SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Polka strażniczką domowego budżetu. „Rozsądniej zarządzają pieniędzmi”

Jak kobiety i mężczyźni widzą siebie w labiryncie domowych wydatków, rachunków za media, paragonów i planów finansowych na kolejne miesiące? Jak są postrzegane przez swoich partnerów, współmałżonków, przedstawicieli płci przeciwnej? Czy w Polsce trwa finansowa wojna płci i kto w niej zwycięża? Na te pytania odpowiada badanie SW Research na zlecenie MAM.

fot. Shutterstock.com Article

Ponad 50% ankietowanych kobiet stwierdziło, że to one rozsądniej zarządzają pieniędzmi. 39% uznało, że płeć nie ma w tym zakresie znaczenia, ale tylko 7% wskazało przewagę mężczyzn.

Mężczyźni zapytani o to samo, wykazali większą tendencję do myślenia „równościowego”. Dla 47% ankietowanych Polaków rozsądek w sprawach finansowych nie ma związku z płcią, 32% wskazało samych siebie, natomiast 17% dostrzega w tym obszarze wyższość kobiet.

Mniej więcej 1/3 kobiet wskazuje mężczyznę jako główną osobę utrzymującą gospodarstwo domowe. Również niespełna 1/3 wskazuje jako głównego „chlebodawcę” samą siebie. Panowie mają na ten temat zupełnie inne zdanie – 52% uważa, że to oni utrzymują dom, a tylko niecałe 9% przyznaje się do swojego mniejszego wkładu w domowy budżet oraz życia na utrzymaniu kobiety. Mniej więcej 1/3 Polek i Polaków wskazuje, że na utrzymanie ich gospodarstwa domowego łożą po równo kobiety i mężczyźni.

50% mężczyzn deklaruje, że zdarzało im się utrzymywać swoją partnerkę, w stosunku do 30% kobiet deklarujących utrzymywanie swojego partnera. Z drugiej strony 43% kobiet stwierdziło, że była w przeszłości zależna finansowo od swojego partnera, do czego przyznaje się już tylko 30% mężczyzn.

Wojna płci jest bardzo widoczna w rozbieżnościach zdań kobiet i mężczyzn na temat tego, w czyjej gestii leży planowanie miesięcznego budżetu. Panie są jednoznacznie przekonane o swojej odpowiedzialności za plany budżetowe na nadchodzący miesiąc – 60% uważa, że to one planują domowy budżet, a jedynie 3,6% z nich przekazuję tę odpowiedzialność swoim partnerom. Opinia mężczyzn jest nieco inna – 35% uważa, że to oni są głównymi planistami finansowymi, a jedynie 16% pokłada wiarę w zdolności kobiet w zakresie planowania. W równość płci wierzy w tej materii blisko 30% kobiet i 40% mężczyzn.

Gdy w grę wchodzą większe kwoty, dla prawie połowy Polek i Polaków (dokładnie 47% w przypadku obu płci) istotna jest obopólna zgoda – większe wydatki planowane są wspólnie. W przypadku pozostałej części badanych – niemal połowy (pomijając osoby prowadzące gospodarstwa domowe samotnie i takie, które nie miały zdania na ten temat) - znów widać olbrzymią niezgodność. Panowie są przekonani o swojej własnej decyzyjności – 40% uważa, że to oni dokonują takich planów samodzielnie, a jedynie 6,6% oddaje je w ręce kobiet. Panie jednoznacznie się z nimi nie zgadzają, twierdząc, że planowanie dużych wydatków leży najczęściej w ich rękach (36,4%).

Respondenci pytani o to, kto ich zdaniem jest bardziej konsekwentny w realizacji założonych dla budżetu domowego planów, generalnie wskazywali na siebie (50% kobiet i 34% mężczyzn) lub wykazywali się wiarą w równość płci (28% kobiet i 37% mężczyzn). Zdecydowanie rzadziej wskazywali na płeć przeciwną (13% kobiet i 15% mężczyzn).

Deklarowany przez Polki rozsądek w kwestiach finansowych znajduje potwierdzenie w opiniach obu płci na temat tego, komu częściej zdarza się podejmować decyzje zakupowe uznawane za nierozważne. To mężczyźni, nie zaś kobiety, zarówno w ocenie kobiet (24%), jak i swojej własnej (24%), przy wydawaniu pieniędzy działają bardziej impulsywnie i mniej rozważnie. Paniom zdarza się to o wiele rzadziej, ale co ciekawe, patrzą na siebie dużo bardziej krytycznie niż patrzą na nie mężczyźni – 21,5% kobiet uważa, że to im nierozważne decyzje finansowe zdarzają się najczęściej (w stosunku do 17% panów).

Rozsądek finansowy Polek przejawia się również w niskiej tendencji do zadłużania się. Generalnie Polacy obu płci najczęściej stwierdzają, że ten problem ich nie dotyczy (38%), ale jeśli już się pojawia, częściej dotyczy mężczyzn, niezależnie od wieku czy stanu majątkowego.

Połowa kobiet wskazała siebie jako lepiej zarządzające pieniędzmi, w porównaniu do ok. 1/3 wskazujących je mężczyzn.

Jako „strażniczki” domowych finansów, kobiety, z reguły lepiej od mężczyzn, znają ceny większości niezbędnych produktów i usług. Poziom znajomości cen wydaje się umacniać stereotypy – podczas, gdy kobiety zdecydowanie lepiej niż mężczyźni orientują się w cenach ubrań i kosmetyków, panowie mają o wiele większe pojęcie o kosztach związanych z utrzymaniem samochodu, cenach sprzętu RTV/AGD czy używek.

Polki lepiej od Polaków orientują się w poziomie comiesięcznych rachunków, np. za podstawowe media.

Decyzje finansowe dotyczące mniejszych kwot, do ok. 300 zł, nie są konsultowane zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn. W przypadku większych wydatków, do ok. 1000 zł, nieco większą tendencję do podejmowania decyzji samodzielnie mają kobiety. Duże wydatki, powyżej 1000 zł, częściej bez konsultacji ponoszą mężczyźni, przy czym jest to niewielka, kilkuprocentowa grupa panów.

Z badania wynika również jaki poziom oszczędności gwarantuje poczucie bezpieczeństwa finansowego. Kobiety wykazują się postawą nieco mniej asekuracyjną niż mężczyźni - średnia ważona dla ich odpowiedzi to oszczędności na poziomie 19 500 zł. Mężczyznom komfort psychiczny i spokojny sen zapewnia kwota o kilkanaście pkt. proc. wyższa, sięgająca prawie 22 000 zł. Jeśli chodzi jednak o najczęściej wskazywaną odpowiedź, u ponad 20% respondentów poczucie bezpieczeństwa pojawia się, niezależnie od płci, dopiero po przekroczeniu 50 000 zł w postaci zaoszczędzonych środków finansowych.

Raport "Polka – strażniczka domowego budżetu" został opracowany na podstawie badania ilościowego przeprowadzonego przez ośrodek badawczy SW Research na zlecenie firmy MAM w dniach 20 luty - 23 marca 2018 r., metodą CAWI, na reprezentacyjnej grupie 1005 Polaków.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polka strażniczką domowego budżetu. „Rozsądniej zarządzają pieniędzmi”

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing