W e-sklepach „niekończące się” rabaty. Ogromna kara od UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył prawie 15 mln zł grzywny na firmę Azagroup, do której należą sklepy internetowe Renee.pl i Born2be.pl. Według UOKiK w obu serwisach klienci byli wprowadzani w błąd co do promocji cenowych.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
W e-sklepach „niekończące się” rabaty. Ogromna kara od UOKiK
Fot. mockupbro.com

W ramach postępowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalono, że w serwisach Renee.pl i Born2be.pl wyświetlano użytkownikom kody rabatowe w sposób ciągły. W efekcie obniżki cen nie są wyjątkowymi promocjami, które zdarzają się sporadycznie i mogłyby być czynnikiem mobilizującym do zakupu.

Tymczasem materiały autopromocyjne w obu e-sklepach sugerują coś innego. Na stronach głównych wyświetlany jest baner z kodem rabatowym, zakładki wskazujące na specjalne oferty cenowe, czasami zegar odliczający czas promocji, innym razem hasła informujące o „szalonej środzie”, „nocy zakupów” albo „tygodniu wyprzedaży”.

Właściciel Renee.pl i Born2be.pl ma zapłacić prawie 15 mln zł

Na spółkę Azagroup, do której należą Renee.pl i Born2be.pl, prezes UOKiK nałożył 14,91 mln zł kary oraz obowiązek poinformowania o tym w obu serwisach i na profilach społecznościowych.

Decyzja nie jest prawomocna, firmie przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK w komunikacie podkreślił, że permanentne promocje „to w rzeczywistości marketingowy sposób prezentacji cen regularnych, które nie oferują rzeczywistych korzyści cenowych, wywierają sztuczną presję i wprowadzają kupującego w błąd”.

– Proces decyzyjny konsumenta nie powinien podlegać żadnym naciskom czy działaniom o charakterze socjotechnicznym. Niekończące się promocje, stale odnawiane kody rabatowe, zegary odliczające godziny promocji wciąż na nowo, to przykład tzw. dark patterns, czyli wykorzystywania w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań kupujących w internecie do wpływania na ich wybory – opisano.

Zwrócono uwagę, że rzekome ograniczenie czasu trwania promocji, sztuczna presja i podkreślanie wyjątkowości oferty rabatowej (np. z okazji urodzin marki, przedświątecznego weekendu, nocy zakupów) mogły skłonić konsumentów do podjęcia decyzji zakupowych, których by nie podjęli, mając pełne informacje o działaniach sprzedawcy.

W komunikacie UOKiK zwrócił uwagę, że na Renee.pl i Born2be.pl produkty mogą nigdy nie być oferowane w cenach, od których naliczany jest rabat. Dlatego Urząd prowadzi wobec Azagroup postępowanie w sprawie prezentowania promocyjnych cen. Zarzuty odnoszą się m.in. do przedstawiania okazji cenowych w sposób niezgodny z Dyrektywą Omnibus, bez odniesienia do najniższej ceny z 30 dni przed ogłoszeniem promocji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]