SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Setki tys. zł na promocję Puszcza.tv w mediach Tomasza Sakiewicza

Fundacja Niezależne Media, której współzałożycielem jest Tomasz Sakiewicz, z dotacji na Puszcza.tv wydała setki tys. zł na promocję serwisu w mediach związanych z Sakiewiczem, m.in. Niezalezna.pl, „Gazecie Polskiej” i „Gazecie Polskiej Codziennie”.

Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie”, wiceprezes Telewizji RepublikaArticle

Serwis Puszcza.tv został uruchomiony przez Fundację Niezależne Media wiosną 2018 roku z wykorzystaniem dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Wsparcie w nominalnej kwocie 7,2 mln zł przyznano na przełomie 2017 i 2018 roku.

Wniosek o dotację Fundacja Niezależne Media złożyła jesienią 2016 roku. Opisało to wiele mediów, zwracając uwagę, że fundacja niedługo wcześniej wpisała do swojego statutu działalność w obszarze ekologicznym. Po tym jak podpisała umowę z NFOŚ dotyczącą dofinansowania, postępowanie podjęły Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) we współpracy z Ministerstwem Rozwoju oraz Centralne Biuro Antykorupcyjne.

Pod koniec 2017 roku fundacja zdecydowała się rozwiązać umowę z NFOŚ. Jednocześnie złożyła analogiczny wniosek o dotację, ale nie ze środków z Unii Europejskiej, tylko z funduszu krajowego NFOŚiGW - i otrzymała środki.

Ponad 800 tys. zł za banner Puszcza.tv na Niezalezna.pl

Projekt Puszcza.tv został zakończony w czerwcu br. Z informacji uzyskanych od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska przez Konkret24.tvn24.pl wynika, że ostatecznie witryna kosztowała 5,8 mln zł, z czego 5,5 mln zł pozyskano w ramach dotacji.

Faktury i inne dokumenty przekazane przez NFOŚ wskazują, że Fundacja Niezależne Media przez 33 miesiące działania Puszcza.tv przeznaczyła na serwis 4 mln zł, z czego 95 proc. stanowiły środki z grantu.

Od sierpnia 2018 roku do czerwca br. fundacja płaciła miesięcznie zazwyczaj 34 tys. zł (w jednym miesiącu było to 28,5 tys. zł) za banner promujący Puszcza.tv na stronie głównej portalu Niezalezna.pl powiązanego z „Gazetą Polską” i „Gazetą Polską Codziennie”. Według dokumentów mogła na to wydać jeszcze więcej

Na 560 tys. zł opiewają trzy faktury dotyczące innych działań reklamujących Puszcza.tv w internecie. Wystawiła je firma Impressarium, wspólnik Agencji Informacyjnej, z którą związany jest Miłosz Manasterski, stały komentator polskiej polityki w „Wiadomościach” i TVP Info. Te aktywności to m.in. teksty sponsorowane w „Gazecie Polskiej” i „Gazecie Polskiej Codziennie”, na Niezalezna.pl, Telewizjarepublika.pl i Dorzeczy.pl oraz reklamy w social media.

Fundacja Niezależne Media bezpośrednio wykupiła też teksty sponsorowane za 265,2 tys. zł i wkładkę edukacyjną za 274,9 tys. zł (nie wskazano, w których mediach je opublikowano).

Faktury wystawili Pracownia Dziennikarska Katarzyna Gójska i wydawca „GPC”

323 tys. zł wydano na honoraria dla autorów tekstów, a 100 tys. zł na redakcję i korektę artykułów (nie podano, kto wykonał te usługi). Przy projekcie pracowało też siedmioro menedżerów: konsultant merytoryczny zarobił 131,6 tys. zł, trzech innych konsultantów merytorycznych - po 112 tys. zł, konsultant merytoryczny ds. medialnych - 56 tys. zł, konsultant ds. fotografii i wideo - 48 tys. zł, a sekretarz - 71,6 tys. zł.

Nie wskazano, które osoby pełniły te funkcje. Przy czym od stycznia do kwietnia ub.r. cztery faktury o łącznej kwocie 8 tys. zł za „konsultacje merytoryczne w zakresie budowania przekazu medialnego” wystawiła firma Pracownia Dziennikarska Katarzyna Gójska (nie zweryfikowano, czy jej właścicielką jest Katarzyna Gójska-Hejke, czołowa dziennikarka „GP”, „GPC” i TV Republika oraz członkini rady Fundacji Niezależne Media).

Z kolei spółka Forum, wydawca „Gazety Polskiej Codziennie”, wystawiła fakturę na 40 tys. zł za pięć tekstów sponsorowanych opublikowanych w lipcu i sierpniu ub.r.

Fundację Niezależne Media założyli Sakiewicz i Sawicki

W 2019 roku Fundacja Niezależne Media zanotowała wzrost przychodów z dotacji (głównie na Puszcza.tv) z 902,7 tys. zł do 1,59 mln zł oraz spadek wpływów z darowizn z 228,2 do 26 tys. zł. Wynik netto fundacji poszedł w dół z 74,9 tys. zł zysku do 56,2 tys. zł straty.

W elektronicznym KRS nie ma jeszcze sprawozdania finansowego fundacji za ub.r.

Fundację Niezależne Media wspólnie z Tomaszem Sakiewiczem, redaktorem naczelnym „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie”, założył Sławomir Sawicki, prawnik współpracujący z wydawcami obu tych pism. Prezesem fundacji jest sekretarka Tomasza Sakiewicza Jenerowicz, a w radzie oprócz niego zasiadają Katarzyna Gójska-Hejke i Grzegorz Tomaszewski (były prezes spółki Forum wydającej „GPC”). W ub.r. przychody fundacji z darowizn zmalały z 228,2 do 26 tys. zł, a z działalności gospodarczej - z 285,5 do 240 tys. zł.

Mimo że Fundacja Niezależne Media nie ma statusu organizacji pożytku publicznego, można na nią przekazywać 1 proc. podatku dochodowego. Fundacja od paru lat korzysta bowiem z numeru KRS Pallotyńskiej Fundacji Misyjnej Salvatti.pl, dostaje środki od osób, które wskazały ją jako cel szczegółowy 1 proc. swojego podatku. Wiosną 2018 roku Pallotyni tłumaczyli, że jest to zgodne z przepisami i współpracują w taki sposób z różnymi organizacjami pozarządowymi.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Setki tys. zł na promocję Puszcza.tv w mediach Tomasza Sakiewicza

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
4U
Prezes szukał układu. A tu mu się pod bokiem stworzył kolejny :-)
odpowiedź
User
owocowy_czwartek
Niesamowite i niesamowicie smutne, że takie akcje przechodzą bez żadnych konsekwencji...
odpowiedź
User
Vortx
Nepotyzm, nomenklatura, korupcja, jedynie słuszna partia pobiła w tym dotychczasowych mistrzów czyli post- ZSL, dla niepoznaki zwany PSL.
odpowiedź