SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Polskie firmy wydają niecałe 5 proc. budżetu na rozwój digitalu, choć prawie połowa wierzy, że to trafna inwestycja

Prawie połowa kadry kierowniczej i szefów IT w polskich firmach uważa, że inwestycja w digital ma na celu zwiększenie przychodów. Jednak wydatki na ten obszar nie przekraczają 5 proc. rocznego budżetu organizacji - wynika z raportu firmy doradczej PwC.

Article

Według badania „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm” przeprowadzonego przez PwC, 44 proc. respondentów uważa swoją firmę za dojrzałą cyfrowo - to poniżej średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej (47 proc.) i świata (53 proc.). Na dojrzałość cyfrową prezesów przedsiębiorstw wskazało natomiast 58 proc. badanych (62 proc. globalnie), a na dyrektorów IT 80 proc. (83 proc. globalnie). 69 proc. dostrzega rosnąca lukę kompetencyjną i brak odpowiednio wykwalifikowanych zespołów.

- Transformacja cyfrowa to skomplikowany i kosztowny proces wymagający zaangażowania wielu zasobów. W długiej perspektywie wygrają te firmy, które potrafią wykorzystać technologię w sposób kreatywny, będą otwarte na nowe możliwości i dialog ze wszystkimi interesariuszami - komentuje Anna Sieńko, partner w PwC, lider zespołu digital&technology.

Według analityków PwC jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed firmami jest luka w zakresie umiejętności związanych z nowymi technologiami. Respondenci wskazali, że ich firmom brakuje odpowiednio wykształconych zespołów (69 proc. w Polsce i 63 proc. na świecie) -  najbardziej w obszarach cyberbezpieczeństwa oraz ochrony i analityki danych. Prognozy na przyszłość badanych nie rysują się optymistycznie – 38 proc. w Polsce i 39 proc. na świecie twierdzi, że luka ta będzie się pogłębiać.

 71 proc. polskich firm na inwestycje w digital przeznacza nie więcej niż 5 proc. rocznego budżetu, podczas gdy na świecie to 57 proc. firm. 49 proc. badanych w związku z tym oczekuje wzrostu przychodów, a 13 proc. liczy na oszczędność kosztów.

Największą część budżetów na technologie cyfrowe w ostatnim roku pochłonęły przede wszystkim wydatki na IT, operacje oraz rozwój produktów i usług. Jednocześnie, 44 proc. ankietowanych w Polsce (45 proc. na świecie) wskazało, że od 10 do 19 proc.  tych środków inwestowane jest w tzw. technologie wschodzące - głównie internet rzeczy, sztuczną inteligencję i robotykę.

Jako główne przeszkody przy osiągnięciu zwrotu z inwestycji w technologie cyfrowe respondenci wskazali na brak wsparcia wewnątrz organizacji  i brak wykwalifikowanych zespołów (po 31 proc.) oraz mało elastyczne lub zbyt powolne procesy (29 proc).

 

Liderami cyfrowe zmian w firmach prezesi i dyrektorzy IT

38 proc. polskich firm ma własny zespół zajmujący się rozwojem nowych technologii, globalnie odsetek ten wynosi 33 proc. Większość z nich działa w oparciu o zasoby zewnętrzne (40 proc. w Polsce i 35 proc. na świecie) oraz specjalne grupy projektowe (odpowiednio 20 proc. i 29 proc.). Tylko 42 proc. polskich respondentów deklaruje, że w ich firmach powołano do życia zespoły ds. innowacji cyfrowych, ale 71 proc. twierdzi, że w ich firmie wypracowane zostało usystematyzowane podejście do oceny nowych technologii informatyczny.

Jak wykazało badanie, nowymi technologiami w polskich spółkach zajmują się głównie prezesi oraz dyrektorzy ds. informatyki (CIO). Jedynie w co dziesiątej (11 proc.) firmie wydzielone stanowisko dyrektora ds. digital (CDO). Zdaniem 21 proc respondentów z Polski, w dobie rewolucji technologicznej kompetencje cyfrowe powinny dotyczyć każdego stanowiska – wszystkich członków zarządu. Na świecie tego zdania jest jedynie 12 proc. badanych.

- Pozytywnym zjawiskiem jest rosnąca odpowiedzialność liderów jednostek biznesowych w firmach. Widać to szczególnie w przypadku data analytics. Choć ciągle jest to obszar działalności departamentu IT  to jednak zauważalny jest trend wyodrębniania się tej kompetencji w oddzielną jednostkę decyzyjną – podkreśla Michał Kreczmar, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PwC.

Raport PwC „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm” powstał w oparciu o globalne badanie przeprowadzone przez Oxford Economics na zlecenie PwC. Wzięło w nim udział 2216 osób z 53 państw, w tym 45 z Polski i 142 z regionu Europy-Środkowo-Wschodniej. Grupa ta objęła kadrę kierowniczą oraz reprezentantów działów IT zatrudnionych w firmach z różnych sektorów. Odzwierciedlając rozkład respondentów na świecie, 62% z nich reprezentuje organizacje o przychodach powyżej 1 mld USD, zaś 38% – organizacje o przychodach pomiędzy 500 mln a 1 mld USD.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polskie firmy wydają niecałe 5 proc. budżetu na rozwój digitalu, choć prawie połowa wierzy, że to trafna inwestycja

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing