SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

2019 rok na rynku prasowym, prognoza na 2020 (podsumowanie)

W kolejnej odsłonie naszej serii podsumowań bieżącego roku w mediach prezentujemy opinie ekspertów z obszaru prasa/magazyny. Komentarze przedstawiają opinie o mijającym roku oraz przewidują trendy na 2020.

Article


Marcin Biegluk, dyrektor generalny portfolio prasowego Ringier Axel Springer Polska


Wydarzenie roku: przetrwanie Ruchu i walka tej organizacji o przejście ze stanu krytycznego do stanu stabilizacji.

Sukces roku: uchwalenie europejskiej dyrektywy o prawach pokrewnych, a z polskiego ogródka: początek współpracy PBC i ZKDP.
Porażka roku: wycofanie się z polskiego rynku wydawnictwa Marquard.

Projekt roku: wprowadzenie w Polsce magazynu „Forbes Woman”. Nowe inicjatywy cieszą szczególnie, kiedy odnoszą sukces w trudnym otoczeniu. Projekt rentowny od pierwszego wydania, z ambicjami na przyszłość.

Człowiek roku: Olga Tokarczuk, fenomen polskiej noblistki cieszy również rynek prasy, który od dawna jest mocno powiązany z rynkiem książki i idei.

Trend roku: kolejny rok postępującej konsolidacji rynku, na którym można dostrzec umocnienie kilku graczy. Dalszy ciąg trudnej pracy w obszarze dystrybucji. Z pozytywów: pierwsze poważne sukcesy płatnych treści w ofercie digital na naszym rynku.
Prognoza: raczej ewolucja niż rewolucja, stabilizacja trendów sprzedażowych i przychodowych z obszaru rynku reklamowego.


Alex Sorg, CEO Burda International Poland

Wydarzenie/Sukces roku:
25-lecie ELLE na polskim rynku. Magazyn ELLE był pierwszym międzynarodowym brandem wprowadzonym na rodzimy rynek. Przez te 25 lat przeszedł wiele przeobrażeń, ale wciąż jest bardzo stabilny i nieustannie się rozwija. Dziś, po tym ćwierćwieczu, ELLE to cały ekosystem: ELLE Decoration, ELLE MAN, elle.pl (które generuje milionowe odsłony i na rynku urodowym i modowym jest na podium w Polsce. To także konferencja ELLE About Fashion, na którą bilety wyprzedały się w godzinę, impreza i nagrody ELLE Style Awards oraz ELLE Beauty Awards oraz niezwykle rozwinięte social media brandu. Dlaczego w obliczu znikania pewnych licencji z rynku ELLE ma się świetnie? Bo ta marka jest zarządzana niezwykle kreatywnie, z mocnym wyczuciem rynku i światowych trendów, ale z równie wielką pokorą wobec odbiorców.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku: Zamknięcie magazynów Marquarda

Akcja/projekt roku: W grudniu przygotowaliśmy specjalny numer magazynu ,,Gala”, pod hasłem ,,Pomagajmy bo warto!”. Bohaterami tego wydania były gwiazdy i osoby szczególnie zaangażowane w niesienie pomocy innym. Wydaniu towarzyszy akcja w serwisie gala.pl. Jednym z jej elementów jest głosowanie, w którym czytelnicy i użytkownicy oddając swój głos zdecydują, której Fundacji pomożemy. Numer ten odbił się szerokim echem wśród odbiorców. Dostaliśmy mnóstwo listów i podziękowań zarówno od czytelników, jak i fundacji i stowarzyszeń działających charytatywnie.

Człowiek roku: Olga Tokarczuk, nasza noblistka. Wspaniały przykład tego, że nasza literatura potrafi ujmować i chwytać nie tylko za słowiańskie serca.

Trend roku: Rozwój e-commere. Wierzymy, że właśnie e-commerce jest najsilniejszym trendem w naszej branży. Ruszyliśmy z naszym serwisem Kultowy.pl, który już staje się jednym z naszych istotnych źródeł dochodu. Przyszłość widzimy w cross-sellingu. Na pewno internet jest dziś głównym punktem naszej strategii monetyzacji  grup, do których docieramy. Oczywiście nie każdy umie monetyzować swoje zasoby, ale my już się nauczyliśmy. Stawiamy na jakość kontentu, zasięgi naszych  silnych  międzynarodowych marek oraz rozwój produktów w oparciu o dane. Mamy dziś ponad 10 mln użytkowników w bardzo dobrej, konsumenckiej target grupie. Dzięki technologii, jesteśmy już nie tylko wydawcą, który oferuje swoją marketingową przestrzeń, ale staliśmy się też market placem dla klientów B2B i B2C. Przykładem, jak to działa niech będzie czytelniczka ELLE, która dotąd w magazynie widziała piękną sukienkę, szła do sklepu i ją kupowała. Dziś ta kobieta, jadąc metrem, widzi sukienkę na elle.pl i natychmiast kupuje ją online. Tego dokonały nowe technologie i w tę stronę idzie świat.

Prognoza na 2020 roku: Zmieniły się zarówno media jak i kanały konsumpcji. Weekendowe zamknięcie galerii handlowych dodatkowo wzmocniło ten trend. 2020 rok będzie rozwijał to, co już się zaczęło, czyli przejście na zakupy przez telefon i dalszy rozwój całego e-commerce. Burda Media wie to od dawna, bo naszym założeniem jest słuchanie, co się dzieje wokół i reagowanie na zmiany. Burda globalnie przenosi główny ciężar inwestycji na stronę digitalu, zarówno od strony redakcyjnej, jak i sprzedażowej. Powstają dedykowane tym zmianom platformy czy zespoły, które tworzą dla klientów projekty wyłącznie dla tego obszaru. Tego właśnie oczekują nasi partnerzy biznesowi, którzy nie są już zainteresowani reklamowaniem się wyłącznie w jednym tytule prasowym. Czekają na zintegrowane oferty, wykorzystujące siłę wszystkich naszych nośników i rozbudowane o działania wspierające, jak eventy, targi, konferencje, akcje w internecie. Magazyny online zdecydowanie zyskują na znaczeniu w biznesie, dlatego ich rozwój będzie w najbliższym czasie priorytetem naszej strategii. Nie znaczy to jednak, że rezygnujemy z wydań papierowych. Elle, Glamour, Gala, National Georgaphic (właśnie świętowaliśmy 20 lecie w NG w Polsce), Claudia czy Focus, to silne marki i niezwykle mocno zakorzenione w świadomości czytelników. To one stanowią i będą stanowić trzon naszego wydawnictwa.


Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, wydawnictwo Gremi Media


Wydarzenia roku: film braci Sekielskich „Tylko nie mów nikomu”

Sukces roku: sukces filmu Sekielskich

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku: wycofanie się z polskiego rynku Marquarda

Akcja/projekt roku: "Tylko nie mów nikomu"

Człowiek roku: Tomasz Sekielski

Trend roku: crowdfunding

Prognoza na 2020 rok: burzliwy rok w polityce i mediach, destabilizacja państwa


Jerzy Wójcik, wydawca "Gazety Wyborczej", Grupa Agora

Akcja /Projekt Roku: transformacja cyfrowa "Financial Times", która pozwoliła gazecie z dość ograniczoną grupą odbiorców wydania papierowego zamienić się w produkt, który w formie cyfrowej trafia do dużo szerszego grona czytelników, zachowując jednocześnie swoją autentyczność. W tym roku zespół gazety ogłosił, że ma już milion czytelników płacących za treści i osiągnął stawiany sobie cel w zakresie subskrypcji, rok przed terminem. To gigantyczny sukces nie tylko pod względem liczby sprzedanych prenumerat, a także umiejętności dotarcia do całkiem nowych odbiorców. Co ważne, "FT" nie spoczywa na laurach i wciąż rozwija swoją obecność w świecie cyfrowym - ze świetnymi efektami eksperymentuje ostatnio z podcastami, a niedawno postanowił wprowadzić swój pierwszy płatny podcast, którego mogą słuchać jedynie użytkownicy płacący za prenumeratę dziennika w jego cyfrowej lub papierowej formie.
 
Sukces Roku: przekroczenie przez "Gazetę Wyborczą" progu 200 tys. prenumerat cyfrowych - takim wynikiem może się pochwalić tylko czołówka prestiżowych tytułów prasowych z całego świata, której przewodzi "NYT". Pięć lat temu weszliśmy w świat internetu - dziś to nasz żywioł; odnaleźliśmy w nim optymalny model biznesowy dla jakościowego medium jakim jest „Wyborcza”. Cały czas pracujemy nad naszą ofertą, coraz lepiej znamy zwyczaje oraz potrzeby naszych prenumeratorów i staramy się na nie odpowiadać. Jesteśmy dumni, że po 30 latach istnienia „Gazeta Wyborcza” nadal jest drogowskazem i przyjacielem dla kilkunastu milionów Polek i Polaków różnych pokoleń.

Człowiek Roku: dziennikarze śledczy "Gazety Wyborczej", Onetu i TVN24. Dzięki ich pracy i artykułom poświęconym kolejnym aferom poznajemy jeszcze wyraźniej prawdziwe oblicza wielu spraw, wielu polityków i grup społecznych. To kwintesencja zawodu dziennikarza. Cieszę się, że ich pracę docenia nie tylko branża, m.in. w konkursie Grand Press czy w konkursie o Nagrodę Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego, ale też czytelnicy i widzowie.

Trend Roku: ekonomia subskrypcji, w której samo posiadanie staje się mniej istotne, a ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej jest uzyskiwanie dostępu. To widać wyraźnie od kilku lat na przykładzie rozwoju subskrypcji cyfrowych prasy. Teraz zaczyna to być również widoczne w świecie coraz popularniejszych podcastów.

Wydarzenie roku: "Gazeta Wyborcza" liderem najsilniejszych medialnie marek w Polsce. Wysokie miejsce w czołówce rankingu Top Marka 2019 zajęły również m.in. TVN i Polsat. Obecność mediowych brandów w największym badaniu marek w polskich mediach, w tym "Wyborczej" - na czele, to niebywały sukces. Tym bardziej, ze tegoroczna edycja badania objęła aż 500 marek z 50 branż, a media zmierzyły się na liczbę publikacji z tak znanymi markami, jak choćby PGE, Audi, BMW, Mercedes czy Orlen.

Prognoza na 2020 rok: W 2020 głównym trendem na rynku prasowym będzie dalszy rozwój subskrypcji cyfrowych. Spodziewam się również ograniczenia spadków na rynku prasy tradycyjnej. Obecnie coraz lepiej widać jak bardzo serwis prasowy i wydanie papierowe tytułu prasowego wzajemnie się uzupełniają i tworzą całość. Ten trend będzie się jeszcze nasilać.
W centrum uwagi każdego wydawcy jest czytelnik - to od niego w świecie funkcjonującym w ekonomii subskrypcji pochodzi większość przychodów wydawcy prasowego i to od niego zależy jego przyszłość. Dlatego w "Gazecie Wyborczej" przeszliśmy do kolejnego etapu strategii cyfrowej, którego głównym hasłem jest "reader first". Ma to wymiar nie tylko teoretyczny, ale wręcz ekonomiczny - przychody ze sprzedaży treści "Gazety Wyborczej" utrzymują się w trendzie wzrostowym.

Porażka/kryzys/rozczarowanie: Z przykrością obserwuję, że sprawcza moc mediów jako czwartej władzy jest w Polsce obecnie istotnie mniejsza. Kryzys wiarygodności mediów związany ze zjawiskiem fake news sprawił, że oddziaływanie informacji na temat wielkich afer, korupcji czy skandali opisywanych przez najlepsze zespoły dziennikarskie ma słabsze oddziaływanie społeczne niż kiedyś.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 2019 rok na rynku prasowym, prognoza na 2020 (podsumowanie)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Piotr
Destabilizacja Państwa Polskiego? Nie mam żadnych wątpliwości co do tego, że tzw. "wolne media" od roku 2015 ciężko pracują, aby Polskę zdestabilizować, ale tak jak w latach poprzednich, tak i w roku 2020 ta "sztuka" się nie powiedzie.
13 6
odpowiedź
User
Sylwia
Lubię czytać złożone wypowiedzi w których zawarte jest wiele przemyśleń. Które pochłania się z ciekawością.

Brawo dla: Marcin Biegluk, Alex Sorg oraz Jerzy Wójcik!
1 8
odpowiedź
User
Daj spokój
Po raz kolejny chwalą siebie. Po co to komu poza nimi?
15 0
odpowiedź
User
dzien dobry
lata lecą a przy żłobie wciąż te same typy miałkie i oportunistyczne
2 0
odpowiedź
User
Alex
To raczej koncert życzeń, nie podsumowanie.
2 0
odpowiedź