Polskie mikrofirmy przygotowane na kryzys

Zdecydowana większość drobnych przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z powagi zjawiska jakim jest kryzys i jego ewentualnego, negatywnego wpływu na prowadzoną działalność. Większość wdrożyła procedury antykryzysowe - wynika z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Microfinance Centre i TNS Polska.

km
km
Udostępnij artykuł:

Ponad połowa ankietowanych przyznaje, że kryzys wpłynął negatywnie na funkcjonowanie ich firmy przede wszystkim w kontekście spadku obrotów i liczby klientów. Jednocześnie 3/4 podjęło od początku 2012 r. zdecydowane działania antykryzysowe, a co drugi planuje przeprowadzić je do końca 2013 r. Znacząca większość badanych uważa, że "gorzej już nie będzie", a sytuacja ich firm na koniec 2013 r. pozostanie analogiczna do tej ze schyłku 2012 r. lub zmieni się na lepsze.

W ocenie większości mikroprzedsiębiorstw (67%) obecna fala kryzysu jest podobna do poprzedniej albo nawet jeszcze groźniejsza.

grafika

W segmencie mikrofirm można zaobserwować odmienne postawy związane z kryzysem ekonomicznym. Największa liczba firm (27%) nastawiona jest na szanse rynkowe i częściej niż inni poszukuje ich w ekspansji geograficznej. Są to przedsiębiorstwa relatywnie młode, w dobrej kondycji i bardzo dynamiczne. Do kryzysów podchodzą w sposób proaktywny: działają w momencie ich wystąpienia.

Niemal równie liczną grupą są firmy nastawione tylko i wyłącznie na przetrwanie, których celem jest utrzymanie się na rynku. 18% miało w przeszłości doświadczenia związane z prowadzeniem innych działalności gospodarczych, stąd też częściej niż pozostali upatrują w tym swojej szansy. Podobnie jak firmy nastawione na utrzymanie status quo (co piąty badany) nie podejmują żadnych działań antykryzysowych.

Zupełnie inną filozofię wyznają przedsiębiorstwa (17%) nastawione na relacje, które kładą nacisk na utrzymywanie dobrych stosunków z różnymi grupami interesariuszy. Podobnie jak te skoncentrowane na szansach rynkowych, uważają że sytuacja ich firmy się poprawi, jednak w przeciwieństwie do nich zawczasu starają się przygotować do wystąpienia kryzysu.

grafika

Najmniej obecnej fazy kryzysu obawiają się firmy produkcyjne, a najbardziej handlowe. Dla większości ankietowanych kryzys jest zjawiskiem realnym, a tylko 2% twierdzi, że nie istnieje.

grafika

Im większa firma tym bardziej skłonne są one do podejmowania środków zaradczych: co druga planuje działania jeszcze przed pojawieniem się kryzysu lub też reaguje natychmiastowo w momencie jego wystąpienia.

grafika

Według badanych właścicieli firm, uznających kryzys za zjawisko całkowicie realne, najczęściej przejawia się on spadkiem obrotów i liczby klientów. Zauważyły to w szczególności firmy zajmujące się handlem, w mniejszym stopniu te, których podstawą działalności jest produkcja, a w najmniejszym stopniu przedsiębiorstwa usługowe.

grafika
grafika

Aby przeciwdziałać kryzysowi firmy skupiają się przede wszystkim na ograniczeniu kosztów ogólnych (61%), w tym m.in. usług telekomunikacyjnych lub zmianie warunków lokalowych. 26% działań związanych jest z pracownikami, a 13% z nich dotyczy zwolnień. Prawie połowa firm podejmujących działania antykryzysowe wdraża je głównie w obszarze zmian produktowych. Przejawia się to we wprowadzaniu nowych usług bądź produktów, a także obniżce cen. Zmiany w mniejszym stopniu dotyczą marketingu oraz procesów firmy.

grafika
grafika

Badanie "Sposoby radzenia sobie z kryzysem w mikrofirmach" zostało zrealizowane przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy przy merytorycznej współpracy Microfinance Centre oraz TNS Polska. Badanie przeprowadzono w kwietniu 2013 r. techniką CAPI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 300 respondentów - przedstawicieli mikroprzedsiębiorstw (firm zatrudniających na stałe 0–9 pracowników), które istnieją na rynku od przynajmniej dwóch lat. Wywiady były prowadzone z osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie firmy – właścicielami firm i ich współwłaścicielami.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmiany w "Mam talent!". Do show TVN wraca dawny juror

Zmiany w "Mam talent!". Do show TVN wraca dawny juror

Zwrot ws. Olgi Malinkiewicz. Prezes Columbus reaguje po występie u Stanowskiego

Zwrot ws. Olgi Malinkiewicz. Prezes Columbus reaguje po występie u Stanowskiego

Władze właściciela TVN wolą Netfliksa. Wbijają szpile Paramountowi

Władze właściciela TVN wolą Netfliksa. Wbijają szpile Paramountowi

Holding Zygmunta Solorza bierze mega kredyt. Na 17 lat

Holding Zygmunta Solorza bierze mega kredyt. Na 17 lat

Minister kultury dostała pytanie o to, kto wykreślił zakaz prasy samorządowej. "Nie było zgody politycznej"

Minister kultury dostała pytanie o to, kto wykreślił zakaz prasy samorządowej. "Nie było zgody politycznej"

Krystyna Pawłowicz do posłuchania. Jako felietonistka w Radiu Wnet

Krystyna Pawłowicz do posłuchania. Jako felietonistka w Radiu Wnet