SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Profesjonalizm i lekka forma receptą na niską oglądalność dzienników?

Press-service Monitoring Mediów porównał cztery najbardziej opiniotwórcze dzienniki telewizyjne: "Wiadomości", "Panoramę", "Fakty" i "Wydarzenia". Analizowano je pod względem doboru tematów, ilości antenowych wpadek oraz obecności sarkazmu i ironii w komentarzach dziennikarzy.

Profesjonalizm i lekka forma receptą na niską oglądalność
dzienników?

Z raportu wynika, że najczęściej poruszanym tematem, we wszystkich stacjach, jest polityka. Drugie miejsce zajmują wszelkiego rodzaju tragedie i katastrofy. Wysoko, bo na szóstej pozycji, znalazły się tzw. ciekawostki, czyli serwowane przez serwisy "zapchajdziury". "Wiadomości" jak i "Panorama", częściej niż "Fakty" i "Wydarzenia", poruszają tematy związane z kulturą oraz kościołem. Z kolei dziennikarze TVN i Polsatu stawiają na zabawne, ironiczne komentarze, dzięki czemu dzienniki tych stacji mają lżejszą formę. W "Wydarzeniach", znaczniej więcej miejsca niż w konkurencyjnych dziennikach, zajęła publicystyka. "Panorama" okazała się serwisem, który pobił swoich konkurentów pod względem liczby poruszanych kwestii. We wrześniu poinformowała o 374 sprawach, natomiast "Fakty" poruszyły zaledwie 261 tematów.

We wszystkich stacjach, najczęściej pojawiającym się na wizji ugrupowaniem politycznym był PiS. Przedstawiciele tej partii przewyższają posłów PO nawet w materiałach przygotowywanych przez "Fakty", które zostały przez PiS zbojkotowane. Pomimo tej tendencji, Donald Tusk i reprezentanci rządu pojawiali się na naszych ekranach znacznie częściej niż Lech Kaczyński i jego świta.

Osobny temat raportu to antenowe wpadki. Żadnej ze stacji nie udało się zachować czystego konta. Najpoważniejsze okazały się błędy merytoryczne, np. w podpisach
wypowiadających się ekspertów. Najmniej, bo tyko dwa potknięcia językowe zaliczyły "Fakty". 17 błędów, w tym merytorycznych, przydarzyło się "Panoramie".

Oglądalność programów informacyjnych we wrześniu spadła. Jak podaje dziennik Polska, widownia "Wiadomości" w zeszłym miesiącu wynosiła 4,4 mln osób - to o 12 proc. mniej niż rok wcześniej. Podobne spadki zanotowały "Wydarzenia" (2,3 mln widzów - mniej o 11,7 proc. niż rok wcześniej) i "Panorama" (1,4 mln widzów - mniej o 12,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Na podobnym poziomie oglądalności pozostały jedynie "Fakty" TVNu. Śledziło je 3,6 mln osób, a więc tylko o 1 proc. mniej niż przed rokiem.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Profesjonalizm i lekka forma receptą na niską oglądalność dzienników?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl