Polsat bez rekordowych wydatków na ramówkę. „Dyscyplina kosztowa”

Mimo sporych inwestycji w ofertę programową jesienna ramówka Polsatu nie jest najdroższą w historii stacji. Prezes nadawcy Piotr Żak podkreśla, że dyscyplina kosztowa jest wpisana w długoterminową strategię firmy. - Telewizja jest światowo w dosyć ciężkiej sytuacji - przyznaje.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Polsat bez rekordowych wydatków na ramówkę. „Dyscyplina kosztowa”

W drugim kwartale 2024 roku Telewizja Polsat zanotowała 361 mln zł przychodów z reklamy telewizyjnej i sponsoringu, o 4,8 proc. więcej niż przed rokiem. Cały ten rynek zwiększył się mocniej - o 5,7 proc. do 1,286 mld zł. Przełożyło się to na niewielki spadek udziału Telewizji Polsat: z 28,3 do 28,1 mln zł.

W całym pierwszym półroczu zmiany były podobne: przychody reklamowe Polsatu zwiększył się o 6,2 proc. do 668 mln zł, a cały rynek urósł o 7,2 proc. do 2,378 mld zł.

Polsat chce być dalej liderem w telewizji

Władze Telewizji Polsat uważają, że trudno o duże wzrosty na rynku telewizyjnym. - Telewizja jest światowo w dosyć ciężkiej sytuacji, ponieważ każdy tak naprawdę ma telewizor podręczny przy sobie - stwierdził na czwartkowej wideokonferencji prezes Polsatu Piotr Żak, pokazując swój smartfon. Żak kieruje nadawcą od stycznia br., a na początku lipca został na stałe powołany na funkcję prezesa.

- Dlatego naszym najważniejsze zadaniem jest utrzymać to miejsce, w którym jesteśmy jako lider na polskim rynku telewizyjnym. Żeby jak najwięcej ludzi po prostu przychodziło i oglądało nas jak najczęściej - dodał Żak.

Jak to udaje się nadawcy w 2024 roku? W minionym kwartale udział jego stacji (bez tych nadawanych w modelu partnerskim) w rynku oglądalności tak jak przed rokiem wyniósł równe 22 proc. TVN Warner Bros. Discovery zanotował z 23,5 do 23 proc., a Telewizja Polska - z 19,9 do 18,3 proc., głównie wskutek skurczenia się widowni TVP Info (dane Nielsen Audience Measurement).

Zyskały za to kanały nienależące do trzech największych nadawców. Łączny wynik stacji dostępnych satelitarnie i w sieciach kablowych wzrósł z 26,5 do 28 proc. (m.in. dzięki skokowemu wzrostowi widowni TV Republika, która w naziemnej telewizji pojawiła się w połowie lipca), a kanałów obecnych z naziemnej telewizji cyfrowej - z 8,3 do 8,6 proc.

grafika

Cyfrowy Polsat podwyższył swoją prognozę całorocznego wzrostu rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu. Firma oczekuje, że jego wartość zwiększy się w średnim jednocyfrowym tempie, podczas gdy wcześniej spodziewała się niskiej jednocyfrowej dynamiki.

Co po kolejnej sprzedaży TVN?

O trudnej sytuacji rynku telewizyjnego mogą świadczyć niedawne ruchy gigantów z USA. Warner Bros. Discovery, od kilku kwartałów notujący spadki w swoim segmencie telewizyjnym, w wynikach za drugi kwartał br. dokonał 9,39 mld dolarów odpisów i utraty wartości (z czego 9,1 mld dotyczyło pionu tv), w konsekwencji jego strata netto pogłębiła się r/r z 1,24 do 9,99 mld dolarów. Na wielomiliardowy odpis dotyczący swoich aktywów telewizyjnych zdecydował się także Paramount.

Warner Bros. Discovery od ponad dwóch lat boryka się także z wysokim zadłużeniem, które razem z pogarszającymi się wynikami pionu telewizyjnego mocno zdołowały cenę akcji koncernu i zmusiły go do restrukturyzacji. Sprzedano część treści, ograniczono produkcje HBO w wielu krajach Europy, m.in. Polsce. Na początku sierpnia „Financial Times” podał, że koncern rozważa sprzedaż grupy TVN.

Co na to Polsat? - Jesteśmy sfokusowani przede wszystkim na tym, co my robimy, żeby nasi widzowie byli zadowoleni i żebyśmy mieli tych widzów jak więcej. A to co zrobi konkurencja po przejęciu, nie wiemy. Może będzie lepiej, może będzie gorzej, ale my absolutnie robimy swoje: trzymamy dyscyplinę kosztową, dostarczamy super kontent dla naszych widzów - stwierdził Piotr Żak.

Bez rekordowego budżetu na ramówkę

Ile wydał na to nadawca? - Jeśli wziąć pod uwagę inflację która nas dotykała przez ostatnie lata, to ta jesienna ramówka absolutnie nie jest najdroższą historii - przyznał Piotr Żak.

- Natomiast absolutnie prawdą jest, że zainwestowaliśmy i próbujemy kilka nowych rzeczy. To dokładnie w tym celu, o którym mówiłem wcześniej: żeby pozyskiwać jak największą ilość widzów, żeby utrzymywać naszą pozycję na tym rynku - zaznaczył.

W ostatnich kwartałach cały pion mediowy Telewizji Polsat, obejmujący też wpływy z dystrybucji stacji, sprzedaży treści oraz reklam na platformach internetowych (m.in. Interii), notował spadki zyskowności. W drugim kwartale 2024 roku jego marża EBITDA zmalała r/r/ o2,6 pkt proc. do 21,9 proc., a zysk EBITDA - o 7 proc. do 145 mln zł.

Co prawda kwartalne przychody poszły w górę o 4 proc. do 663 mln zł (firma podała, że zwiększyły się przychody z reklam oraz od operatorów kablowych i satelitarnych, a zmalały te ze sprzedaży licencji i sublicencji), ale koszty operacyjne (bez amortyzacji, utraty wartości i likwidacji) podskoczyły mocniej - o 8 proc. do 522 mln zł, m.in. wskutek wyższych nakładów na produkcje własne, marketing i wynagrodzenia.

Polsat dalej z dyscypliną kosztową

Prezes Polsatu podkreślił, że w długoterminowej strategii nadawcy jest dyscyplina kosztowa. - Nasze koszty są dostosowane do efektu i naszych oczekiwań. Absolutnie nie będziemy wydawać pieniędzy na kontent, którego ludzie nie oglądają, którego nie chcą. Będziemy tej dyscypliny kosztowej pilnować, by utrzymywać wysokie poziomy EBITDA i utrzymywać naszych klientów - zapowiedział.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały