SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sieć Plus z 50 mln zł kary od UOKiK-u, powodem dodatkowe opłaty za pobieranie audio i wideo

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 50,63 mln zł kary na Polkomtel, operatora sieci telekomunikacyjnej Plus (firma należy do Cyfrowego Polsatu). Powód? Telekom od użytkowników kilku taryf mających wykupione pakiety internetowe pobierał dodatkowe opłaty za streaming treści audio i wideo, nie wyszczególniając tego na fakturach.

czekaj... Article

Postępowanie przeciw operatorowi Plusa zostało podjęte przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w grudniu 2018 roku po otrzymaniu zawiadomienie od klienta sieci, którzy skarżył się, że chociaż ma wykupiony pakiet internetowy, operator dolicza mu opłaty za pobieranie treści wideo.

UOKiK ustalił, że od 2013 do 2017 roku Polkomtel od użytkowników oferty Bezpieczny internet, Nielimitowany internet oraz Pakiet non stop pobierał dodatkowe opłaty za streaming treści audio i wideo, czyli słuchanie radia internetowego oraz oglądanie filmów i innych treści wideo. Stawka wynosiła 40 groszy za minutę transmisji

Te dodatkowe opłaty nie były wyszczególnione na fakturze, tylko widniały w rubryce: Połączenia i SMS-y wykonane w kraju.

Według UOKiK-u abonenci powinni mieć dostęp do wszystkich portali w ramach posiadanego pakietu internetowego. Wynika to z zasady tzw. otwartego internetu - każdy konsument powinien móc korzystać ze wszystkich jego zasobów na równych i niedyskryminacyjnych warunkach. Ponadto gdyby wiedział, że nie będzie to możliwe, mógłby nie zdecydować się na ofertę Polkomtelu.

Operator Plusa ma zapłacić 50,63 mln zł kary

UOKiK orzekł, że pobierając od 2013 do 2017 roku dodatkowe opłaty za streaming audio i wideo Polkomtel wprowadzał konsumentów w błąd, ponieważ dopiero, gdy klient przeanalizował biling, orientował się, że musi zapłacić za usługi multimedialne.

- W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych - komentuje Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.

Prezes UOKiK stwierdził, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożył karę wynoszącą dokładnie50 634 687 zł. Nakazał też spółce opublikować na swojej stronie internetowej oraz w swoich mediach społecznościowych oświadczenie wraz z linkiem do rozstrzygnięcia urzędu. Ponadto poinformował, że każdy klient Plusa, który zapłacił dodatkowo za transfer audio i wideo, może powołać się na decyzję UOKiK i złożyć reklamację, domagając się zwrotu opłat.

Decyzja nie jest prawomocna, Polkomtel może się od niej odwołać do sądu. Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Grupie Polsat, zapowiedział, że Polkomtel skorzysta z tej możliwości. - Nasi prawnicy analizują decyzję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale nie zgadzamy się ani z treścią rozstrzygnięcia, ani z wysokością kary - uzasadnił.

UOKiK w komunikacie podkreśla, że dostęp do internetu kupujemy na innych zasadach niż do telewizji, gdzie w ramach pakietu możemy oglądać jedynie wymienione w umowie kanały. Pakiet internetowy jest wielkością zużycia danych (np. 5 GB, 20 GB, oferta bez limitu), a liczba i typ stron, które możemy przeglądać, jest nieograniczona. W jego ramach konsument powinien móc korzystać ze wszystkich rodzajów transmisji danych bez dodatkowych opłat, a przedsiębiorcy nie powinni tego ograniczać. Odpłatny dodatkowo może być natomiast dostęp do niektórych platform VOD i streamingu muzycznego.

 

To kolejna kara nałożona przez UOKiK-u na Cyfrowy Polsat

Na początku stycznia br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Cyfrowy Polsat kary w wysokości 34,9 mln zł za działania w czasie Euro 2016 dotyczące dostępności niemieckich stacji ZDF i Das Erste w ofercie firmy.

W październiku ub.r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał kary w wysokości 16,7 mln zł nałożone przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za reklamy promocji SmartDom, które uznano za mylące.

Natomiast wiosną ub.r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel, operatora sieci Plus (firma należy do grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat), kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Przyczyną jest automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.

Z kolei pod koniec grudnia uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z maja br. uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.

Cyfrowy Polsat wziął 1 mld zł kredytu, zainwestował w Asseco

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła 8,61 mld zł przychodów sprzedażowych i 802,7 mln zł zysku netto. Na koniec września ub.r. miała sprzedanych 17,27 mln jednostkowych usług (RGU), co wobec 16,85 mln rok wcześniej daje wzrost o 2,5 proc.

W segmencie abonamentowym sprzedaż zwiększyła się o 3,8 proc. do 14,59 mln RGU, a w pionie prepaidowym zmalała o 4,1 proc. do 2,68 mln. Do grupy należą przede wszystkim Cyfrowy Polsat, Telewizja Polsat, Polkomtel oraz przejęte w ostatnich latach Netia i Eleven Sports.

Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, ma walory stanowiące 57,34 kapitału i dające 65,97 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Pod koniec listopada Cyfrowy Polsat w ramach umowy kredytowej pozyskał 1 mld zł kolejnego kredytu, który ma spłacić w jednej racie w marcu 2023 roku.

W połowie grudnia firma utworzyła program emisji obligacji o łącznej wartości nominalnej do 1 mld zł. Papiery dłużne będą wyemitowane na od 5 do 10 lat, firma chce je sprzedać w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Natomiast pod koniec grudnia za 1,17 mld zł przejęła 17,99 mln walorów firmy informatycznej Asseco stanowiących 21,68 proc. jej kapitału, dodatkowo 184,1 tys. (0,22 proc. kapitału) za 12 mln zł kupiła tymczasowo spółka Reddev należąca do Zygmunta Solorza.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Sieć Plus z 50 mln zł kary od UOKiK-u, powodem dodatkowe opłaty za pobieranie audio i wideo

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
M.
Niestety pokazuje to, jakie podejście do klientów (i biznesu w ogóle) reprezentuje Plus (i Cyfrowy Polsat zarazem).
Zbyt wiele zakusów na pieniądze nieświadomych ludzi, by uznać to za przypadek.
13 4
odpowiedź
User
walter
niezła nagonka na Solorza ostatnio.

Ciekawe dlaczego.
3 4
odpowiedź
User
Maxi
Ciekawe czy teraz Polsat będzie musiał zapałać jeszcze większą miłością do PiS/Dudy? Czy może Król Słońce zechce się postawić (wątpię)?
2 4
odpowiedź
User
privat
Niestety, ale firmy p. Solorza stosują różne sztuczki do naciągania swoich klientów. Np. tzw. darmowe usługi na początek umowy, a po miesiącu płatne, jeśli użytkownik zapomni lub nie wie jak je wyłączyć, co często nie jest proste i znaczna część użytkowników nie potrafi tego zrobić. Na dodatek brak jest szacunku dla klienta, np. wystawiając noty korygujące odsetkowe na kwotę 0,01 zł, co w przypadku klienta firmowego generuje koszt kilkaset razy większy. itd. itp.
3 1
odpowiedź
User
Wareczek97
Niestety pokazuje to, jakie podejście do klientów (i biznesu w ogóle) reprezentuje Plus (i Cyfrowy Polsat zarazem).
Zbyt wiele zakusów na pieniądze nieświadomych ludzi, by uznać to za przypadek.
Do ostatniego grosza będą kroić nieświadomych klientów. Plusy z bycia w Plusie można odczuć chyba tylko po odejściu stamtąd.
1 0
odpowiedź