SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polskie Radio bez rekompensaty będzie mieć 187 mln zł straty

Polskie Radio spodziewa się że w br. przy 318,2 mln zł wpływów i 380,4 mln zł kosztów operacyjnych zanotuje 63,6 mln zł straty, ponad trzy raz więcej niż przed rokiem. Jeśli nadawca w przyszłym roku nie otrzyma rekompensaty abonamentowej, jego strata sięgnie 187 mln zł.

fot. materiały prasoweArticle

W zaktualizowanym planie finansowym na br., który przekazano Radzie Mediów Narodowych i radzie programowej firmy, Polskie Radio zapisało spadek przychodów abonamentowych z 285,87 do 252,87 mln zł.

Jesienią ub.r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji prognozowała, że w br. wpływy z abonamentu rtv zmaleją o 70 mln zł do 580 mln zł. Z tej kwoty 142 mln zł ma trafić do Polskiego Radia. KRRiT zdecydowała też, że z tegorocznej rekompensaty abonamentowej Polskie Radio dostanie 110 mln zł, o 15,9 mln zł mniej niż przed rokiem.

Mniej z reklam, koszty 5 proc. w górę

Polskie Radio mniej zarobi w br. również z marketingu. Prognozowane wpływy z reklam zmaleją z 36,46 do 31,75 mln zł, a te ze sponsoringu wzrosną z 4,84 do 6,72 mln zł. Według danych Publicis Groupe w pierwszej połowie br. polski rynek reklamy radiowej urósł o 2,3 proc. do 353,4 mln zł.

Natomiast wpływy ze sprzedaży audycji (głównie tych z anteny Polskiego Radia dla Zagranicy realizowanych na zlecenie MSZ) mają zwiększyć się z 10,75 do 10,99 mln zł, a pozostałe przychody sprzedażowe - z 9,9 do 15,64 mln zł.

Tegoroczne koszty operacyjne nadawcy mają sięgnąć 380,36 mln zł, po wzroście o 5 proc. Według planu wydatki na wynagrodzenia zwiększą się ze 146,45 do 149,59 mln zł, a na inne świadczenia pracownicze - z 28,06 do 30,31 mln zł.

Wiosną br. firma uprzedziła działające w niej związki zawodowe, że nie mogą liczyć na podwyżki, bo trzeba ciąć koszty. Nadawca zapewnił też, że nie planuje zwolnień grupowych ani obniżek wynagrodzeń.

Spółka na koniec ub.r. zatrudniała etatowo 1 320 osób, o 11 więcej niż rok wcześniej. Średnie wynagrodzenie brutto wynosiło 8,9 tys. zł brutto, po wzroście rok do roku o 500 zł. Dziennikarze zarabiali przeciętnie 11,7 tys. zł, a menedżerowie wyższego szczebla - 17,5 tys. zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Koszty usług obcych w br. mają wzrosnąć z 80,02 do 88,62 mln zł, wydatki na zużycie materiałów i energii - z 10,55 do 12,55 mln zł, a na podatki i opłaty - z 29,23 do 32,31 mln zł. Natomiast koszty rodzajowe określone jako pozostałe mają zmaleć z 43,05 do 41,62 mln zł.

Z kolei pozostałe koszty operacyjne mają spaść z 4,27 do 1 mln zł, a koszty finansowe - z 5,58 do 4,6 mln zł.

Ponad 40 mln zł więcej na minusie

Polskie Radio spodziewa się, że jego straty powiększą się ponad dwukrotnie: na poziomie sprzedażowym z 16,16 do 62,18 mln zł, na operacyjnym - z 15,25 do 59,04 mln zł, a na poziomie netto - z 19,91 do 63,6 mln zł.

Natomiast prognoza na 2023 rok zakłada stabilizację przychodów marketingowych (32,35 mln zł ze sprzedaży czasu reklamowego i 6,11 mln zł ze sponsoringu), ze sprzedaży audycji (10,94 mln zł) i pozostałych źródeł komercyjnych (14,53 mln zł). W planie finansowym nadawca nie mógł wpisać kolejnej rekompensaty abonamentowej, ponieważ nie jest jeszcze przesądzona. Bez niej osiągnie w przyszłym roku tylko 150,93 mln zł z opłat abonamentowych.

Rekompensaty nie zapisano w rządowym projekcie budżetu na 2023 rok, jednak premier Mateusz Morawiecki zapewnił, że zostanie przekazana TVP i Polskiemu Radiu. - Z całą pewnością środki w podobnej wysokości trafią do mediów publicznych, ponieważ media publiczne są potrzebne, aby informować wszystkich obywateli o różnych wydarzeniach - stwierdził na początku września.

Koszty operacyjne Polskiego Radia w przyszłym roku mają wzrosnąć do 398,3 mln zł. Zaplanowano, że wydatki na wynagrodzenia zwiększą się ze 149,59 do 153,84 mln zł, a na usługi obce - z 88,61 do 93,41 mln zł.

Bez 100 mln zł z rekompensaty nadawca zanotuje 182,23 mln zł straty operacyjnej i 196,93 mln zł straty netto.

W 2023 roku Polskie Radio ma przeznaczyć 69,57 mln zł na tworzenie treści w Jedynce. W przypadku Dwójki zapisano w budżecie 54,11 mln zł, w Trójce - 51,84 mln zł, a w Polskim Radiu 24 - 40,4 mln zł. Do tego dochodzą koszty emisji analogowej i DAB+.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio bez rekompensaty będzie mieć 187 mln zł straty

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
podatnik
Polskie Radio ma bardzo niekorzystny stosunek jakości do ceny.
odpowiedź
User
m
Czyli już nie tylko poziom programu, ale i zarządzania zrównał się z TVP, brawo. Zarząd stulecia.
odpowiedź
User
jd
Słuchalność spada, ale pensje dla pisowskich nieudaczników muszą przecież rosnąć.
odpowiedź