SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polskie agencje interaktywne podsumowują 2015 rok i prognozują, co wydarzy się w 2016 roku

Jaki był mijający rok w branży marketingu internetowego? Co wydarzy się w przyszłym roku? Dla Wirtualnemedia.pl komentują przedstawiciele czołowych agencji reklamy internetowej, m.in. Olgierd Cygan, Łukasz Wołek, Marcin Michalski, Maciej Skrzypczak, Magdalena Szmidt i Robert Sosnowski.

Article

 


Marek Łapczyński, wiceprezes i client service director w John Pitcher

Wydarzenie roku
W Polsce na rynku reklamowym w tym roku nie wydarzyło się wiele znaczących ruchów. Wydarzeniem istotnym i zauważalnym było podtrzymanie trendu przejęć, którym w tym roku nie oparł się Gong.

Mijający rok nie obfitował w spektakularne kampanie, czy transfery. Według mojej oceny nie pojawiły się przełomowe narzędzia, czy choćby odmienny sposób wykorzystania znanych kanałów czy sposobów komunikacji. Był to raczej rok stagnacji.

W szerszej perspektywie, na świecie, dużym wydarzeniem było powołanie przez Google firmy Alphabet. Ich biznes jest już tak wielki i obejmuje tak wiele dziedzin, że musieli powołać spółkę nadrzędną. Warto zauważyć także ciągły rozwój mediów społczenościowych i stale rosnącą ich rolę w kształtowaniu postaw, trendów a nawet polityki.

Sukces roku
Brand 24 - to jest chyba ich historyczny rok, zarówno w Polsce jak i w działaniach i rozwoju biznesu globalnego, czego najlepszym dowodem jest współpraca z Białym Domem. Chapeau bas Michał!

Drugie wydarzenie - powrót PZL (choć datowany na koniec 2014, to de facto 2015 był ich rokiem), rynek bez tej ikony polskiej reklamy nie był taki sam.

Porażka roku
Polska - hurtowe rozdawnictwo mieczy na jednym z krajowych festiwali.

Na świecie z kolei nie da się pominąć kłopotów, w obliczu których stoi w tym momencie Yahoo. Kiedyś pionier i potęga, a dzisiaj nie wiadomo czy nie pójdzie śladami MySpace, Netscape czy Altavisty.

Człowiek roku
Michał Sadowski - myślę, że nie muszę zbyt mocno argumentować tego wyboru. Wystarczy spojrzeć na to, w jaki sposób prowadzi swój zespół, z którym co rusz odnosi kolejne sukcesy.

Kampania / projekt roku
Dopalacze - jako antykampania roku, a wręcz ilustracja „kryterium: cena” przy wyborze wykonawcy. Tak straszne, że aż śmieszne.

Trend roku
Dalszy rozwój analityki w działaniach komunikacyjnych/reklamowych.

Z drugiej strony wprost z naszego podwórka to fakt, że zarówno w spółkach publicznych, jak i w urzędach, jest coraz więcej ludzi świadomych reklamy, którzy często gęsto biją wiedzą i kompetencjami marketerów z firm prywatnych. I to jest trend, który pokazuje, że ta świadomość reklamowa się zwiększa.

Prognoza na 2016 rok
Dalszy stały wzrost udziału reklamy internetowej w wydatkach – ale tu nie trzeba być wróżką aby takie wnioski wyciągnąć. O prognozowanie się nie pokuszę, ponieważ to zawsze wróżenie z fusów, a w pracy opieramy się raczej na twardych i konkretnych danych ze szczyptą intuicji.

Warto też wspomnieć o tym, ze prognozy są optymistyczne, ale rynek reklamowy jest ściśle powiązany z ogólną koniunkturą. Jeżeli ta się pogorszy, a jesteśmy na kursie zmian o których nie wiemy jak się odbiją na gospodarce, to wydatki marketingowe idą pod nóż jako jedne z pierwszych.

 


Olgierd Cygan, agency managing partner w Deloitte Digital CE

Wydarzenie roku
Dużym wydarzeniem nie tylko dla nas było wejście firmy doradczej Deloitte na środkowoeuropejski rynek digital marketingu. Należąca do Deloitte globalna agencja interaktywno-konsultingowa Deloitte Digital kupiła agencję interaktywną Digital One i tym samym rozpoczęła działalność na rynku środkowoeuropejskim. Od 20 października br. Digital One działa jako część Deloitte Digital Central Europe. Krok ten rozpoczął budowę nowej kategorii usług specjalistycznych, lepiej odpowiadających nowym realiom rynku oraz potrzebom w dziedzinie marketingu.

Sukces roku
Sukcesem roku, i tym razem zdecydowanie dla nas, było na pewno pozyskanie, już teraz przez Deloitte Digital, obsługi regionalnej brandu Pepsi na kraje regionu wschodnioeuropejskiego. Przygotowujemy kampanie oraz amunicje digital dla Rosji, Ukrainy, Polski, Rumunii oraz Turcji. Ponadto kampanijnie dołączają inne kraje spośród 23 w regionie. Jest to duże wyróżnienie dla nas i zwieńczenie 15-letniej pracy z brandem Pepsi.

Sukcesem, ale i pewnym zaskoczeniem branżowym jest gigantyczny wzrost popularności celebrytów internetowych, którzy w twardo mierzonej oglądalności pokonują ze sporym zapasem celebrytów telewizyjnych. Szczególnie w młodej grupie docelowej. A mimo to nadal wielu zwolenników starego porządku ich nie dostrzega.

Porażka roku
Tradycyjne sieci reklamowe nadal, mimo upływu lat, nie wiedzą jak sobie poradzić kompleksowo z digitalem. To, co dla wielu z nich kończy się porażką, na szczęście dobrze wychodzi tym agencjom, dla których digital stanowi chleb powszedni.

Smartwatche nie zadomowiły się na rynku tak jak wielu tego oczekiwało. Chociaż należy dać im trochę więcej czasu, to tradycyjnych zegarków raczej nie wyprą.

Człowiek roku
Robert Bednarski kierujący Facebookiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Właściwy człowiek na właściwym miejscu.

Kampania roku
Może nie do końca kampania roku, ale przynajmniej wśród moich znajomych na FB furorę zrobił film DC Shoes „Robbie Maddison's Pipe Dream” - czy można jeździć motocyklem po wodzie?

 

Trend roku
Jednym z najgorętszych trendów tego roku były urządzenia typu wearables, a co za tym idzie także rozwój Internetu Rzeczy. Mamy wysyp smartwatchy, niezwykle popularne są też opaski elektroniczne monitorujące całodobową aktywność użytkowników - niedługo mogą one stać się równie powszechne, co smartfony. Ten trend przybierał na sile zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, ale w Polsce również zaczął być już widoczny. Zobaczymy, w którą stronę się rozwinie i jakie efekty przyniesie branży reklamowej.

Prognoza na 2016 rok
Zdecydowane przyspieszenie rynku digital związane z prostym faktem wzmożonej konsumpcji tego medium przez ludzkość. Treści będą tworzone na różne ekrany - telewizja będzie ważna - ale nie dominująca. Z jednej strony będą systemy automatyzujące (bardzo przydatne), ale jednocześnie w cenie będzie indywidualizm i przystosowanie do oczekiwań pojedynczych klientów. Słowem krajobraz będzie jeszcze bardziej sfragmentaryzowany i będzie wymagał coraz większego know-how i zaangażowania.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli agencji Eura7, Veneo, Streetcom Polska, Cube Group, Infinity Group, Lubię to - linked by Isobar, Biura Podróży Reklamy, Grupy Adweb, Content House, Kamikaze, Imagine, Byss.pl, NuOrder, Grey Group Poland, MOSQI.TO, Digital Kingdom, NoMonday i VML Poland.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polskie agencje interaktywne podsumowują 2015 rok i prognozują, co wydarzy się w 2016 roku

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Brand
"Branża" - większość z tych ludzi to sprzedawcy banerów i stronek internetowych dedykowanych akcjom sprzedażowym. Czy u nas naprawde jest taka miernota, że nie jesteście w stanie znaleźć nikogo kto miałby coś do powiedzenia?
8 9
odpowiedź
User
trocheszkoda
doszedlem do 2 strony i nie wierze. teraz kazdy jest agencją interaktywną i specjalistą... poziom merytoryczny na poziomie gifa...
ewidentnie sensowni ludzie z dobrych agencji nie maja czasu na podsumowania bo są zajęci prepaidami...
8 9
odpowiedź