SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska reklama w 2011 r. - prognozy na 2012 (agencje)

Jaki był mijający rok w polskiej branży reklamowej? Oceniają przedstawiciele czołowych agencji m.in. Jacek Olechowski, Marek Gargała, Marek Piotrowski, Karol Gajewski, Kinga Grzelewska, Jarosław Chludziński i Alena Suszycka.

Zaczynamy podsumowanie mijającego roku w mediach i reklamie. Dziś o kończącym się roku i kolejnych 12 miesiącach w polskiej branży reklamowej wypowiadają się przedstawiciele najważniejszych agencji reklamowych.



 
 


Jacek Olechowski, prezes zarządu MediaCap

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Najważniejsze wydarzenie w branży to chyba rebranding Ery na T-Mobile. Wiele lat spodziewano się tej zmiany, i wiele sobie po niej obiecywano. Niestety przełomu nie było.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Największym wydarzeniem było dla mnie przejście Beaty Mońki z Y&R do Canal+. Optymizmem nastraja fakt, że wyróżniający się menedżerowie z branży reklamowej przechodzą do prowadzenia dużo większych biznesów

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Fakt. Zarówno liczby, jak i nastroje są nadal marne.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Dla MediaCap SA to był kolejny rok mozolnej restrukturyzacji. Dzięki niej mieliśmy już cztery kolejne zyskowne kwartały w EM Lab, a druga nasza agencja - Scholz & Friends Warszawa - ma szansę wrócić do rentowności na przełomie roku.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Czasy są takie, że niewiele da się przewidzieć. Obawiam się jednak, że Euro 2012 okaże się mniejszym impulsem dla klientów i konsumentów, niż pierwotnie zakładaliśmy w branży. a i tak nie uchroni nas to przed korektą wydatków bezpośrednio po Euro.

Plany firmy na 2012 rok
Do wiosny będziemy skupieni przede wszystkim na nowym biznesie, który przyczyni się do dalszej poprawy wyników grupy. Mam nadzieję, że już po udanej wiośnie, wrócimy do pracy nad konsolidacją branży.



Marek Gargała, dyrektor zarządzający Publicis

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Moim zdaniem (choć oczywiście bardzo subiektywnym) tym, co zaznaczyło w sposób trwały i widoczny swoje miejsce na polskim rynku komunikacji, jest kampania Serce i Rozum zrobiona przez nas dla Telekomunikacji Polskiej.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Myślę, że nie ma człowieka ani transferu roku... Ale jest za to prawdziwy rok transferów, w branzy zaczęło się dziać, np przejście Beaty Mońki do Canal+, to co się dzieje wokół Lowe/Leo Burnetta/McCanna (to naczynia połączone transferowo), odejście Radka Miklaszewskiego z TBWA „na swoje” - i pewnie jeszcze sporo pominąłem...

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Fakt. I prognozuję, że w 2012 nadal będzie faktem.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Było ich sporo. Na początku roku srebro KTR za kampanię Serce i Rozum - tym samym uznano ją za najlepszą na rynku, bo srogie jury złota nie dało. W środku roku Brązowy Lew w Cannes za kampanię Dziecko w sieci. Przypomnijmy - to druga międzynarodowa nagroda dla tej kampanii. Rok wcześniej nagrodzono ją złotem w Portorożu. I na koniec roku Grand Prix Effie dla Serca i Rozumu TP. Dodatkowo sporo prac agencji pojawiło się w piśmie „Archive”, co świadczy o ich wysokim poziomie.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Uważam, że trend kryzysowy w 2012 roku przybierze na sile (mimo Euro 2012). Myślę tu o spadku sprzedaży markowych produktów FMCG, a co za tym idzie - o ograniczeniu inwestycji reklamowych. Może to też być rok wielu transferów pracowników między agencjami.

Plany firmy na 2012 rok
Bardzo tajne...



Jarosław Chludziński, dyrektor zarządzający PZL

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku. Dlaczego właśnie te osoby?
Nie wydaje mi się, aby ktoś wywarł szczególnie wielki wpływ na rynek.
Transferem roku jest przejście tandemu Beata Mońka i Marek Staniszewski z Y&R Brands do Canal+ Cyfrowego.

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Ten kryzys będzie „naciągany” w sensie podstaw fundamentalnych - dynamiki konsumpcji, wzrostu zamożności, ale w branży reklamowej stanie się faktem w 2012 roku, ponieważ wielu zagranicznych marketerów prawdopodobnie obetnie wydatki komunikacyjne, aby poprawiać standing finansowy w perspektywie międzynarodowej.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
a/ Utrzymanie stałych klientów: Plus, Tesco, Alior Bank, Kujawski, Tatra.
b/ Kilka udanych projektów w zakresie doradztwa strategicznego - Makarą, Masmix, Frugo, Irving.
c/ Kilka udanych prac designerskich - Masmix, Makarą, Alior Sync.
d/ Zdobycie budżetów kilku znaczących marek: Żywiec, Frugo, Irving, Funai, PZU.


 

Marek Piotrowski, właściciel FireFly Group

 

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Najważniejsza rzecz to coraz większa dominacja Facebooka w naszym życiu, w naszej pracy. Obecnie jeśli marka nie żyje w tym medium, to tak jakby nie chciała istnieć w świadomości konsumentów, nie chciała z nimi prowadzić dialogu i aktywować. Facebook jest już wszędzie - nie tylko w komputerach, czy iPhone’ach, ale też na wszystkich urządzeniach mobilnych i nawet w ‘smart’ telewizorach.

Facebook to nie tylko działania wirtualne. Coraz częściej działania marki offline powinny z miesiąca na miesiąc być bardziej zintegrowane z tym portalem. Widać to też po obecnych działaniach marek, które bardziej myślą o obecności na Facebooku, niż tworzeniu kolejnej witryny www.

Kryzys w 2011 roku
Kryzys dał się odczuć w nastrojach wszystkich Polaków - a zatem nie tylko konsumentów, ale też marketerów. Nawet nie chodzi o budżety, czy odwoływane projekty ale przede wszystkim o ludzi, którzy co chwila słysząc, czytając, co się dzieje w Grecji czy innych europejskich krajach, automatycznie kodowali to w swojej świadomości.

Pod względem wydatków - na pewno był to rok optymalizacji budżetów.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Dla nas najważniejsze wydarzenie to akcja „Zwykły Bohater” - realizowana dla Banku BPH, TVN i Onetu - która wprowadzała nowe, bardzo trudne pozycjonowanie banku „fair play”. Sercem projektu była interaktywność: wciąganie ludzi w opowiadanie historii, oglądanie ich i przekazywanie dalej. W sposób bardzo niestandardowy wykorzystana została telewizja, dzięki czemu konsumenci nie byli biernymi widzami reklamy, ale aktywnymi odbiorcami przekazu marki. Finał akcji miał miejsce podczas gali w Teatrze Narodowym transmitowanym na żywo na antenie TVN. Obok wartości marketingowych dla Banku BPH, projekt uświadomił ludziom, że warto być fair.

Zrealizowaliśmy też szereg innych, dużych zintegrowanych kampanii, m.in. ogólnoeuropejską akcję „Gravity got fired” dla marki Burn. Adodatkowo - wspólnie z teamem klubu ‘de lite’ będącym częścią naszej grupy - udało nam się zorganizować cykl spotkań branży marketingowo-reklamowej „Creative Heads”, który przyciąga coraz więcej osób.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku
Coraz większa będzie rola nowych mediów, w tym szczególnie social media. Coraz większa też będzie integracja Facebooka z innymi mediami. Telewizja też może być interaktywna, co pokazał projekt „Zwykły Bohater”. Dlategoreklamodawcy powinni coraz mocniej myśleć o prowadzeniu nietypowych projektów marketingowych zamiast standardowej emisjii reklam.
Telewizja będzie bardziej smart i także w niej będą wprowadzane nowe narzędzia reklamowe.

Plany firmy na 2012 rok
Realizowanie tego, co potrafimy robić najlepiej - czyli nietypowych projektów angażujących konsumentów w różnych mediach, z pełnym wykorzystaniem wachlarza możliwości interaktywnych. Oraz pozyskanie dużych marek do stałej współpracy.



Karol Gajewski, prezes San Markos

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku.

Wydarzenia:
Na świecie to odejście wizjonera Steve Jobs’a i pytanie o dalsze losy Apple. Pytanie, jak firma poradzi sobie bez swojego lidera, zadaje sobie chyba cały świat, który tak istotnie zmienił się pod wpływem produktów z logiem nadgryzionego jabłka. W Polsce najważniejsze były Serce i Rozum w reklamach TP. Grand Prix Effie dla jednej z tych kampanii to zasłużona nagroda za kreatywność, odwagę i skuteczność.

Niespodzianki:
W skali światowej to podwójne Grand Prix w Cannes dla kampanii batonu ROM z Rumunii przyznane za nieszablonowość, odwagę, pozytywną zakrętkę oraz mierzalny sukces. W Polsce niespodzianką roku był wynik Ruchu Palikota w wyborach parlamentarnych. 10-procentowe poparcie to nagroda za odwagę i konsekwencję w działaniu. Z punktu widzenia komunikacji powstała nowa marka. Jak długo utrzyma się na rynku - to już odrębna sprawa.

Rozczarowania:
Na świecie to Cannes Lions Effectiveness - sztucznie powołana kategoria, która miała być polem do nagradzania najbardziej efektywnych kampanii, a nie tych najbardziej kreatywnych. Jednak rzeczywistość okazała się inna. Prawie wszystkie kampanie nagrodzone za kreatywność zostały wyróżnione również za efektywność. Po co więc była ta oddzielna kategoria? Skoro najbardziej kreatywne dostają Lwa, ale jednocześnie są najbardziej efektywne.

W Polsce najbardziej rozczarowały nowe przepisy o lokowaniu produktu jako sposób na uporządkowanie zjawiska product placementu. Okazały się one zmianami, które wprowadziły więcej zamieszania niż porządku w tej kwestii. Wielu widzów zastanawiało się, co znaczy podpis „audycja zawiera lokowanie produktu”, bo KRRiT nie przeprowadziła wcześniej żadnej akcji informacyjnej. Można stwierdzić, że wprowadzone przepisy to ani sukces, ani nowość. Nie stanowią nawet małego zwrotu w sposobie obecności marek i produktów poza blokiem reklamowym i nie tworzą tym bardziej nowego formatu reklamowego.

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Kryzys jest przede wszystkim zjawiskiem psychologicznym. Jeżeli w odczuciu firm będzie dostrzegalna pewna nerwowość, to rynek zacznie się zachowywać tak, jakby ten kryzys miał faktycznie miejsce. Sądzę, że w 2011 roku część zarządów firm i szefów działów marketingu zachowywała się nieco nerwowo, ale nie można powiedzieć, aby powodowało to kryzys w branży. Osobiście upatrywałbym jednak w takiej sytuacji szans na rozwój i wzrost. Mniejsze budżety wymuszają powstawanie nowych, niestandardowych narzędzi komunikacji, które pozwolą docierać do konsumentów w efektywniejszy sposób. Branża zyskuje więc na jakości świadczonych usług.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Sądzę, że znaczącym jest fakt, iż według rankingu „The Big Won Report 2010” San Markos znalazła się wśród 30 najbardziej innowacyjnych agencji na świecie. W tegorocznej edycji zestawienia „Top 50 Alternative and Innovative Agencies in the World” przygotowanego przez „The Big Won” San Markos jako jedyna z Polski w tej kategorii znalazła się wśród najlepszych agencji świata. Nasza firma uplasowała się na 26. miejscu, wyprzedzając wiele znaczących i cenionych agencji, takich jak Crispin, Porter & Bogusky, czy Wieden + Kennedy. Jednocześnie kampania „Kumpel z Przeszłości – 1944 Live” znalazła się na 22. pozycji w „Top 50 Alternative and Innovative Campaigns in the World 2010”, m.in. przed znaną kampanią „The Fun Theory” zrealizowaną dla Volkswagena przez agencję DDB Sztokholm.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Rynek szuka coraz to nowszych rozwiązań dla problemu efektywnego zastosowania narzędzi marketingowych, które pozwolą jeszcze sprawniej docierać do odbiorcy. Co do marketingu to myślę, że większość narzędzi będzie zmierzało w kierunku zintegrowanej komunikacji, w której internet będzie odgrywał coraz większą rolę. Internet będzie dalej zmieniał tradycyjne postrzeganie reklamy i komunikacji medialnej, a wszystko to będzie przebiegać pod hasłem ciągłego wzrostu personalizacji przekazu. Jeszcze silniej niż dziś swoje zastosowanie znajdą narzędzia marketingowe do tworzenia społeczności wokół marek i kampanii zamiast budowy kampanii komercyjnych opartych na własnych serwisach www. Powstanie coraz więcej kampanii tworzonych de facto głównie do internetu.

Na pewno powstaną nowe kanały komunikacji, a niektóre z już istniejących umocnią swoją pozycję lub znajdą niestandardowe zastosowania. Wszyscy od kilku lat tworzą wyspecjalizowane działy lub osobne podmioty dedykowane do działań online. Rozwój internetu stale powoduje powstawanie nowych usług i kanałów dotarcia. Kluczowe jest nadążanie za tymi trendami i korzystanie z nowych możliwości.

Naturalną konsekwencją rozwoju „nowych narzędzi” będzie również zmiana w podejściu do ich monitorowania i badania ich efektywności. Dotyczyć to będzie szczególnie monitorowania mediów społecznościowych. Będą powstawać kolejne narzędzia dla marketerów i agencji pozwalające na bieżący pomiar efektywności w czasie rzeczywistym. Pozwoli to na stałe dostosowywanie strategii oraz szybką optymalizację kampanii jeszcze w trakcie jej trwania, a tym samym zwiększanie zwrotu z inwestycji. Coraz popularniejsze staną się badania preferencji użytkowników urządzeń mobilnych, a ich wyniki będą pozwalały na tworzenie zindywidualizowanych, kompleksowych strategii komunikacji. Komunikacja idzie w stronę maksymalnej personalizacji przekazu. Przyszłość rysuje się bardzo interesująco.

Plany firmy na 2012 rok
Na przyszły rok agencja wytycza sobie pięć priorytetowych branż, w których chce pozyskać dużych zleceniodawców: galerie handlowe/sklepy wielkopowierzchniowe, przemysł, energetyka, AGD i budownictwo/developerzy. Będziemy jednocześnie rozbudowywać i umacniać naszą nową strukturę opartą o nowe działy strategy & concept, creative & multimedia i brand & project management oraz optymalizując ofertę do aktualnych trendów oraz oczekiwań i potrzeb rynku.

Wyzwania, które stają przed agencją, wymagają najwyższej jakości usług i obsługi, ale także nowatorskich i przełomowych rozwiązań komunikacyjnych opartych również o nowe technologie. Dziś klienci oczekują od nas nie tylko kreatywnej reklamy, ale również coraz częściej potrzebują doradztwa przy podejmowaniu strategicznych decyzji komunikacyjnych. Zaoferujemy kompleksowe rozwiązania z zakresu zarządzania marką oraz strategiczne wsparcie przy podejmowaniu kluczowych decyzji marketingowych mających wpływ na wyniki biznesowe naszych klientów.



Kinga Grzelewska, dyrektor zarządzająca i kreatywna Lowe GGK Warszawa

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Sukces: platforma Serce i Rozum dla TP SA.
Porażka: launch T-Mobile.
Wydarzenie: brak.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Przejście Beaty Mońki z Y& R do Canal+. Jedna z najsilniejszych osobowości świata reklamy przechodzi na stronę klienta

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Pod koniec roku coraz bardziej dociera do nas, że to niestety fakt.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2011 roku

Wprowadzenie nowej platformy komunikacyjnej dla Knorra, największego klienta agencji. Rozszerzenie portfolio o nowe kategorie, np. farmaceutyki i alkohole.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?

Kryzys wymusi wzrost synergii we wszystkich mediach, wzrost digitalu i oszczędności budżetowe, które doprowadzą do tego, że trzeba będzie wykorzystywać globalne produkcje.

Plany firmy na 2012 rok
Zamierzamy mocno pozycjonować agencję jako firmę strategiczno-kreatywną, a także wzmocnić kompetencje w zakresie działań digital i budowania brand teamów, które oferowałyby obsługę 360.



Marcin Pleti, prezes S4

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku

Porażka:
Przykrym przykładem akcji marketingowej, która zrobiła więcej złego niż dobrego, była kampania Adidasa związana ze słynnym już zamalowaniem muru otaczającego tor na Służewcu. A przy okazji jest to oczywiście dowód olbrzymiej siły mediów społecznościowych.

W feralnym momencie informacje o wizerunkowym potknięciu Adidasa można było znaleźć w mediach drukowanych, na Facebooku, forach etc. Dla globalnego koncernu, takiego jak Adidas, na pewno nie jest to kryzys, który mógłby zachwiać biznesem. Dowodzi on jednak, że w dobie mediów społecznościowych protesty konsumenckie mogą stawać się coraz dotkliwsze dla marek i mieć realny wpływ na decyzje marketingowe.

Sukces
Grand Prix Effie 2011 dla kampanii TP z Sercem i Rozumem.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na  rynek; najważniejszy transfer roku
Wydarzeniem personalnym w mijająceym roku, które zwróciło moją uwagę, było przejście Beaty Mońki z Young & Rubicam Brands do Canal+. Ciekawa zmiana.

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Pytanie o kryzys już od kilku lat stanowi stały element medialnych podsumowań. Oczywiście teraz nie może być inaczej, tym bardziej że - choć jeszcze w pierwszych miesiącach 2011 roku nastroje były dość optymistyczne - końcówka roku mija znów pod znakiem ich pogorszenia.

Co oczywiste, kryzys strefy euro nie może przejść w Polsce bez echa, zwłaszcza że dla części firm polski rynek jest jednym z wielu - i wyniki innych oddziałów rzutują na globalną sytuację tych koncernów.

Czy jednak obecny kryzys zagraża branży marketingowej? Na pewno już ostatnie lata pokazały, że okres trudności ekonomicznych to moment na działania bardzo wyważone, solidnie zaplanowane. Niektórzy z powodu kryzysu obetną budżety; inni będą bronili środków na marketing. Oczywiście nadal będą ogłaszane przetargi, będą się odbywać kampanie - za to z pewnością trzeba się liczyć z jeszcze większą konkurencją. To jednak przećwiczyliśmy już przy wcześniejszych falach kryzysu.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku.
W tym roku postawiliśmy na zadbanie o relacje z klientami. Podtrzymaliśmy współpracę z niemal wszystkimi, często poszerzając ją o nowe obszary. Oczywiście na plus działał też nowy biznes.

Dowodem na to, że klienci nas cenią, jest bardzo dobry wynik w badaniu satysfakcji klienta „Grand Check”. Znaleźliśmy się w pierwszej dziesiątce agencji!

A dodatkowo cieszy mnie zwycięstwo w kategorii Design Roku w konkursie POS Stars.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Rok 2012 będzie zapewne zdominowany przez widmo kryzysu. To może nie być sprzyjający okres na pojawianie się pozytywnych zmian w branży. Niemniej jednak pewne trendy globalne coraz mocniej widać i u nas.

Myślę, że w przyszłym roku będzie widoczne coraz silniejsze zintegrowanie social mediów z pozostałymi narzędziami marketingowymi i szukanie przez marketerów nowych form zaistnienia w social mediach. Mam wrażenie, że teraz dla wielu firm te obszary są całkowicie odrębnymi bytami, a obecność w społecznościach niekoniecznie realizowana jest zgodnie z założeniami strategicznymi firm. W ramach walki o większą efektywność działań coraz więcej firm będzie dążyło do zintegrowania tych aktywności.

Na pewno będzie też trwał boom na urządzenia mobilne. Smartphone’y będą mieli już chyba wszyscy.

Myślę, że rozwinie się trend wykorzystywania nowych technologii w działaniach komunikacyjnych. Co ważne - będą po nie sięgały nie tylko wielkie koncerny, ale też mniejsze firmy, dla których może to być sposób na przebicie się przez szum komunikacyjny.

Plany firmy na 2012 rok
Zmiany, zmiany…


Michał Leszczyński, strategic & account director w Red8 Advertising

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku

Wydarzenia:
Dalszy wzrost znaczenia (i budżetów) oraz narzędzi oferowanych klientom w zakresie social media w kampaniach internetowych
Wzrost znaczenia prawdziwie kampanii zintegrowanych
Dalszy wzrost znaczenia marketingu miejsc w strukturze promocji miast w Polsce (wykorzystanie środków unijnych + know how z Europy Zachodniej)

Sukcesy:
Bardzo duży sukces odniosły komunikacyjnie dyskonty Lidl i Biedronka. Obie te marki marketingowo prowadzone są z konsekwencją, która mając silne korzenie w produkcie, buduje swoją wysoką spójność również na bazie wizerunku. Obie te sieci przestały być dla wielu osób (również tych naprawdę dobrze zarabiających) synonimem taniego sklepu, a zaczęły kojarzyć się ze sklepem ceniącym jakość, z różnorodną i dobrze sprofilowaną ofertą produktów.
Wzrost znaczenia i udziałów (w tym - znaczenia w komunikacji) marek z mniejszych browarów w branży piwnej

Porażka to kompletny zamęt i brak konsekwencji w prawodawstwie związanym ze sponsoringiem telewizyjnym (brak spójności prawa, jego egzekwowania i konsekwencji produktowej)

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Przy takim rozdrobnieniu firm i bardzo wielu różnorodnych działaniach branży - bardzo ciężko wskazać osoby z jednoznacznie największym wpływem na cały rynek.

Można byłoby wymienić Beatę Mońkę, która objęła stanowisko prezesa Canal+, po poprzednich sukcesach budowania grupy Y&R.

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Na kryzys jak zawsze składają się dwa główne elementy - jego realne konsekwencje biznesowe oraz antycypacja określonych działań i zachowań w przyszłości. Suma tych elementów mówi o jego sile. O ile pierwszy element nie miał wydaje się aż tak istotnej wagi, o tyle drugi spowodował, że rynek zaczął już teraz odczuwać skutki recesji.

Kryzys zaczął być szczególnie widoczny w II połowie roku bieżącego roku. Niestabilność na rynkach finansowych w całej Europie nie mogła nie znaleźć swoich konsekwencji u polskich marketerów, a więc i agencji reklamowych działających w naszym kraju.

Chociaż sytuację na rynku ratują takie sektory jak handel, finanse oraz farmaceutyki, i tak dynamika wzrostu po trzech kwartałach bieżącego roku to tylko 4,3 proc., a sam III kwartał - tylko 2,8 proc. Jest to najsłabsza dynamika w tym okresie na przestrzeni wielu ostatnich lat.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Najistotniejszym wydarzeniem (i sukcesem) agencji w bieżącym roku była budowa grupy, w której strukturach oprócz Red8 Advertising działają obecnie agencja interaktywna Red8 Digital (wraz z jej odrębnym działem Red8 Social Media) oraz agencja Unlimited specjalizująca się w szeroko pojętym BTL-u. Rok 2011 był na pewno trudny i pracowity, ale równocześnie kończy się pozytywnymi wiadomościami. Udało się zachować i rozwinąć jeszcze na dodatkowych polach współpracę z najważniejszymi klientami, czyli Amrestem (KFC / Pizza Hut), Carlsbergiem (Kasztelan, Karmi, Książ, Okocim), Zelmerem czy Ceramiką Paradyż. Zdołaliśmy też wygrać przetargi i zrealizować kampanię dla nowych marek w naszym portfolio, takich jak Pawełek (Wedel), Stoperan (USP), Łowicz (Agros Nova) i My Way (Ceramika Paradyż). Kontynuowaliśmy również współpracę z markami Bonduelle, Nałęczowianka, Benecol i Fortuna. Na pewno sukcesem okazał się launch marki Kasztelan z portfolio Carlsberga, co zaowocowało statuetką Effie w tej właśnie kategorii.

Bardzo istotnym krokiem dla Red8 jako grupy komunikacyjnej było też dalsze wdrażanie strategii wynikającej z przejęcia Genero (obecnie Red8 Digital). Dało to możliwość oferowania klientom istotnych kompetencji interaktywnych w zakresie integracji budżetów i usług oraz wartości dodanych w sieci. To kolejny rok wzrostów istotności budżetów w internecie, które w Red8 zostały zapoczątkowane kampanią z Borysem Szycem zrealizowaną dla Axe z portfolio Unilevera.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?

Bardzo ciężko to dokładnie przewidzieć, bo na pewno sytuacja i zmiany w branży jak nigdy dotąd jeszcze będą związane z rynkami finansowymi i zmieniającą się sytuacją ekonomiczną w Europie.

Można oczekiwać spowolnienia w zakresie wydatków telewizyjnych i to mimo atrakcyjnych warunków cenowych. Na pewno dalej rozwijać się będą intensywnie aktywności w internecie, bo wydaje się że rozwój nowych mediów społecznościowych uświadomił wreszcie marketerom ich skuteczność i praktycznie nieograniczone możliwości oraz efektywność dotarcia do różnych grup docelowych.

Na pewno rok 2012 niezależnie od siły kryzysu będzie również rokiem Euro w strategii komunikacji wielu marek. Wiele branż podporządkowuje swoje działania temu wydarzeniu, a wielu konkurentów oficjalnych sponsorów zrobi dokładnie analogicznie. W nachodzącym roku marketing będzie na pewno miał wiele wspólnego ze sportem.

Plany firmy na 2012 rok
- dalsze budowanie grupy i przejęcia, z których pierwsze to poszerzenie kompetencji grupy o agencję eventową,
- konsolidacje budżetów w zakresie różnych mediów będących w ofercie grupy,
- praca nad spójnością oferty,
- utrzymanie core businessu agencji w zakresie marek obsługiwanych długofalowo
- rozszerzenie portfolio obsługiwanych marek o istotne z punktu widzenia agencji branże
- inwestycje w ludzi (podczas kryzysu tym większego znaczenia nabierają ich kompetencje jako możliwe do wykorzystania i wyróżnienia się na rynku)



Tomasz Zawistowski, dyrektor operacyjny w Open and Partners (dawniej Love Activation)

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
W mijającym roku nie mieliśmy do czynienia z żadnym przełomowym wydarzeniem na rynku agencji marketingu zintegrowanego. Takim wydarzeniem mogłoby być np. spektakularne przejęcie czy też fuzja. Agencje starają się prezentować oferty, które są jak najlepiej dopasowane do ich możliwości i kompetencji. Cechą charakterystyczną  na tym rynku jest praca projektowa, co oznacza, że trzeba uczestniczyć w bardzo dużej liczbie przetargów i walczyć o niemal każdy budżet. 

Warto też podkreślić zwiększającą się siłę negocjacyjną sieci handlowych, które wymuszają na marketerach i ich agencjach szereg ograniczeń realizacyjnych, oczekując jednocześnie dobrego dopasowania do swoich własnych strategii reklamowych. Przekłada się to na jakość prac - w mijającym roku niełatwo znaleźć znaczącą liczbę wyróżniających się kampanii zintegrowanych i direct marketingowych.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Trudno mówić o spektakularnych transferach na rynku. Wśród większości największych graczy osoby odpowiedzialne za zarządzanie spółkami pozostały na swoich stanowiskach.  Utrzymuje się trend polegający na zakładaniu niewielkich kilkuosobowych firm przez osoby, które zdobywały doświadczenie w większych agencjach. Przekłada się to na zwiększenie konkurencyjności na rynku i walkę cenową.

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Można niewątpliwie mówić o zastoju na rynku. Wynika on z bardzo ostrożnego wydawania budżetów marketingowych oraz z presji na obniżenie kosztów realizacji kampanii reklamowych. Jeśli dodamy do tego dużą liczbę zawieszanych lub odwoływanych przetargów, okaże się, że 2011 rok nie był łatwy dla agencji marketingu zintegrowanego.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2011 roku
Najważniejszym wydarzeniem mijającego roku było przekształcenie dotychczasowej spółki Lowe Activation w Open and Partners. Nasza agencja stała się z jedną ze spółek w międzynarodowej sieci o tej samej nazwie, działających w strukturach Lowe. Jednocześnie poszerzyliśmy nasze kompetencje o digital. Nowe stanowisko interactive directora objął Przemysław Fura.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Na pewno w coraz większym stopniu kampanie będą integrowały narzędzia mobilne i interactive z działaniami sprzedażowymi, realizowanymi bezpośrednio w punktach handlowych. Już teraz trudno wyobrazić sobie akcję promocyjną czy też kampanię reklamową bez wykorzystania internetu. Należy się też spodziewać, że wkrótce pojawią się w branży duże projekty marketingowe wykorzystujące smartfony , których penetracja w naszym kraju znacząco rośnie.

Plany firmy na 2012 rok
W 2012 roku będziemy przede wszystkim pracować nad rozwojem kompetencji interactive. Na pewno pomoże nam fakt, że rozwój rynku i oczekiwania klientów idą właśnie w tym kierunku. Jednocześnie nie zapominamy o kreowaniu efektywnych działań retail marketingowych, które wciąż są główną częścią naszego biznesu i dzięki którym agencja ma bardzo wysokie oceny jakościowe wśród swoich klientów.



Alena Suszycka, dyrektor zarządzająca TBWA \ Tequila

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Sukcesem 2011 roku była moim zdaniem najskuteczniejsza i najbardziej przełomowa produkcja viralowa tego roku, czyli kampania marki Old Spice autorstwa agencji Wieden & Kennedy. Zaskakujące wyniki dotyczące skuteczności realizowanych działań udowodniły, że dobrze przygotowane kampanie online mogą stanowić alternatywę dla reklamy w tradycyjnych mediach. Warto podkreślić, że kampania została zrealizowana przez agencję kreatywną, a nie stricte interaktywną, co pokazuje istotę dobrze skonstruowanej strategii i kreacji.

Za porażkę można w moim odczuciu uznać kampanię rebrandingową PTC Era, czyli wprowadzenie marki T-Mobile na rynek polski. Biorąc pod uwagę dotychczasowe działania marketera w innych krajach Polska wypadła blado. Na szczęście nadleciały Angry Birds i nieco odratowały pomysł na komunikację.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Ważnym wydarzeniem związanym ze zmianami personalnymi w branży było z pewnością objęcie przez Beatę Mońkę stanowiska prezesa i dyrektora generalnego spółki Canal+ Cyfrowy, operatora platformy cyfrowej Cyfra+. To przykład wysokich kompetencji i umiejętności, które posiadają ludzie z branży komunikacyjnej, oraz dowód na to, że marketerzy potrafią je docenić. Transfer ten dowodzi także, że kobiety świetnie radzą sobie na stanowiskach kierowniczych.

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit
Trend związany ze zmniejszaniem przez marketerów budżetów na cele reklamowe trwa, nie jest to tylko kwestia 2011 roku. Agencje nauczyły się więc funkcjonować w nowych realiach, przywykły i dostosowały się do sytuacji panującej na rynku. Warto zwrócić uwagę, że ostatnio branżę reklamową mocno aktywizuje Euro 2012. Co będzie po mistrzostwach? To pytanie ostatnio często pada z ust przedstawicieli branży. Z pewnością medium najbardziej godnym uwagi jest obecnie internet. To właściwie jedyny obszar, który gwarantuje trend wzrostowy i jest omijany przez kryzys szerokim łukiem.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Rok 2011 był przełomowy dla naszej agencji. Nastąpiła integracja dwóch kluczowych spółek z grupy, TBWA i Tequila, co pozytywnie zaowocowało na wielu polach. Widzimy, że razem możemy zdziałać więcej. Intensywna digitalizacja agencji i wzrost przychodów generowanych z tego obszaru to także istotne dla nas wydarzenia. Mówiąc o sukcesach agencji, muszę wspomnieć o naszej najczęściej nagradzanej kampanii - „Gołębie kręcą Kraków”, realizowanej w ramach promocji Krakowa
i zaprojektowanej w duchu autorskiej metodologii TBWA - media arts. Realizowane przez nas działania zostały docenione za kreatywność i odwagę w planowaniu mediów.

Patrząc globalnie na grupę TBWA, wydarzeniem bardzo dla nas odczuwalnym była śmierć Steve’a Jobsa, który był nie tylko wieloletnim klientem agencji, ale także jej przyjacielem. Lee Clow, prezes i globalny dyrektor TBWA Worldwide, przyjaźnił z Jobsem i był jego zaufanym doradcą. To oni wykreowali legendarną kampanię Apple „Think Different”. Praca ze Steve’em Jobsem, dzielenie pasji i zaufanie, jakim nas obdarzał, było jednym z największych honorów, jakich dostąpiło TBWA.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Rok 2012 będzie kolejnym rokiem triumfu social media i rozwoju marketingu mobilnego. O ile na pierwszym polu dzieje się dużo, wciąż brakuje nam kampanii z efektownym wykorzystaniem telefonii komórkowej. Facebook stanie się pierwszą linią frontu dla wielu brandów. Mam nadzieję na pojawienie się kampanii, dzięki którym marki stworzą doskonały kontent i zbudują wyjątkowe relacje z użytkownikami. W roku 2011 mogliśmy raczej obserwować rywalizacje na ilość, a nie jakość interakcji. Czekamy z niecierpliwością na likepage’e typu Skittles, które będą nas przyciągać dawką dobrego humoru i spójną konwencją.

Rozwój usług geolokalizacyjnych czy kodów QR – o tym trendzie głośno jest na świecie, a i w Polsce kampanii z użyciem tych narzędzi powinno przybywać. Nastąpi większe ożywienie mediów tradycyjnych (typu outdoor) i połączenie ich z telefonią komórkową. Nowe technologie w coraz większym stopniu będą determinować kreatywność.

Plany firmy na 2012 rok

Rok 2012 będzie dla TBWA \ Tequila pracowitym okresem. Dalsza digitalizacja agencji, rozwój shoppermarketingu, dzięki zawiązaniu współpracy z Integer.com i współpraca z klientami oparta o filozofię disruption & media arts - to nasze podstawowe zadania na kolejne miesiące.
 

Dołącz do dyskusji: Polska reklama w 2011 r. - prognozy na 2012 (agencje)

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kreatywny
Mam proste pytanie. Jak się dostać do dobrej agencji reklamy nie mając "pleców" albo kobiecego biustu, będąc za to kreatywnym i z pomysłami? Odnoszę wrażenie, że tylko znajomości się tu liczą...
odpowiedź
User
quick nick
jesli jestes naprawde dobry do agencji typu pzl lub brain dostaniesz sie. Słowo naprawdę pisane boldzikiem.
odpowiedź
User
jasne
Poszukaj kreatywni jeszcze jeszcze mają szanse. Najgorzej jest w client service. agencje przyjmują tylko ludzi z doświadczeniem. Stanowiska takie jak account assistant czy junior account executive po prostu już nie istnieją.
Druga sprawa: doświadczenie musi być nabyte wyłącznie w agencji - dział marketingu dużej korporacji odpada. I tu wypada zadać pytanie: jak zdobyć doświadczenie w agencji ???
odpowiedź