadowolonych klientów - myląca reklama z Mumio (wideo)

Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot Plusa z udziałem kabaretu Mumio informujący, że 97 proc. klientów infolinii tej sieci jest z niej zadowolonych, wprowadzał odbiorców w błąd.

Skarga, którą otrzymała Komisja Etyki Reklamy, dotyczyła spotu Plusa emitowanego jesienią br. (patrz wideo poniżej). Reklama, w której członkowie kabaretu Mumio jako pracownicy punktu obsługi tej sieci rozmawiają o poziomie satysfakcji jej klientów, stanowiła kolejną odsłonę serii komunikacyjnej rozpoczętej wiosną. Przy czym w poprzednich spotach członkowie Mumio wcielali się w rolę pracowników centrum Plusa badającego zadowolenie jego użytkowników w różnych miejscach i sytuacjach (obejrzyj dwie z tych reklam).

Natomiast w spocie, przeciwko któremu zaprotestował odbiorca, bohaterka na początku podaje konkretną liczbę: 97 proc. zadowolonych klientów Plusa. Dopiero pod koniec reklamy dodawane jest, że chodzi tylko o klientów… infolinii tego operatora. „Reklama dzieje się w salonie sieci, co nie ma żadnego związku z infolinią, poza tym nawet jeżeli przyjmiemy iż korzystanie z infolinii jest usługą, cyfra 97 proc. nie dotyczy ogółu klientów, lecz jedynie osób korzystających z infolinii i do tego wyłącznie tych, którzy zdecydowali się wziąć udział w ankiecie” - zauważył autor skargi. „W żadnym jednak wypadku nie można rozszerzać opinii tych osób na wszystkich klientów sieci ani tym bardziej sugerować w jakikolwiek sposób, że są oni zadowoleni z usług proponowanych przez sieć Plus GSM” - podkreślił.





Przedstawiciele Polkomtela, operatora sieci Plus, bronili się, twierdząc, że reklamę trzeba oceniać jako całość, a nie poprzez wyrywanie z kontekstu jej poszczególnych fragmentów. Zdaniem firmy na odbiór spotu przez widzów mocno wpływa obecność w nim członków Mumio. „Klienci nie mają wątpliwości, że scenki odgrywane przez kabaret nie mogą być w całości odbierane poważnie. Sama ich kompozycja (np. dżokej) i teksty są przykładem specyficznego humoru, charakterystycznego dla tego kabaretu” - ocenił operator.

Ponadto Polkomtel podkreślił, że na końcu reklamy wyświetlana są pełne i rzetelne informacje o przedmiocie i zakresie badania, z którego wynika, że Plus ma 97 proc. zadowolonych klientów. Spot był zresztą skierowany do tzw. przeciętnego konsumenta, czyli w świetle porządku prawnego obowiązującego w Unii Europejskiej - konsumenta wyedukowanego, rozważnego, krytycznego i świadomego swych praw.

Jednak Komisji Etyki Reklamy nie przekonały te wyjaśnienia. W konsekwencji komisja oceniła, że spot, którego dotyczyła skarga, naruszył kodeks branżowy. „Zarówno sceneria reklamy (akcja dzieje się w punkcie obsługi sieci Plus), jak i kwestie wypowiadane przez członków kabaretu Mumio odbierane są przez odbiorców reklamy, jako przekaz informujący, że ‘97 proc. klientów Plusa jest zadowolonych z usług tej sieci’. Dopiero ostatnia plansza reklamy wskazuje, że prezentowane w reklamie dane dotyczą wyników badania przeprowadzonego jedynie wśród klientów korzystających z infolinii sieci Plus” - opisał zespół orzekający. „W sytuacji gdy warstwa dźwiękowa reklamy, zawierająca informację: ’97 proc. zadowolonych klientów w Plusie’, nie jest tożsama z warstwą wyświetlaną na ekranie, mamy do czynienia z wprowadzeniem odbiorców w błąd” - ocenił.

Dołącz do dyskusji: Plus nie ma 97 proc. zadowolonych klientów - myląca reklama z Mumio (wideo)

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Cyfromaniak
97% nie jest cyfrą tylko liczbą.
odpowiedź
User
099max
Te reklamy choć jestem abonentem Plusa są żałosne,tak jak piszew artykule wyżej,specyficzny humor.
Mi ten humor przypomina humor z dedykacją dla debili.Ale to w końcu wizerunek Plusa,nie mój.
Szczególnie nowe reklamy w przedziale jadącego pociągu!!!Debilizm pierwszej klasy :)
odpowiedź
User
Krzysiek Zając
Moim zdaniem - sam pomysł całkiem dobry, ale 90% tych reklam jest po prostu przemęczonych przez Mumio - nikt nie jest w stanie wymyślić aż tylu genialnych spotów. A co do Rady Etyki Reklamy - jest to tylko stowarzyszenie, które za główny cel postawiło sobie utrudnianie życia twórcom reklam i doczepianie się na siłę do wszystkich najlepszych, najskuteczniejszych i na najwyższym poziomie reklam. Taki ręczny hamulec polskiej kreacji reklamowej. Dlatego tej organizacji osobiście nie szanuję i uważam ją za organ pasożytniczy.
odpowiedź