SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polacy oglądają wideo średnio 4,5 godz. dziennie. Pół godziny w sieci, coraz częściej na Tik Toku

Niemal pół godziny dziennie na oglądanie treści wideo na urządzeniach cyfrowych poświęcają Polacy na smartfonach, tabletach i laptopach. Najwięcej na YouTube, Facebooku lub Instagramie, a coraz częściej również na Tik Toku - wynika z danych Nielsen Media jednoźródłowego pomiaru tv oraz streamingu wideo w sieci.

Article

Informowaliśmy już, że firma Nielsen Audience Measurement będzie oferować pomiar oglądalności telewizji w internecie za pomocą streaming meter. To router, który przez wifi będzie mierzyć korzystanie z treści wideo.

Z pierwszych danych dotyczących oglądania treści wideo w internecie wynika, że codziennie co trzeci Polak ogląda treści wideo na urządzeniach cyfrowych, co przekłada się na prawie pół godziny dziennie spędzane przed ekranem telefonów lub laptopów na streamingu treści wideo.

- Nielsen Media Polska prezentuje pierwsze dane pochodzące z jednoźródłowego pomiaru widowni tradycyjnej telewizji linearnej oraz streamingu wideo na urządzeniach takich jak: smartfony, laptopy, tablety czy telewizory podłączone do internetu. Konsekwentnie realizujemy nasz projekt Total Video w Polsce, w którym finalnie będziemy monitorować wszystkie treści wideo, pojawiające się na dowolnym ekranie i oglądane w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie - podano w komunikacie przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl.

Z udostępnionych danych wynika, że przed ekranem telewizora nadal sporo czasu spędza grupa wiekowa 55+, co stanowi w ich przypadku 97 proc. czasu oglądania. Pokolenie Z (13-24 lata) przed telewizorem spędza 55 proc. czasu, pozostałe 45 proc. - głównie przed smartfonem, ale też komputerem czy tabletem.

Najpopularniejszy YouTube

Najczęściej treści wideo Polacy oglądają na YouTube na smartfonach, tabletach, komputerach. Popularne są także media społecznościowe: Facebook oraz Instagram czy TikTok (najczęściej wideo oglądają na urządzeniach mobilnych). Typowe platformy wideo z długimi formami typu filmy czy seriale chętniej są oglądane na telewizorach (chodzi o np. Netflix, TVN Player czy Iplę).

Pierwsze publikowane dane obejmują czas od 1 do 21 września 2020. W tym okresie udział ekranów w dobowym czasie oglądania wyniósł odpowiednio: telewizor - 89 proc., smartfon - 5 proc., laptop – 5 proc., tablet – 1 proc.

Natomiast średni dobowy czas oglądania w podziale na urządzenia pokazuje, że Polacy najwięcej czasu spędzają przed telewizorem – 3 godziny i 52 minuty, smartfonem - 16 minut, laptopem - 12 minut, tabletem – 2 minuty. W podziale na kategorie wiekowe widać, że telewizor najczęściej osoby 55+, a najwięcej, bo aż 45 proc. czasu na urządzenia mobilne poświęca pokolenie Z (13-24 lata).

Właścicielem najczęściej oglądanej platformy streamingowej  jest Google (Youtube) stanowiący 36,4 proc. całej oglądalności streamingu na urządzeniach mobilnych. Na drugim miejscu jest Facebook (z Facebookiem i Instagramem) osiąga łącznie 16,6 proc. udziału. Kolejne to: TikTok - 4,8 proc., Netflix - 4,5 proc., CDA - 3,2 proc.

Do 2021 roku pomiar na podstawie 3,5 tys. gospodarstw

Agnieszka Gosiewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Media w Polsce przekazała nam, że firma będzie kontynuować rozszerzanie panelu i instalację mierników streaming meter.

- Planujemy, aby do 2021 roku panel liczył 3,5 tys. gospodarstw domowych, a więc ok. 10 tys. osób. 1000 gospodarstw w panelu będzie objętych także pomiarem streamingu, ale docelowo chcemy, aby każde gospodarstwo z szerokopasmowym dostępem do internetu wyposażone było także w streaming meter. Dzięki jednoźródłowemu panelowi możemy lepiej zrozumieć zjawisko współkonsumpcji mediów. To cenna wiedza dla marketerów i reklamodawców, którzy skuteczniej docierają do swoich odbiorców. A dla widzów szansa na coraz ciekawsze treści. Zatem zyskuje cały rynek - zaznacza.

Jednoźródłowy pomiar Nielsen Media jest realizowany dzięki urządzeniu streaming meter, które w sposób pasywny mierzy wszystkie aktywności streamingowe wykorzystujące sieć internetową w gospodarstwie domowym. Miernik wykrywa aktywność streamingową w domowej sieci, identyfikuje urządzenie oraz źródło streamingu według domeny. Daje to informacje kto, przez jaki czas, na jakich urządzeniach i jakie treści ogląda.

Aktualnie panel Nielsen Media liczy 2540 gospodarstw domowych i obejmuje ok. 7000 osób. Polska, po Szwecji, jest jednym z pierwszych europejskich rynków posiadających dane dla streamingu wideo.

Kilka dni temu jako pierwsi informowaliśmy, że od początku października firma Gemius oraz Polskie Badania Internetu mają oferować jednoźródłowy pomiar mediów: radia, internetu oraz telewizji.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polacy oglądają wideo średnio 4,5 godz. dziennie. Pół godziny w sieci, coraz częściej na Tik Toku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl