Polacy przestali się bać zakupów

W kwietniu br. sprzedaż detaliczna, w ujęciu rocznym,  wzrosła o 8,4 proc. - podał GUS.

pr
pr
Udostępnij artykuł:

- Motorem napędowym naszej gospodarki w 2014 roku będzie spożycie prywatne. Świadczą o tym dane dotyczące sprzedaży detalicznej w ciągu 4. miesięcy br. Jej wzrost w kwietniu o 8,4 proc., nawet uwzględniając, że fakt, iż mieliśmy w tym miesiącu Święta Wielkanocne, a także to, że baza z analogicznego miesiąca ubiegłego roku była niska, należy uznać za bardzo wysoki.Warto odnotować, że poza paliwami, których sprzedaż tak w cenach bieżących, jak i w cenach stałych od wielu miesięcy spada, solidnie przyspieszyła sprzedaż wszystkich pozostałych produktów. Gospodarstwa domowe ciągle chętnie robią zakupy w niewyspecjalizowanych sklepach. Jednak wyraźnie zwiększa się ich zainteresowanie zakupami żywności i napojów poza super- i hipermarketami, gdzie sprzedaż detaliczna wzrastała w kwietniu  wolniej niż w normalnych sklepach. Dynamicznie zwiększyła się też sprzedaż samochodów. W pierwszym kwartale napędzana była ona korzystnymi przepisami podatkowymi (VAT). Ale i w kwietniu, mimo wygaśnięcia tych przepisów,  utrzymała się wysoka dynamika sprzedaży samochodów.  A to oznacza, że gospodarstwa domowe zdecydowanie wracają do zakupów także tej grupy towarów.Ciągle rośnie również sprzedaż odzieży i obuwia, a także, w nieco mniejszym stopniu, mebli, RTV i AGD.Tak dobre wyniki sprzedaży detalicznej w kwietniu zapowiadają, że w drugim kwartale br. wzrost PKB może być wyższy niż w pierwszym kwartale, kiedy wyniósł 3,3 proc. - komentarz dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana