SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Przez dłużników najbardziej cierpią konsumenci, banki, operatorzy telefoniczni

Przez dłużników najbardziej cierpią konsumenci (41 proc.), na 2. miejscu są banki (34 proc.), na 3. operatorzy telefoniczni (29 proc.), a na 4. pozycji małe i średnie przedsiębiorstwa - wynika z badania „Przydatność firm windykacyjnych dla gospodarki”.

Article

Na koniec III kwartału br. zadłużenie notowane w Krajowym Rejestrze Długów wynosiło 50,8 mld zł. Nieuregulowane zobowiązania konsumentów sięgnęły 42,5 mld zł, a firm - 8,3 mld zł. "Dane te pokazują skalę zatorów płatniczych, które dławią polską gospodarkę i na które uwagę w sondażu zwracają zarówno firmy, jak i konsumenci" - wskazał prezes Krajowego Rejestru Długów Adam Łącki.

43 proc. przedstawicieli przedsiębiorstw stwierdziło, że największą korzyścią wynikającą z działalności firm windykacyjnych jest ograniczenie zatorów płatniczych, "dzięki czemu gospodarka lepiej się rozwija". Na drugim miejscu znalazło się zmniejszenie ryzyka upadłości firm (40 proc. odpowiedzi), a na trzecim - poprawa ich kondycji finansowej (37 proc). Natomiast z punktu widzenia konsumentów główną wartością jest zredukowanie ryzyka bankructwa firm działających na rodzimym rynku – uważa tak ponad 1/3 Polaków. Dla 30 proc. istotne jest minimalizowanie zatorów, a dla 26 proc. poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorstw - wynika z badania.

Inne korzyści z funkcjonowania firm windykacyjnych, na które wskazali ankietowani to "wspieranie rozwoju gospodarczego, dzięki przywracaniu zaległych należności do obrotu" (27 proc. firm i co 4. konsument). Z kolei 21 proc. przedstawicieli biznesu i 1/4 osób fizycznych dostrzegła poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw, "które dzięki odzyskanym przez negocjatorów pieniądzom mogą wprowadzać na rynek nowe produkty i usługi". Po 18 proc. w obu badanych grupach kładzie nacisk na wzrost skali inwestycji w przedsiębiorstwach, dzięki odzyskaniu zaległych należności - podano.

Dodano, że na dalszych pozycjach wśród korzyści są: wzrost zatrudnienia i poziomu wynagrodzeń dzięki stabilniejszej sytuacji finansowej przedsiębiorstw (12 proc. wskazań firm i 17 proc. konsumentów); niższe ceny produktów i usług, gdyż firmy nie muszą przerzucać strat na kupujących (11 proc. przedsiębiorstw i 16 proc. osób fizycznych).

Jak zwrócił uwagę Jakub Kostecki, prezes Kaczmarski Inkasso, firmy współpracującej z KRD, zarówno przedstawiciele małych i średnich firm, jak i konsumenci, patrzą na działalność firm windykacyjnych nie tylko przez pryzmat przeciwdziałania bankructwom czy likwidowania zatorów płatniczych, które stanowią zagrożenie dla przedsiębiorstw, "Badani dostrzegli też związek między brakiem pieniędzy w firmowej kasie, a zdolnością przedsiębiorstwa do inwestowana czy tworzenia nowych miejsc pracy i podnoszenia wynagrodzeń pracownikom" - zauważył Kostecki.

Według badania konsumenci oraz przedstawiciele małych i średnich firm różnią się w ocenie tego, kto ma największe problemy z odzyskaniem należnych pieniędzy oraz kto potrzebuje największego wsparcia ze strony firm windykacyjnych w tym zakresie. W opinii konsumentów z powodu dłużników najbardziej cierpią sami konsumenci (41 proc. wskazań), banki (34 proc.) i operatorzy telefoniczni (29 proc.). Na czwartym miejscu w tym rankingu są małe i średnie przedsiębiorstwa.

Natomiast w opinii przedsiębiorców odzyskiwanie należności najtrudniej przychodzi małym i średnim firmom. Twierdzi tak połowa ankietowanych. 36 proc. uważa, że to konsumenci są grupą, której najtrudniej odzyskać pieniądze, a 30 proc. że banki. Autorzy badania zwrócili uwagę, że obie grupy najbardziej poszkodowane przez dłużników wskazują siebie, jako potrzebujących największego wsparcia od firm windykacyjnych w odzyskiwaniu należności. W przypadku konsumentów to 46 proc. wskazań, a przedsiębiorców - 52 proc.

Badanie „Przydatność firm windykacyjnych dla gospodarki”, przeprowadzone przez IMAS International na zlecenie firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso, zostało zrealizowane we wrześniu 2022 r. techniką mieszaną – CAWI i CATI na reprezentatywnej grupie firm oraz konsumentów. W grupie firm w badaniu wzięło udział 405 podmiotów. W grupie konsumentów w sondażu uczestniczyło 1014 osób w wieku 18-74 lata.

Dołącz do dyskusji: Przez dłużników najbardziej cierpią konsumenci, banki, operatorzy telefoniczni

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl