SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa Vectra podnosi opłaty kolejnym abonentom

Kolejna grupa abonentów Grupy Vectra otrzymuje informację o wyższych opłatach. Zaczną obowiązywać od października. Biuro prasowe operatora informuje Wirtualnemedia.pl, że chodzi o nielicznych klientów sieci kablowej Multimedia Polska. 

Salon sieci kablowej VectraSalon sieci kablowej Vectra

Informacja o podwyżkach jest rozsyłana listownie i drogą e-mailową. Firma zauważa w korespondencji, że według Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszym półroczu 2023 roku, odnotowano inflację na poziomie 15 proc. rok do roku. Podwyżki obejmują także osoby z umowami na czas określony.

- Wspomniana kwestia, dotycząca nielicznej grupy Klientów Multimedia Polska, to kontynuacja procesu waloryzacji opłat, który z powodów technicznych jest rozłożony w czasie - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Vectry, która jest właścicielem sieci Multimedia Polska. Informacje o podwyżkach miały trafić do klienta tego operatora już w lipcu, ale nie było to możliwe z przyczyn technicznych. Wówczas o wyższych cenach poinformowano abonentów Vectry.

Vectra z klauzulami modyfikacyjną i waloryzacyjną  

Jesienią 2022 roku Vectra i przejęta przez nią sieć kablowa Multimedia Polska wprowadziły klauzule modyfikacyjną i waloryzacyjną. Pierwsza pozwala na podwyższenie cen z możliwością bezkarnego wypowiedzenia umowy przez abonenta. Druga uprawnia firmę do waloryzacji opłat abonamentowych o wartość półrocznego lub średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Jeżeli ceny zostaną podniesione o wskaźnik inflacji, to abonent nie może bez konsekwencji rozwiązać umowy.

Na początku roku operator skorzystał z tych zapisów po tym jak GUS poinformował, że w ub.r. ceny poszły w górę średnio o 14,4 proc. Nie wszyscy klienci Vectry i Multimedia Polska zaakceptowali taki stan rzeczy. Niedawno informowaliśmy, że od stycznia do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło 140 skarg na podwyżki związane z wprowadzonymi klauzulami. UOKiK poinformował, że „postępowania wyjaśniające są  w toku”.

Szerszego komentarza dotyczącego podwyżek Vectra udzieliła w lipcu. - Rozumiemy, że inflacja i wciąż rosnące koszty życia budzą wiele emocji i w negatywny sposób wpływają na nas wszystkich. Jako firma goszcząca w milionach domów naszych klientów zawsze jesteśmy blisko nich, dzięki czemu bardzo dobrze zdajemy sobie sprawę z wyzwań, z którymi się mierzą. Niestety przed tymi samymi problemami co oni stoją dziś wszyscy przedsiębiorcy w naszym kraju. Wysoki poziom inflacji i wciąż rosnące koszty są największymi wyzwaniami dotykającymi obecnie każdą firmę w Polsce. Dlatego też stajemy wobec konieczności podjęcia trudnej decyzji o urealnieniu naszych opłat. Nie była ona łatwa, lecz pozwoli nam nadal zapewniać naszym klientom usługi na poziomie, jakiego od nas oczekują - przekonywał operator.

Zobacz także: Klienci Vectry skarżą się do UKE na podwyżkę cen. Czy takie pisma mają sens?

Klienci objęci nowym cennikiem będą musieli płacić najczęściej o 10 – kilkanaście złotych więcej. W przypadku większej liczby wykupionych usług, podwyżka może być bardziej dotkliwa.  - Waloryzacja cen nastąpi od września 2023 r. i będzie dotyczyć niewielkiej części naszych klientów, którzy dotychczas nie byli objęci waloryzacją, a zmieniali lub podpisywali nowe umowy i których umowy uwzględniają stosowne zapisy. Wszyscy klienci byli informowani o obecności klauzuli waloryzacyjnej i jej znaczeniu podczas podpisywania nowych umów lub dokonywania zmian w aktualnych umowach. Poziom waloryzacji wynika bezpośrednio z podawanego przez GUS półrocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych opublikowanego w dniu 14.07.2023 r. i wynosi 15,0 proc. – wyjaśniała w lipcu Vectra.

22 mln zł kary dla Vectry

W styczniu prezes UOKiK nałożył na Vectrę 22,23 mln zł kary za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w oparciu o które firma podniosła opłatę za telewizję i internet. - Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - tłumaczył wtedy Tomasz Chróstny.

Firma odwołała się od grzywny do sądu. Zapewniła, że jej działania są zgodne z prawem. - Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości - tłumaczyła nam Justyna Grzelak, PR managerka firmy.

Grupa kapitałowa Vectra w ub.r. zwiększyła przychody o 3,4 proc. do 1,61 mld zł, natomiast jej wynik netto poszedł w dół ze 196,3 mln zł zysku do 131,8 mln zł straty. Firma ma 2,5 mld zł zadłużenia kredytowego, a liczba jej pracowników zmalała o ponad 250 - wynika z z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Dołącz do dyskusji: Grupa Vectra podnosi opłaty kolejnym abonentom

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dorota
My z mężem w styczniu rezygnujemy z tej telewizji bo to oszuści mieliśmy płacić 106 a teraz płacimy 170 złoty i jeszcze doliczają przez internet opłatę za przelew i kupujemy zwykła antenę odradzam innym a jak chcesz zerwać umowę to jest kara pieniężna a ciągle są jakieś naprawy i przerywają internet i telewizję nie polecamy tej firmy
odpowiedź
User
YahuDJ
Doigrał się...
odpowiedź
User
Zgk
Umowy z możliwością waloryzacji o inflację, ok. Zgadzasz się podpisując taka umowę, nie masz alternatywy więc są górą. Mozesz sie spodziewac podwyzki za rok, jednak nie , wprost niesamowitym chamstwem tej firmy jest waloryzacja po 2 miesiącach od podpisania umowy.
odpowiedź